Det trenger ikke koste dyrt å skille seg ut

Liten og enkel, men slett ikke uten sjarm. Les testen:

C4 Cactus er Citroën mest solgte modell i Norge. Nå har vi kjørt den i en litt jålete utgave. 
C4 Cactus er Citroën mest solgte modell i Norge. Nå har vi kjørt den i en litt jålete utgave. 

Synes du mange biler er like, forutsigbare og kjedelige? Da bør du absolutt ta en nærmere titt på denne: Citroën C4 Cactus.

Bilen som både er moderne og litt gammelmodig, samtidig. Den bygger nemlig en god del på samme filosofi som legenden Citroën 2CV. På både godt og vondt. Men den er, naturlig nok, pakket inn i et moderne ytre.

Vi har testet den lettere oppjålete utgaven C4 Cactus Rip Curl. Om du lurer på hva Rip Curl er så kan vi forklare at det er litt kule og veldig dyre klær for surfere.

På denne bilen betyr det en del ekstra utstyr, som skliplater i plast foran og bak, større felger, hvite speilhus, røde sikkerhetsseler og egen dekor.

Likevel er prisen slett ikke avskrekkende. Det starter på 249.900 for testbilen med en 1,2-liters motor på 110 hk.

Citroën C4 Cactus er en litt annerledes bil med mange detaljer, men i sort mot sort forvinner en del av kontrastene som gjør den ekstra spennende. 
Citroën C4 Cactus er en litt annerledes bil med mange detaljer, men i sort mot sort forvinner en del av kontrastene som gjør den ekstra spennende. 

Kjøreglede: 3/6

Bilen oppleves som komfortabel og myk, men krenger noe ved sving i høyere hastighet. Egentlig uten at det gjør så mye. Dette må tas på kontoen for fransk sjarm, dessuten er ikke en C4 Cactus noe du kjøper om du skal kjøre veldig fort gjennom svingene. Andre egenskaper har fått høyere prioritet. Heldigvis.

Styringen er lett og bien oversiktlig. Kjøreegenskapene ellers beskrives best som forutsigbare og ganske ordinære, og står slik sett ikke helt i stil til bilens utseende. Men for all del; for alminnelig hverdagskjøring fungerer dette mer enn godt nok.

Vi var blant de aller første som kjørte Cactus i Norge, dette skrev vi da:

Interiøret er av typen enkelt, men allikevel med en del designelementer som skiller den fra mengden. 
Interiøret er av typen enkelt, men allikevel med en del designelementer som skiller den fra mengden. 

Interiør og plass: 4/6

Den innvendige plassen er god og ett av bilens sterkeste kort. Unntaket er takhøyden i baksetet som er ørlitt snau for voksne.

Bilen bærer ellers igjen preg av det enkle. Det er ikke brukt påkostede materialer. Design er det som også har har fått prioritet, framfor eksklusive materialvalg. Nettopp designet gir bilen en tiltrengt dose sjarm og særpreg. Selv om setene er helt greie, så har vi absolutt plassert rumpa i bedre.

Speedometeret bærer tydelig preg av designelementer fra nettopp Citroën 2CV. Ellers er det ikke overflod noe sted. Snarere tvert i mot. Vi grenser helt mot det simple.

Bilen har en moderne, men ganske liten skjerm plassert midt på dashbordet. Derfra styres mye, slik som varmeapparat, radio, navigasjon etc. Det gir et tiltrengt løft.

Citroën DS4 Racing: En ekte sinnatagg

Rip Curl-utgaven er ekstra velutstyrt og med egen dekor. 
Rip Curl-utgaven er ekstra velutstyrt og med egen dekor. 

Design: 5/6

Man kan si mye om Citroën C4 Cactus, men det er jo utseendet som gjør veldig mye av bilen.

I Rip Curl-utgave, som i utgangspunktet er basert på beste utstyrsgrad - så drar man det hele enda litt lengre.

Testbilens sorte lakk legger imidlertid en stor demper på mange av de litt kule designelementene som hadde kommet vesentlig tydeligere fram med en annen farge.

Den er tøff i rødt, gult, eller hvitt, for den del, med kule kontrastfarger til. Ellers så finnes den også i en elegant og lekker brunfarge, både innvendig og utvendig. I sistnevnte ser den nesten ut som en karamell...

Den tresylindrede 1,2-literen på 110 hk. leverer varene den. Billig går den også. 
Den tresylindrede 1,2-literen på 110 hk. leverer varene den. Billig går den også. 

Motor:

Motoren er en 1,2-liters, tresylindert sak som yter 110 hestekrefter og 205 Nm i moment. Sammen med en 5-trinns manuell girkasse passer denne drivlinja bilen godt. Den er etter vår mening et ukomplisert og fornuftig valg.

Den gir bilen de nødvendige fartsressursene og de kreftene du har bruk for i en bil som denne. 0-100 km/t går unna på ganske kjappe 9,3 sekunder mens toppfarten er oppgitt til 188 km/t.

C4 Cactus finnes også med en mindre bensinmotor på 82 hk og dieselmotor på 100 hk.

Topp 10: Byene med verst kø

<br>Også i setene , som her er i delskinn, går designet igjen som tema på sømmer og mønstre, mens sikkerhetsbeltene er røde.

Også i setene , som her er i delskinn, går designet igjen som tema på sømmer og mønstre, mens sikkerhetsbeltene er røde.

Miljø / økonomi:

Vi har i teksten over klaget over at bilen er helt på grensen til litt enkel. Det hele må naturlig nok sees i sammenheng med prisen. Den koster tross alt ikke mer enn snaue 250.000 kroner og det er ikke mye for en bil som er proppfull av design og litt annerledes løsninger.

Annenhåndsverdien er nok ikke klassens beste, men om avskrivingen er noen få prosent høyere enn hos de beste, så behøver ikke verditapet i kroner bli høyere når innkjøpsprisen er såpass lav i utgangspunktet.

Dessuten er Cactus Citroëns mest solgte modell i Norge nå. Det bør også gjøre den aktuell på bruktmarkedet. Ikke alle ønsker å kjøpe helt ny bil.

Når det gjelder servicekostnader er C4 Cactus ikke noe å være bekymeret for og bilen har fem års nybilgaranti, så alt borger for et enkelt og forutsigbart bilhold de første årene.

Citroën C4 Cactus

  • Motor: 3-sylindret, bensin
  • Effekt: 110 hk / 205 Nm.
  • 0-100 km/t: 9,3 sekunder
  • Toppfart: 188 km/t
  • L-H-B: 4,16 - 1,53 - 1,95 meter.
  • Bagasjerom: 358 liter
  • Pris: 249.900 kr.
  • Pris testbil: 253.500 kr.

Bensinforbruket er oppgitt til 0,47 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslippet til 107 g/ km. begge deler er helt klar godkjent.

Les alt du må vite om sjarmtrollet Citroën 2CV her

Konklusjon:

Citroën har alltid hatt det med å produsere litt særegne biler.

Selv om C4 Cactus ikke er særere enn at alle kan bruke den, så byr den allikevel på en god og hyggelig dose av nettopp den velkjente særheten. Først og fremst når det gjelder design.

Dette er bilen for deg som ikke vil være helt som alle andre, men som allikevel vil ha en rimelig, ukomplisert bil som samtidig er praktisk. Alt til en overkommelig pris.

Velg den bare en annen farge enn sort...

Eier du en Citroën? Del gjerne dine erfaringer med oss her: