Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Hva syns du om Lexus RX 450h som bruktkjøp?

Lurer på en 2010-modell som selges for ca 330.000. kroner. Noe jeg bør være oppmerksom på? Mvh Terje.

Benny svarer:

Hei Terje! Når det gjelder bruktbil, er det få biler som er lettere å anbefale enn nettopp Lexus, i alle fall med tanke på det rent tekniske. Det japanske luksusbilmerket er gang etter gang å finne helt i toppsjiktet når det gjelder hvilket bilmerke kundene er mest fornøye med, på driftssikkerhet og på kvalitet.

Disse bilene har egentlig ingen typiske gjengangerfeil og ting man må være oppmerksom på. Men en litt nøyere generell sjekk hører allikevel med før kjøp. Slik som at alle elektriske funksjoner virker som de skal, bremser, forstilling hjuloppheng, dekk, Og som alltid: Servicehistorikk.

Bilene har relativt dyre deler, de gangene noe må skiftes.

Alle norsksolgte RX er hybrid og har en V6 bensinmotor i tillegg til en elmotor. Slik sett er de også politisk korrekte i disse dieselforbud-tider. Kanskje egentlig uten helt å fortjene det.

Lexus til topps i stor kundeundersøkelse

Lexus RX 450h er stor, men ikke noen plassmeter. Legg merke til den skrånende taklinjen. 
Lexus RX 450h er stor, men ikke noen plassmeter. Legg merke til den skrånende taklinjen. 

Ikke lettsolgt

Teknologien har utviklet seg ganske mye på de årene som har gått siden RX 450h kom, så du må regne med lite eldrift og mye bensindrift. Bensinmotoren er ganske tørst. At du får den noe særlig under literen på mila, skal du ikke regne med.

På plussiden kan du også notere stille gange i forhold til de aller fleste andre SUV-er. Dessuten er RX velutstyrt, uansett hvilken utgave du velger. Naturlig nok uten det aller siste og "hotteste" utstyret. Slik er det med brukte biler.

RX er heller ikke noen storlaster, i forhold til fysisk størrelse. Taklinjen skråner fort nedover og gir noe begrenset plass.

Utseendet er en smakssak og kan absolutt diskuteres. Til tross for at Lexus er ansett for å være en vaskekte luksusbil, finnes det litt små-kjipe plastdetaljer i interiøret og det kan også være verdt å tenke over at bilen kanskje ikke er like lettsolgt som enkelte av konkurrentene den dagen du ikke skal ha den mer.

Men alt i alt er dette et trygt SUV-kjøp. Du får fin bil som er 5 - 7 år gammel fra rundt 300.000 kroner og oppover.

Leter du opp et fint og velholdt eksemplar, er jeg absolutt ikke redd for å anbefale kjøp.

Lykke til!

Les testen av helt ny Lexus RX her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Her kan du kjøpe ditt eget bilverksted