Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi i Norge har noen av verdens høyeste bilavgifter. Dermed har vi også noen av verdens dyreste nybiler. Det koster å kjøpe nybil i Norge!

Derfor har da også mange av oss med misunnelse registrert hva for eksempel våre naboer i Sverige betaler for bilene sine.

I mange tilfeller er det snakk om nesten halv pris – noen ganger også enda mindre. I likhet med mange andre land i Europa har ikke svenskene egne avgifter på bil.

Kan gå 400 kilometer

Men så finnes det faktisk noen unntak. Det handler, kanskje ikke overraskende, om elbiler. Der har vi i Norge noen unike fordeler. Det er ikke avgift på elbilene, de har heller ikke moms.

Og da er det plutselig ikke så verst å være norsk bilkjøper, likevel.

Ett eksempel på det er Renault Zoe. Dette er den folkelige elbilen med lengst rekkevidde akkurat nå. Zoe ble nylig oppgradert og kan nå gå inntil 400 kilometer mellom hver lading. Det har da også ført til svært stor interesse for bilen.

Zoe har akkurat kommet i ny og oppgradert versjon, nå har den rekkevidde på inntil 400 kilometer. 
Zoe har akkurat kommet i ny og oppgradert versjon, nå har den rekkevidde på inntil 400 kilometer. 

LES MER: Her er den i Norge

Glade i utstyr

Her hjemme starter Zoe på 249.900 kroner. Som vi skrev da den ble lansert tidligere i år: "Mer rekkevidde får du rett og slett ikke for pengene".

Men hva så med svenskene? Jo, de må ut med hele 324.900 kronor for bilen, tilsvarende litt over 300.000 norske kroner. Da snakker vi innstegsmodellen Life.

Vi nordmenn er glad i mye utstyr. Da er det gjerne toppmodellen BOSE som gjelder. Den starter på 295.000 kroner i Norge. Svensk pris? 359.900 kroner, eller litt under 340.000 norske kroner.

Det pågår et skikkelig rekkevidde-kappløp blant verdens elbilprodusenter, akkurat nå går Renault Zoe lengst av de folkelige modellene.
Det pågår et skikkelig rekkevidde-kappløp blant verdens elbilprodusenter, akkurat nå går Renault Zoe lengst av de folkelige modellene.

97 år gamle Lennart kjøpte seg like godt en Mustang!

Ny bestselger på vei

Som om ikke det skulle være nok, har vi også en rekke andre fordeler på elbil i Norge, som svenskene ikke har. Noen er av økonomisk art, andre handler om brukerfordeler som parkering og tilgang til kollektivfeltene.

Alt dette ble i sin tid innført for å stimulere til flere elbiler på norske veier. Oppskriften har så til de grader virket, før jul i fjor passerte vi 100.000 elbiler på norske veier, og antallet øker hurtig.

Senere i år kommer en bil som virkelig ligger an til å selge bra. Da lanserer nemlig Opel sin nye Ampera-e. Den skal koste fra rundt 289.900 kroner og flytter grensene for rekkevidde blant de folkelige elbilene. Ampera-e skal nemlig kunne gå inntil 520 kilometer. Da snakker vi rekkevidde som nesten kan måle seg med biler som har bensin- eller dieselmotor, med det blir det også aktuelt for langt flere enn i dag å kjøpe elbil.

Skrekkeksempel: Denne er tre ganger så dyr i Norge som i Sverige

Gikk fra sin Tesla Model X åpen, se mer i videoen under:

Bruktimport: Her kan det være penger å tjene