Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økt motorkraft i bilen din trenger ikke koste skjorta. Faktisk kan du få 100 hestekrefter ekstra for under 2.000 kroner. Men det er samtidig noen ting du bør passe på.

De tre vanligste metodene for å øke motorkraften er datatuning, chipping og powerboks.

Sistnevnte er den klart billigste metoden, fordi man slipper å koble den opp mot bilens motorstyringsenhet. I stedet kobles powerboksen som regel mellom styreenheten og motorstyringen. Det betyr enkel og rask montering.

30 prosent økt effekt

Det er flere aktører i Norge som har spesialisert seg på chiptuning og powerbokser de siste årene. Vi har tatt en nærmere titt på noen modeller. Her er det rett og slett mye krefter å hente, til gunstige priser.

Har du eksempelvis en Audi A4 med 2-liters diesel og 150 hk – kan du for 1.990 kroner øke dette til 200 hk. Dessuten øker momentet fra 320 Nm til 420. Det er merkbar forskjell. I tillegg vil forbruket reduseres, både grunnet software-endringen og fordi motoren rett og slett vil løpe lettere.

Powerboksene vi har sjekket ut hos selskapet Bestchip.no, viser jevnt over en effektøkning på hele 30 prosent. Samtidig oppgir de at det er vanlig at forbruket reduseres med 20-30 prosent.

Det er både enkelt og forholdsvis rimelig i innkjøp. En powerboks gir økt effekt, men de fungerer ikke like optimalt som profesjonell chiptuning. 
Det er både enkelt og forholdsvis rimelig i innkjøp. En powerboks gir økt effekt, men de fungerer ikke like optimalt som profesjonell chiptuning. 

Med en pris på rundt 2.000 kroner, er det derfor ikke rart mange velger å anskaffe seg nettopp dette. Et viktig kriterium, for å oppnå best resultat, er riktignok at motoren din har turbo, enten du har bensin eller diesel.

Dette må du vite om trimming av bil

100 hk på et blunk

På en normal bil med rundt 100-200 hk vil man enkelt kunne oppnå en effektøkning på rundt 50 hk. Men dersom du har noe skikkelig heftig stående i garasjen, vil forskjellen bli enda større.

En Mercedes CLS 63 AMG kan for eksempel skilte med 585 hk og 800 Nm originalt. Med en powerboks til 1.990 kroner får du 719 hk og 959 Nm. DET er virkelig en betydelig effektøkning! Og alt du trenger å gjøre er å koble én eneste kabel under panseret.

Chiptuning: Mer krefter i bilen? Ikke noe problem

Dette bør du passe på

Det er naturligvis noen faktorer du bør være klar over, spesielt dersom det er snakk om eldre biler som har gått langt.

1) Tilstand på motor:

Tommelfinger-regelen er at den generelle tilstanden på motoren må være god. Dersom servicer er fulgt opp, og alt fungerer som det skal, har ikke kilometerstand noen spesiell betydning.

2) Hva med garantier?

Eventuell nybilgaranti forsvinner – med mindre du får gjort jobben hos en merkeforhandler. De fleste tunere (i alle fall de seriøse) tilbyr seg å reprogrammere motoren tilbake til originalstand hvis du ikke er fornøyd. Med powerboks kan man også fjerne den like enkelt som den ble montert.

3) Og hva sier loven?

Dette er interessant. Du trenger nemlig ikke betale en eneste krone til Staten ved effektøkning, dersom bilen er 10 år eller eldre. Har du nyere bil sier loven derimot at du skal betale avgift når du øker effekten på motoren. Dette skal inn i vognkortet, dessuten skal forsikringsselskapet informeres. (Vi har ikke lykkes å få tak i Statens vegvesen med tanke på at effektavgiften er fjernet).

Hvis du blir tatt for å ha trimmet bilen din uten å oppgi det, må du betale avgift - og du risikerer også tilleggsavgift. Hvis noe går galt, risikerer du avkortning i forsikringssum. Det er altså all grunn til å tenke seg godt om dersom du velger å gjøre dette uten å følge reglene.

Vi har også sjekket ut hva en powerboks kan bidra til på en helt vanlig BMW 320d fra 2006. Originalt yter denne 163 hk, med "boks" tilbyr samme motor 219 hk. Dreiemomentet øker dessuten fra 350 til 458 Nm.   
Vi har også sjekket ut hva en powerboks kan bidra til på en helt vanlig BMW 320d fra 2006. Originalt yter denne 163 hk, med "boks" tilbyr samme motor 219 hk. Dreiemomentet øker dessuten fra 350 til 458 Nm.   

Broom-Benny mener:

Brooms bilekspert, Benny Christensen mener all trimming eller tuning bør starte under bilen og ikke under panseret. Det er nemlig svært viktig at bremser, hjuloppheng og dekk er i god stand for å tåle den økte belastningen. Eventuelt at dette oppgraderes.

– Også motoren bør være i god stand. Å trimme opp en bil med slitt turbo, oljeforbruk og dårlig registerreim er som å stille til maraton i tresko og uten trening. Det kan høres ut som morsom ide, men det blir fort ett lite helvete...

Billig moro kan fort bli dyrt