Denne 22 år gamle BMWen er helt unik

Det handler ikke bare om tilstanden.

Alpina B10 3.0 Allrad. Joda, du skjønner ganske raskt at dette er noe utenom det vanlige. Nå er den sjelden bilen til salgs i Norge. Faksimile: finn.no
Alpina B10 3.0 Allrad. Joda, du skjønner ganske raskt at dette er noe utenom det vanlige. Nå er den sjelden bilen til salgs i Norge. Faksimile: finn.no

Når det står Alpina på motorblokka i en BMW 5-serie, vet du at det er noe utenom det vanlige.

Det tyske tuningselskapet har i en årrekke livnært seg på å tukle med BMW-er – og ble raskt en av de mer anerkjente på markedet.

Bilen vi omtaler her ligger akkurat nå til salgs i det norske bruktmarkedet. Det er nettopp en BMW 5-serie Alpina. Men en helt spesiell utgave.

Utgangspunktet er nemlig en 525 ix - som betyr at den har firehjulsdrift. I tillegg er den altså både tunet og stylet i Alpina-regi. Resultatet er Alpina B10 3.0 Allrad, 231 hk – og et diskret spoilerkit.

Kun 64 eksemplarer av akkurat denne bilen ble laget som sedan, i tillegg kom det 70 Touring-modeller (stasjonsvogn).

Bilen som ligger til salgs nå var nummer ni i produksjonsrekken. Prisen er 319.000 kroner.

Nei – det er ikke tilfeldig at denne BMW-en testes på racerbane

Alpina byr på diskret styling, men kjennere ser raskt hva dette er for noe.
Alpina byr på diskret styling, men kjennere ser raskt hva dette er for noe.

Mye penger

Det høres kanskje mye ut, for en 1995-modell BMW med 159.000 km på telleren. Men det er nå en gang slik at denne typen biler har en tendens til å stige i verdi. Forutsatt at historikken er bunnsolid.

Det må det kunne sies å være snakk om her. I følge annonsen ble bilen solgt ny i Sveits, før den havnet i hendene på en samler i Tyskland i 2013.

Alle bilens originale dokumenter, mapper og instruksjonsbøker og servicehefte følger med – og mye av det er dokumentert med bilder i annonsen.

Her er en annen svært sjelden Alpina-modell

Tilnærmet utstillinsstand

Forhandleren i Gjøvik mener bilen er i tilnærmet utstillingsstand. Det betyr blant annet at lakk og karosseri er strøkent, og at interiøret fremstår som nytt, uten nevneverdig slitasje.

Teknisk og kjøremessig beskrives bilen som helt perfekt – uten en eneste ulyd.

Her legges lista høyt allerede i annonsen, med andre ord.

Hvorfor er BMW-eierne en så utrolig lojal "menighet"?

Vinrød og grå

Den vinrøde originallakken, som heter Calypsorot metallic, er kombinert med lysegrått skinninteriør. En ganske lekker fargekombinasjon.

Her får du naturligvis også den diskrete Alpina-dekoren – både på fangeren foran og langs siden på bilen. De klassiske Alpina-felgene er også på plass.

Interiøret er også litt modifisert, blant annet med egen Alpina girkule og gulvmatter.

Av utstyr kan nevnes skinnratt med airbag, shadow line (sorte lister rundt vinduene), skipose, sportsseter, parkeringssensor bak, aircondition, cruise control, Hifi soundsystem og M-sport understell.

Interiøret ser rimelig strøkent ut til å være i en 22 år gammel bil ...
Interiøret ser rimelig strøkent ut til å være i en 22 år gammel bil ...

Sjekk disse super-sjeldne BMW-verstingene

Solid og romslig

1995-årgangen av 5-serien var den siste av denne generasjonen. Innen den tid var det ryddet opp i en del småplukk som inntraff med de første bilene.

Den har også airbag både på fører- og passasjerside, noe som ikke var en selvfølge i 1995.

Baksetet er romslig, og det samme kan sies om bagasjerommet på 460 liter.

Klikk her for å se hele annonsen

Må tas vare på

Rekkesekser på 3-liter, som står i 525ix, er en slitesterk og god motor. Alpina vet dessuten å ikke overdrive tuningen, sånn at det i utgangspunktet ikke skal være så mye å bekymre seg for på det området.

Bare husk at om den skal holde seg i pris, må den tas godt vare på. Dette er ikke en ypperlig førstebil på vinterføre for 18-åringen i huset, for å si det sånn...

Denne Alpina-modellen kaller vi heftig stasjonsvogn