Opel gjør seg klare til å lansere andre generasjon av sin Insignia, nå er prisene akkurat offisielle på nykommeren. 
Opel gjør seg klare til å lansere andre generasjon av sin Insignia, nå er prisene akkurat offisielle på nykommeren. 

Denne nybilen blir en prisbombe

Akkurat offisielt: Her har konkurrentene grunn til å se opp.

Opel er virkelig i støtet om dagen. Mye handler om den kommende elbilen Ampera-e, som setter helt ny standard i forhold til rekkevidde på folkelige elbiler.

Men Opel har flere andre nyheter på gang. En av de viktigste er denne: Andre generasjon av familiebilen Insignia.

Den har nå vokst seg til å bli en av de største bilene i familieklassen. Opel satser på velutstyrte modeller, likevel er prisen oppsiktsvekkende lav.

Starter på 334.900 kroner

Med kun ett utstyrsnivå, Premium, skal Opel gi kundene tilgang på utstyr som tidligere kun var tilgjengelig for langt dyrere biler.

Til tross for at nye Insignia strekker seg mot klassen over, sørger utstrakt bruk av lettvektsmaterialer og smarte løsninger til en vektreduksjon på så mye som 200 kilo.

Utstyrt med en helt ny 1,5 liters bensinturbo på 165 hestekrefter, får Insignia Grand Sport en startpris på 334.900 kroner, mens tillegget for stasjonsvognen, Sports Tourer, kun er 10.000 kroner. Med andre ord: Stor og velutstyrt stasjonsvogn, til under 350.000 kroner!

Insignia Sports Tourer blir en av de største stasjonsvognene i klassen.
Insignia Sports Tourer blir en av de største stasjonsvognene i klassen.

Offisiell: Her kom de første bildene av Insignia

210 hestekrefter

Den nye bensinmotoren er tilgjengelig med sekstrinns manuelt gir, eller en ny sekstrinns automatgirkasse. Både Grand Sport og Sports Tourer kommer også med en 2-liters bensinturbo på hele 260 hestekrefter, i kombinasjon med en helt ny åttetrinns automatkasse og firehjulsdrift.

I tillegg til dette blir også nye Insignia tilgjengelig med dieselmotorer fra 136 til 210 hestekrefter. Den store dieselmotoren kommer også i kombinasjon med firehjulsdrift i Grand Sport.

Med kun ett utstyrsnivå, er listen over standardutstyr lang, og ekstrautstyrslisten tilsvarende kort. Det opplyser Opel i sin pressemelding om bilen.

Slik ser den ut inni, Opel har tatt store steg på interiørdesign de siste årene.
Slik ser den ut inni, Opel har tatt store steg på interiørdesign de siste årene.

Fjernlys på 400 meter

Sports Tourer kommer med svært avansert lys-system. De 32 LED-segmentene skifter lynraskt mellom ulike lysmønstre, og bidrar til økt sikkerhet på veien. I tillegg til dette sørger et dedikert LED-segment i hver frontlykt til å gi et fjernlys som rekker 400 meter foran bilen.

Insignia har også head-up-display som viser informasjon om trafikkskilt, hastighet eller informasjon fra navigasjonen, slik at sjåføren kan holde øynene på veien. For enklere parkering kommer bilen med 360-graders kamera, som ved hjelp av fire kameraer på hver siden av bilen, sørger for å gi deg fullstendig oversikt.

Enten du skal frakte instrumenter eller sementsekker: Her er det mye plass! 
Enten du skal frakte instrumenter eller sementsekker: Her er det mye plass! 

LES OGSÅ: Mener Insignia er markedets mest undervurderte bil

Personlig rådgiver

Foran sitter man i siste generasjon ergonomiske AGR-seter, nå også tilgjengelig med elektrisk justerbare sidevanger, massasje og ventilasjon. For økt komfort kan også nevnes: Oppvarmet frontrute, varme i baksetet, midtarmlene med koppholdere og tredelt bakseterygg.

Sentralt i midtkonsollen sitter en stor rammeløs skjerm med siste versjon av Opel IntelliLink, som sømløst integrerer smarttelefonen din mot Apple CarPlay eller Android Auto.

I tillegg er nye Insignia, som resten av Opels modeller, utstyrt med Opel OnStar, et system som allerede leverer tjenester fra automatisk varsling ved ulykke, til diagnose og hjelp til å finne ditt neste reisemål. Gjennom lanseringen av nye Insignia tar Opel OnStar ett sted videre. Nå kan din personlige rådgiver på veien også hjelpe deg med å både finne og bestille hotell, eller finne enn ledig parkeringsplass.

Opel bør virkelig kunne bite fra seg i familiebilklassen når denne kommer: Helt nye Insignia.
Opel bør virkelig kunne bite fra seg i familiebilklassen når denne kommer: Helt nye Insignia.

Derfor ga Arne bort sjelden Opel-klassiker

Se mer av nye Insignia – i videoen under: