I dag tidlig ble det offisielt: Opel er solgt fra General Motors (GM) til det franske PSA-konsernet.

Dermed får det tradisjonsrike tyske bilmerket ny eier. Dette betyr også at GM trekker seg ut av Europa, etter å ha eid Opel i 88 år.

Nå starter en ny tidsregning for Opel. Det blir garantert endringer, både for Opel og det britiske søstermerket Vauxhall.

– Veldig bra for Opel

Her hjemme har Opel sterke tradisjoner og det ruller titusenvis av Opeler på norske veier. Bernt G. Jessen (54) er administrerende direktør for Opel Norge, han forsikrer at overtagelse ikke kommer til å få noen betydning for norske kunder:

– Nei, her er det business as usual. På sikt tror jeg også dette kan være veldig bra for Opel. Vi blir en del av en europeisk bilgigant, med store ambisjoner, sier Jessen.

– Så norske kunder har ikke grunn til bekymring?

– Nei, absolutt ikke, sier Jessen.

Sjeldne Opel-klassikere dukket opp på uventet sted

Vant til endringer

Han er en av veteranene innen norsk bilbransje. Jessen tok over som Opel-sjef i 2012 og har de siste årene gjennomført en real snuoperasjon for merket.

– Tror du det som nå har skjedd får noen betydning for dere som importør?

– Det er det altfor tidlig å si noe om. Dette er en stor og kompleks avtale. Men vi som jobber i bilbransjen er vant til endringer. Først og fremst tror jeg dette kan skape spennende muligheter, både for Opel som merke, og for oss som importerer og selger bilene, sier Jessen.

PSA-konsernet tar nå over styring i Opel, etter at de har kjørt merket fra amerikanske General Motors.
PSA-konsernet tar nå over styring i Opel, etter at de har kjørt merket fra amerikanske General Motors. Foto: Scanpix

Kjenner hverandre godt

Det er forresten ikke første gang han opplever endringer på eiersiden i bilbransjen:

– Nei, jeg var sjef for Mitsubishi her hjemme da bilgiganten Daimler Chrysler først kjøpte seg inn i merket, så solgte seg ut. Jeg var også administrerende direktør for Daewoo i Norge, et merke som ble kjøpt opp av GM og så omdøpt til Chevrolet. Dette er en kapitalkrevende og tøff bransje. Opel og PSA har også samarbeidet tett om utvikling av biler i flere år. Det er to parter som kjenner hverandre godt, derfor har jeg også stor tro på at det vil komme mye bra ut av den som nå har skjedd, sier Bernt Jessen.

De sponset hver bilkjøper med mange tusenlapper

Stor elbil-nyhet

Han og Opel står nå foran et fantastisk salgsår i det norske markedet. Det har vært enorm interesse rundt elbilen Ampera-e, som har solgt i over 4.000 eksemplarer, før den i det hele tatt er i landet.

Her kommer Opel med en elbil som flytter grensene. Den har startpris på under 300.000 kroner, og rekkevidde på over 500 kilometer. De første kundene får bilene sine i juni.

– Nå er jeg straks på vei til bilutstillingen i Geneve, hvor vi har to andre spennende nyheter: Nemlig Insignia og Crossland. Opel har aldri hatt et bedre modellutvalg, vi gleder oss til fortsettelsen, avslutter Opel-sjefen.

LES OGSÅ: Chevrolet forsvinner, importøren visste ingen ting

Viktig Opel-nyhet: Se mer i videoen under: