– Flerbruksbil er ikke lenger kult. Det som virkelig selger som varme hveteboller om dagen er SUV. Det har Peugeot fått erfare. Derfor har de nå reinkarnet sin familiebil – som tidligere var flerbruksbil – til nettopp SUV.

Det forteller Brooms bilekspert Benny Christensen. Han er akkurat nå i Lisboa, Portugal, for å kjøre Peugeots nye familie-satsing: Andre generasjon av 5008.

Det er en bil som norske kunder får litt utpå høsten og som det har vært stor interesse rundt. Prisene starter på gunstige 322.000 kroner her hjemme.

Digert bagasjerom

Men at bilen går fra flerbruksbil til SUV er ikke nødvendigvis noen ulempe forstår vi.

– Nei, absolutt ikke, sier Broom-Benny.

– Denne er vel så praktisk som forgjengeren og byr faktisk på et lite hav av plass. Den leveres enten som fem- eller sjuseter. Som femseter har man hele 780 liter bagasjerom til disposisjon. Det er mye.I tillegg kan passasjersetet foran legges ned for frakt av gjenstander på inntil 320 cm lengde.

Også innvendig er Peugeot 5008 en moderne og pen bil. Legg merke til rattet som er nesten firkantet. 
Også innvendig er Peugeot 5008 en moderne og pen bil. Legg merke til rattet som er nesten firkantet. 

Stor stasjonsvogn? Disse rommer MYE!

Liker designretningen

Den totale lengden er økt med 11 centimeter fra forrige utgave og det samme er akselavstanden. Dette gir blant annet seks centimeter bedre plass i baksetet.

– Ja, dette er faktisk en av de romsligste SUV-ene på markedet nå. Den bygger i bunn og grunn på 3008, men er strukket hele 19 centimeter i lengden. Det er mye i bil-sammenheng.

– Designmessig ligner den også veldig på 3008, og jeg har sans for den nye designretningen til Peugeot. Jeg synes disse bilene er pene, moderne og elegante å se på, forteller Benny videre.

Flere motorer

Også innvendig er den lik 3008, med Peugeots velkjente høye i-Cockpit dashbord. Det innebærer bransjens minste ratt, som attpåtil er firkantet. De fleste funksjoner styres fra en berøringsskjerm og en elegant og tøff rad vippebrytere på dashbordet.

– Kult, men ikke mest praktisk, oppsummerer Benny.

Under panseret på 5008 kan vi finne mye forskjellig. Fra bensinmotorer på 1,2 og 1,6 liter med henholdsvis 130 og 165 hestekrefter. Når det gjelder diesel kan velge mellom 1,6-litere på 100 eller 120 hk eller 2-litere med 150 eller 180 hestekrefter.

Benny har kjørt versjonen med 1,2-liters motor og 130 hestekrefter, og oppsummerer det slik:

5008 er en blanding av flerbruksbil og SUV.
5008 er en blanding av flerbruksbil og SUV.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Ikke ladbar

– Det høres lite ut i en såpass stor bil, men det fungerer faktisk overraskende bra. I alle fall så lenge man ikke kjører rundt med fullastet bil altfor ofte. Jeg har også kjørt 150-hesters diesel, som også gjør en god jobb. Den har naturligvis mer trøkkk, men så er det dette med diesel i Norge... Importøren er faktisk veldig i tvil om hva de vil selge mest av, de gjetter på 50/50 bensin og diesel.

– Ikke noen ladbar hybrid?

– Nei, det virker ikke slik. Det Peugeot sier er at en eventuell batteripakke ville ødelagt muligheten for sju seter. Men lillebror og femseter 3008 kommer som ladbar hybrid.

– I sum vil jeg si at Peugeot har laget en moderne, praktisk og fin familie-SUV. Men den mangler én ting som jeg tror norske kunder hadde satt stor pris på og som garantert ville løftet salget ytterligere. Den leveres nemlig ikke med firehjulsdrift. Selv om langt i fra alle har bruk for det, så er nok det mange hadde satt pris på likevel.

På fem år skal det komme 11 (!) nye "Norges-modeller"

Smarte løsninger

– Men hvorfor tilbyr ikke Peugeot dette?

– De har gjort en vurdering av markedet og kommet til at 4x4 ikke er noe veldig mange kunder etterspør. Det stemmer sikkert også i Frankrike og i markeder sør i Europa. Men hjemme i Norge hadde det naturligvis vært attrativt, sier Benny som berømmer plass og praktiske egenskaper:

– Ja, her har Peugeot gjort en god jobb! Det er fin adkomst til de to bakerste setene, disse kan også tas ut når du virkelig trenger mye plass. Det er det ikke mange konkurrenter som kan tilby. Det er også mange smarte løsninger i interiøret, ting barnefamiliene som kjøper biler som dette setter stor pris på, sier Benny som nå – av alle ting – faktisk skal teste en tråsykkel!

Hvorfor og hva sammenhengen er, får du snart vite om du følger med her på Broom.

Da vil du også få en komplett test av Peugeots nye 5008, i løpet av kun kort tid.

Lillebror 3008 imponerer, les mer om den her:

Dette er en av de største familie SUV-ene på markedet. Setene på bakre seterad kan flyttes individuelt,  legges flatt ned i gulvet eller tas helt ut. 
Dette er en av de største familie SUV-ene på markedet. Setene på bakre seterad kan flyttes individuelt, legges flatt ned i gulvet eller tas helt ut.