404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2

Franske Citroën har alltid vært kjent for å gå sine egne veier, både når det gjelder design og tekniske løsninger.

Bilen på disse bildene er definitivt ikke noe unntak i så måte.

Ved første øyekast ser det kanskje ut som en ganske alminnelig Citroën 2CV som har fått reservehjulet på panseret.

Men dette er mye mer enn det.

Viften bak er for kjølingen av den bakre motoren som driver bakhjulene. Foto: CCA
Viften bak er for kjølingen av den bakre motoren som driver bakhjulene. Foto: CCA

Motor i hver ende

Her snakker vi nemlig om en vaskekte 2CV Sahara! Ja – man skal være litt nerdete for å vite hva det er for noe. Men kort fortalt er det en 2CV med firehjulsdrift.

Som vanlig fant Citroën sin egen løsning på dette. Bilene ble produsert mellom 1960 og 1968. På den tiden var det langt fra vanlig med firehjulsdrift i personbiler.

Citroën valgte å putte to motorer inn i bilen. En foran, som driver forhjulene, og en bak, som driver bakhjulene. Her snakker vi to helt separate systemer og bilen har til og med to tenningslåser. En for hver motor.

Den kan kjøres enten med forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller med firehjulsdrift.

Akkurat denne bilen har gjort det den ble bygget for; krysset Sahara – to ganger til og med. 
Akkurat denne bilen har gjort det den ble bygget for; krysset Sahara – to ganger til og med. 

Har krysset Sahara på ordentlig.

Kun 694 ble bygget av denne raringen og Sahara-modellen kostet dobbelt så mye som en vanlig 2CV. Den var som modellnavnet indikerer beregnet på ørkenkjøring.

Akkurat denne bilen er en 1965-modell og ble levert ny i Nigeria i 1965. Den skal visstnok ha krysset Sahara-ørkenen på ordentlig også. Ikke bare én gang – men to!

Den uvanlige bilen, som ble fullstendig restaurert i 2012, skal nå selges på auksjon. Man forventer å oppnå en pris på mellom 60.000 og 65.000 britiske pund. Det tilsvarer tett oppunder 700.000 norske kroner – før man må legge på moms om man vil ta den til Norge. Med salær nærmer vi oss dermed fort millionen.

Det er Classic Car Auctions som selger bilen i Birmingham, England, og budgivningen starter i morgen, 1. april. Og det er ingen aprilspøk!

Se hele annonsen og alle bildene her:

Skal du ha firehjulsdrift må du starte begge motorene, som har hver sin tenningslås. Foto: CCA.
Skal du ha firehjulsdrift må du starte begge motorene, som har hver sin tenningslås. Foto: CCA.

Veldig sjelden bil

Motorene er på 425 ccm hver. Den bakerste fikk plassen til reservehjulet og bensintanken. Reservehjulet flyttet man elegant til panseret og motorene fikk hver sin bensintank under forsetene. Legg merke til påfyllingen i dørene.

Vanligvis har Citroën 2CV girspaken i dashbordet, men her har den blitt flyttet ned på gulvet for å synkronisere de to motorene når de er i bruk samtidig.

Bilen skal visstnok gå enda dårligere enn en ordinær 2CV, som ikke akkurat er kjent som noen rakett, på grunn av den økte vekten. Den skal også bråke noe helt infernalsk. Men det får man altså leve med.

Ryktene sier at av de 694 bilene som ble bygget er det kun snaut 100 biler igjen. Av disse antas det at rundt 30 biler er i kjørbar stand.

Det gjør dette til en ganske så unik "nå – eller aldri"-sjanse!

Les også: Vår kjøpeguide på Citroën 2CV her:

Video: Slik skal appen lære deg å kjøre fort: