Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hos Opel handler veldig mye akkurat nå om den kommende elbilen Ampera-e. Dette er en modell som kan vise seg å bli det store vendepunktet for elbilene i vår del av verden. Ampera koster rundt 300.000 kroner, og har en offisiell rekkevidde på 520 kilometer.

Det er ingen av konkurrentene i denne klassen i nærheten av å matche. Her hjemme har Opel-importøren akkurat gått ut med nyheten om at de har solgt 3.700 eksemplarer av bilen, allerede før den er i landet.

Kortene tett til brystet

Men det er ikke den største Opel-nyheten akkurat nå. Det har nemlig nettopp blitt kjent at det franske PSA-konsernet er i forhandlinger med Opels eier General Motors (GM).

Her handler det i utgangspunktet om at PSA ønsker å overta Opel. Og om det ikke lykkes: Å få til et omfattende samarbeid mellom de to.

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News skal forhandlingene ha kommet langt. Både PSA og GM har vært gode til å holde kortene tett til brystet. Det har vært lite rykter og spekulasjoner rundt disse forhandlingene. Men en endelig avgjørelse skal angivelig bare være noen dager unna.

Blir PSA ny eier i Opel? Mye tyder på at det går den veien nå. Foto: Scanpix.
Blir PSA ny eier i Opel? Mye tyder på at det går den veien nå. Foto: Scanpix.

Husker du Lada? De fikk også ny eier

Vært en hodepine

Lykkes PSA med sine planer, vil de ha en konstellasjon med rundt 16 prosent markedsandel i Europa. Med det vil de være den nest største bilprodusenten i vår del av verden, bare slått av Volkswagen.

For GM vil det også løse det som i mange år har vært en hodepine for konsernet. De har slitt med å få til lønnsomhet i Europa.

Da finanskrisen skyllet inn over bilbransjen i 2009, var fremtiden til merket lenge uviss. GM forsøkte å selge Opel, men av ulike grunner strandet det den gangen.

LES MER: Dramatisk U-sving for Opel

Samtidig som Ampera-e

– Etter mange år med underskudd, lå Opel an til å greie plussresultat i fjor. men slik gikk det ikke. Det endte med røde tall igjen, rundt to milliarder kroner i minus. GM kalkulerer med at Storbritannias Brexit vil påføre Opel store ekstrakostnader framover. Det kan nok også gjøre det ekstra fristende å selge nå, sier Brooms redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

– Men er det ikke litt rart at det skjer omtrent samtidig som de kommer med Ampera-e?

– Både ja og nei. Dette er en uhyre viktig modell for det norske markedet, men ellers i Europa er elbiler fortsatt marginale. Men det kan naturligvis ha en positiv betydning for et eventuelt salg av selskapet. Elbil-teknologi er viktig for alle bilprodusenter nå, sier Knut.

Ampera-e er på vei til Norge. Opels første elbil vil virkelig gjøre seg bemerket i denne klassen.
Ampera-e er på vei til Norge. Opels første elbil vil virkelig gjøre seg bemerket i denne klassen.

Kutte kostnader

GM har de senere årene vinglet ganske mye i sin Europa-satsing. En periode hentet de inn koreanske Chevrolet-modeller til Europa, noe som helt klart gikk ut over Opel. Konsernet har også blitt kritisert for manglende satsing på Opel. Mens en konkurrent som Volkswagen har utvidet modellutvalget sitt i alle retninger, har Opel mangler biler i viktige klasser.

– Slik sett har PSA og Opel vært litt i samme bås. De franske merkene har også hatt store problemer med å omstille seg, blant annet har de sovet i SUV-timen, og gått glipp av mye salg der. PSA har allerede Peugeot, Citroën og DS. Det vil helt klart by på utfordringer å sørge for at det ikke blir for mye intern kannibalisering, hvis de skal ta over Opel i tillegg. Men først og fremst handler dette om å få opp volumet, og sørge for at det blir flere biler å dele uviklingskostnader på. Og der gir det helt klart mening å skape en ny europeisk bilgigant, avslutter Knut Skogstad.

Opel overlevde finanskrisen – det gikk ikke like bra med Saab...