Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten «Bilen Min» har Broom-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Få bilmodeller har en så utbredt plass i nordmenns minne – og hjerter – som Volkswagens legendariske Boble. Det var bilen som sto i startgropa for å gjøre hele verdens befolkning til bilister like etter krigen. Og den skulle gjøre det på en billig og enkel måte, akkurat som T-Forden hadde gjort i USA noen tiår tidligere.

Her hjemme ble den etter hvert også allemannseie, så snart bilrasjoneringen ble opphevet i 1960.

Fikk Norge på hjul

Utover 1960-tallet fosset den lille og enkle – men likevel svært robuste folkefrakteren – frem på salgsstatistikkene.

VW Boble har for lengst blitt en institusjon når det gjelder klassisk bil. Selv om det er flerfoldige tiår siden den siste nye trillet ut av et butikklokale her hjemme, er dette fortsatt en bil som veldig, veldig mange har et forhold til.

Stor variasjon

Og det er slett ikke bare oss aldrende med kulemage og høye viker som husker bilen fra vår ungdom.

Nei – også den yngre garde faller ofte for fristelsen for å skaffe seg et eksemplar av den legendariske bilen med hekkmontert boksermotor.

Stilartene er mange og spenner fra nennsomt restaurerte originalbiler, til hardcore racingbiler, via den litt rufsete rat-look stilen til smakfullt ombygde cal-lookere – slik som den du ser på disse bildene.

Les også: Denne VW Bobla har gått under 9 mil – på 42 år!

Boble med særegent stuk. Vi skjønner godt at denne vekker oppsikt. Foto: Privat.  
Boble med særegent stuk. Vi skjønner godt at denne vekker oppsikt. Foto: Privat.  

Bilen:

Merke, modell: 1957 Volkswagen Boble Ragtop.

Hvor lenge har du eid den? I snart 2 år.

Hva har du gjort med den? Satt på den Abarth-eksos, Albert-speil og kjørt masse.

Liker best med bilen: Stuket og den fantastiske Agave Green-fargen.

Liker minst med bilen: Litt for svak i oppoverbakkene og det usynkroniserte førstegiret.

Beste opplevelse med bilen: Utallige cruisinger og turen over fjellet til Scandinavian Cal Look Classic i fjor. Det var også gøy at bilen ble kåret til fineste bil på Bug Out i Bergen i fjor.

Framtidsplaner for bilen: Få byttet dynamo da jeg sliter med ladeproblemer og ellers delta på masse treff i 2017. På lengre sikt få bygget en Oldspeed Okrasa-motor til bilen.

Drømmebil: 1970 Abarth 1000 TCR Berlina Corsa.

Du kan fortsatt få veldig fin Boble for 50.000,-

Interiøret er av typen enkelt og oversiktelig. Foto Privat. 
Interiøret er av typen enkelt og oversiktelig. Foto Privat. 

Annet: Olivia som Bobla kalles, ble hentet til Norge av svømmeren Alexander Dale Oen i 2010. Den var da totalrenovert av en svensk Volkswagen-mekaniker. Helt original, foruten motor fra 1960 og håndtak til å åpne ragtoppen fra 1962. Alex satte på skivebremser og den smalnede forstillinga, samt Fuchs hjul. Selv er jeg over snittet interessert i Abarth, hadde med en 2011 Abarth 500 esseesse i Bilen Min for noen år siden.

Kennths Fiat Abarth 500 Esseesse er en rask liten rakker

Jeg er primus motor i Abarthisti Norge, så Bobla måtte få Abarth eksosanlegg for ekstra godlåt. Liker også godt Albert-speil på gammel boble så det ble også montert.

Det er veldig gøy å kjøre gammel Boble, med masse oppmerksomhet langs veien. Må også berømme det fantastiske miljøet rundt gammel Volkswagen i Bergen. VWACB og Starbugs Cruisers som er de to spydspissene for sosialt bilhold i luftkjøltmiljøet i Bergen.

Dette er Folkevogna ingen har hørt om

Eieren:

Navn: Kenneth Høiland

Alder: 43 år.

Bosted: Bergen

Kenneth er både en sann bil-entusiast og ildsjel i bilmiljøet. Foto: Privat. 
Kenneth er både en sann bil-entusiast og ildsjel i bilmiljøet. Foto: Privat. 

Litt om meg selv: Har fullstendig bildilla, og det er helst italienske biler og gamle luftkjølte det går i. Jeg er en av flere ildsjeler bak Cars & Coffee Bergen og aktiv i Volkswagen klubben, Alfa Romeo Klubben samt primus motor for Abarthisti Norge.

Jeg jobber også dugnad for Prosjekt Samboen som restaurerer Alexander Dale Oens gamle 1960 Samba-buss til fordel for The Dale Oen Experience. www.samboen.com

Jeg har også en 2011 Abarth 695 Tributo Ferrari som jeg bruker mye tid på.

Ved siden av VW-en så har Kenneth en lidenskap for små, tøffe italienere også! Foto: Privat. 
Ved siden av VW-en så har Kenneth en lidenskap for små, tøffe italienere også! Foto: Privat. 

Vis fram bilen din:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Kenneth om? Bruk kommentarfeltet under!

Les også: Én ting elsker Linn Kathrin med BMW-en sin