Eksklusivt: Broom først i Europa med å kjøre ny SUV

FRANKFURT (BROOM / TV 2): Målet er at 2.000 nordmenn skal kjøpe den.

Her er Mitsubishis kommende SUV. Vi har fått kjøre den i god tid før den offisielle debuten. 
Her er Mitsubishis kommende SUV. Vi har fått kjøre den i god tid før den offisielle debuten. 

Mitsubishi har truffet en nerve i det norske folk, både med crossoveren ASX og SUV-en Outlander.

Førstnevnte var i flere år høyt oppe på salgslistene, mens den ladbare Outlander PHEV har vært en eneste stor salgssuksess. Det var faktisk landets nest mest solgte bil i 2016.

Men det stopper ikke der. Nå er det en ny crossover/SUV på gang, som skal fylle tomrommet mellom nettopp disse to bilene. Alt skulle dermed ligge til rette for at vi kan få en ny storselger fra Mitsubishi. Navnet er Ecplise Cross.

Eneste fra Norge

Bilen vi er på en svært eksklusiv førvisning og test av, skal egentlig ha verdenspremiere under bilutstillingen i Geneve i starten av mars.

Men Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har som eneste norske representant og førstemann i Europa, fått en eksklusiv smakebit på den høyaktuelle nykommeren.

Akkurat nå er han i Frankfurt, der han får både se og prøve bilen på tyske veier.

Godt kamuflert, men designet skal bli mer sporty enn det vi er vant med fra Mitsubishi i dag.
Godt kamuflert, men designet skal bli mer sporty enn det vi er vant med fra Mitsubishi i dag.

LES MER: Den mer enn doblet salget i Norge

Kjent navn

Vi tar en telefon og hører hvordan det går med vår utsendte.

– Ring, ring...

– Heisann, Knut!

– Nå, hvordan går det på tur?

– Joda, dette går strålende. Snakk om effektive greier. Jeg dro fra Oslo i går kveld, overnattet på hotell på flyplassen, og så dro vi videre til Mitsubishi sitt testsenter i dag. Her får jeg kjøre bilen i noen timer, så er det hjem igjen. Allerede i ettermiddag er jeg tilbake i Norge.

Førsteinntrykk

– Ja, det får en si. Har du fått kjøre noe allerede, eller?

– Ja, faktisk. Vi satte i gang på morgenen og jeg har akkurat parkert bilen etter den første turen. Det er ikke all verden jeg har fått testet ennå, men likevel nok til å få et førsteinntrykk. Bilen jeg har kjørt har 1,5-liters bensinmotor, som kommer til å bli introduksjonsmodellen. Den virker ganske pigg og fin, og bensin er jo riktig på såpass små biler, i disse anti-diesel-tider.

– På bildene er bilen maskert. Får du noe inntrykk av designet?

– Ja, de er veldig strikte på at vi ikke får se hele bilen ordentlig før i Geneve. Det er faktisk slik at jeg ikke får lov til å ta bilder selv. Men jeg skal få noen bilder av Mitsubishi etterpå. Det er skikkelig hemmelighetskremmeri her.

– Jeg får imidlertid inntrykk av at de ønsker å gjøre den litt mer sportslig enn de andre Mitsubishi-modellene. Og det passer jo bra til navnet. Eclipse stammer fra en sportslig modell de har hatt tidligere. Særlig bakfra ser den ganske raff ut, basert på teaserbilder og hva jeg kan se her! Ute på veien oppfører den seg også mer sportslig enn jeg hadde ventet. Styringen er presis og god - og den ligger bra i svingene. Men CVT-girkassen holder den litt igjen. Her blir jeg imidlertid lovert at den skal utvikles videre før produksjonen starter.

Dette er en smart brukt-SUV

Eclipse skal inn mellom dagens ASX og Outlander. Neste generasjon Outlander kommer forresten ifølge ryktene til å vokse en god del, sammenlignet med dagens modell.
Eclipse skal inn mellom dagens ASX og Outlander. Neste generasjon Outlander kommer forresten ifølge ryktene til å vokse en god del, sammenlignet med dagens modell.

Finere innvendig

Interiøret har fått et løft fra de tidligere modellene. Her er blir det en ny retning, og mer fokus på opplevd kvalitet. Mitsubishi har hatt litt å gå på akkurat på det området.

– Jeg kan ikke si så mye om akkurat interiøret, for også det er dekket til. Men det kommer et helt nytt infotainmentsystem, og den blir også tilgjengelig med blant annet head up-display.

– Plassen er som du forventer av en bil som skal legge seg mellom Outlander og ASX. To voksne kan fint sitte i baksetet og bagasjerommet er omtrent som i ASX. Baksetet kan også justeres i lengderetningen. Planen til Mitsubishi er også at neste Outlander skal vokse i størrelse, slik at disse to ikke blir for like.

Til Norge i år

Produksjonen av Eclipse Cross starter i oktober, og de første bilene skal forhåpentligvis leveres til norske kunder i desember.

– Har de sagt noe om salgsmålet for denne bilen?

– Ja, det er ganske hårete målsetninger her. I 2018 forventer en at det fort kan bli solgt rundt 2.000 slike biler i Norge. Du må huske på at det er mange tusen ASX- og Outlander-kunder som nok vil være nysgjerrige på denne nykommeren. Det har sine fordeler å ha et godt kundegrunnlag i bunn.

– Men du, nå skal jeg få kjøre mer. Så da får jeg runde av. Vi snakkes mer om denne bilen senere!

Husker du denne? Kvinnfolk og unger – da blir det bare biltull!

Nye Eclipse rekker sannsynligvis å komme til Norge helt mot tampen av året. Den norske importøren har ambisiøse salgsmål. 
Nye Eclipse rekker sannsynligvis å komme til Norge helt mot tampen av året. Den norske importøren har ambisiøse salgsmål. 

Tøft konsept: Dette skal bli ladbar SUV med lang rekkevidde