Mercedes-designerne har lekt seg godt med denne, og helt sikkert ikke hatt noe imot å få lage stasjonsvogn der plassen ikke er det viktigste.
Mercedes-designerne har lekt seg godt med denne, og helt sikkert ikke hatt noe imot å få lage stasjonsvogn der plassen ikke er det viktigste.

Så lekker kan en stasjonsvogn være

Men duger CLA Shooting Brake som familiebil? Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stasjonsvogn… Smak litt på ordet. Du får ikke høyere puls og må ha-følelse nå, gjør du vel?

Nei, stasjonsvogner er og blir ganske trauste og kjedelige greier. De velges fordi man trenger plass og fornuftige løsninger, mer enn lekkert design og morsomme kjøreegenskaper.

Men så finnes det naturligvis også noen unntak fra dette. Særlig de siste årene har flere bilprodusenter kommet med stasjonsvogner som skal appellere til mer enn bare fornuften. OK, plass er viktig og stor bakluke er kjempesmart når større gjenstander skal transporteres. Men det går faktisk an å kombinere dette med design og godfølelse også.

Mercedes CLA Shooting Brake er et eksempel på dette. Dette er en liten stasjonsvogn som egentlig ikke ser ut som en stasjonsvogn. Design har trumfet mest mulig plass og firkantet design. Ja, Mercedes vil ikke engang kalle den stasjonsvogn, men Shooting Brake. Men den finta går vi ikke på. For når en bil har fire dører og stor bakluke, da er den etter de aller flestes definisjon en stasjonsvogn.

Men duger den til ”vanlig” stasjonsvognbruk? Kan de som kjøper Passat, Mondeo, Octavia eller Mercedes´ egen C-klasse stasjonsvogn like gjerne kjøpe denne?

Det skal vi finne ut av nå. Testbilen er en 220 4Matic, det betyr 2-liters bensinmotor på 184 hestekrefter og 4x4. Denne modellen starter på 499.700 kroner. Testbilen med ganske mye utstyr på plass, ender på 698.300 kroner. Da er én ting sikkert: Denne vinner ingen priser i kategorien mest mulig bil for pengene!

I en verden full av fornuftige stasjonsvogner, er dette en bil som skiller seg ut.
I en verden full av fornuftige stasjonsvogner, er dette en bil som skiller seg ut.

Banekjøring med stasjonsvogn? Joda, det funker det også!

Hvordan er den å kjøre?

CLA er basert på minstemann fra Mercedes, A-klasse. Det merkes godt på interiøret og til en viss grad også på kjøreegenskapene. Dette er ikke det mest sofisikerte understellet til Mercedes, men komforten er stort sett god. Bilen tar store ujevnheter fint, men over hull i veien og skarpe asfaltskjøter smeller det overraskende hardt i bilen.

Støydempingen er som vi forventer av en Mercedes i denne klassen, meget bra. Hele bilen er lav, det gjenspeiler seg også i sittestillingen foran. Du setter deg ned i bilen, men vel på plass er dette et godt sted å være. Motoren er sterk nok til å gå fint overskudd, og motorvei-mil slukes uanstrengt.

Fronten er typisk Mercedes anno 2017. 
Fronten er typisk Mercedes anno 2017. 

A-klasse vakte stor oppsikt da den kom

Hvordan er plassen?

Utgangspunktet er altså en svært kompakt bil, men Mercedes har strukket og tøyd godt i den. Med lengde på 4,64 meter går den inn i klassen for mellomstore stasjonsvogner. Her finner vi også blant andre VW Golf, Opel Astra og Ford Focus, tre biler som alle har rommelige stasjonsvognutgaver.

Baksetet er ingen plassorgie, her blir det fort trangt flere veier.
Baksetet er ingen plassorgie, her blir det fort trangt flere veier.

Men mens de folkelige bilene har fokus på mest mulig bagasjeplass, er det ikke slik med CLA. Bagasjerommet svelger unna 495 liter. Isolert sett er det ikke lite, men det finnes altså konkurrenter som rommer mye mer.

Den skrå bakluka stjeler naturligvis plass i høyden, men likevel: Du får inn ganske mye i dette bagasjerommet. Pakker du smart (og husker sikkerhet), kan du utnytte høyden mot baksetet godt. I praksis bør dette duge for de flestes familiebehov, i alle fall hvis du supplerer med en skiboks noen ganger i året.

Mercedes har valgt å prioritere langt bagasjerom framfor mest mulig plass i baksetet. Her er nemlig plassen begrenset. Det holder akkurat til barn i store barneseter, langbeinte tenåringer får det trangere. Her spiller det også inn at takhøyden er begrenset.

Foran er det som vanlig gode plassforhold. Mercedes har funnet plass til mange oppbevaringsrom, særlig i midtkonsollen. Det er smart i daglig bruk.

495 liter bagajserom er ikke så verst. Selve rommet er ganske langt, skrånende bakluke betyr mindre plass i høyden enn på de fleste andre stasjonsvogner. 
495 liter bagajserom er ikke så verst. Selve rommet er ganske langt, skrånende bakluke betyr mindre plass i høyden enn på de fleste andre stasjonsvogner. 

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Går den bra?

Bensinmotorene begynner å skvise ut diesel også i denne klassen. 2-literen til Mercedes er et hyggelig bekjentskap. 184 hestekrefter er nok til å gi det overskuddet en bil som dette fortjener. Den føles sterk og kvikk, noe som understrekes av 0-100 km/t-tid på 7,2 sekunder.

Motoren maler stille under panseret og automatgirkassa er blant de beste i markedet. Den gjør jobben raskt og sømløst.

Sammenlignet med dieselmotor, må du imidlertid regne med høyere drivstoffutgifter. Snittforbruket er oppgitt til mellom 0,67 og 0,69 liter/mil. Det betyr at du skal slite med å komme noe særlig under 0,7 liter på mila ved vanlig kjøring.

Denne hekken tør å skille seg ut!
Denne hekken tør å skille seg ut!

Finest utenpå eller inni?

Dette er en bil du kjøper på grunn av designet, og den skiller seg helt klart ut i trafikken. Mye handler om den fallende taklinja og den karakteristiske hekken. Vi så det først på storebror CLS Shooting Brake, og det fungerer veldig bra på CLA også, selv om en mindre bil gir større utfordringer for designerne

Underveis i testperioden erfarer vi at designet er litt enten eller. Noen synes bilen er rålekker, andre mener hekken mest av alt er rar. Men den vekker i alle fall følelser, da har Mercedes truffet.

Innvendig blir det nesten litt skuffende i forhold. Det er ikke noe å si på kvalitetsfølelse og materialer, men designsprellene i eksteriøret er ikke med inn i bilen. Her får vi i stedet mye hyllevare fra A-klasse. I en bil til såvidt under 700.000 kroner, blir det litt for enkelt og lite eksklusivt.

Her kjenner vi igjen veldig mye fra Mercedes-minstemannen A-klasse. Det er funksjonelt og praktisk, men ikke veldig eksklusivt.
Her kjenner vi igjen veldig mye fra Mercedes-minstemannen A-klasse. Det er funksjonelt og praktisk, men ikke veldig eksklusivt.

Storebror er ufornuftig – men herlig!

…og hva er konklusjonen?

Trenger du stasjonsvogn, men får vondt i magen av å tenke på å eie en? Da kan dette være akkurat hva du trenger.

MERCEDES CLA SHOOTING BRAKE

Modell: 220 4Matic

Motor: 2-liter bensin

Effekt: 184 hk / 300 Nm

Forbruk: 0,67-0,69 l/mil

0-100 km/t: 7,2 sek.

Toppfart: 235 km/t

Bagasjerom: 495 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 464 x 177 x 143cm

Pris fra: 499.700 kroner

Pris testbil: 698.300 kroner

CLA Shooting Brake er en designbil. Den skiller seg fra mengden og tør virkelig å være annerledes. Samtidig går ikke dette altfor mye ut over de praktiske egenskapene. Ja, hele bilen kan føles litt trang, men likevel: Du får med deg ganske mye her, hvis du er god til å pakke.

Ikke overraskende koster den mye mer enn de mest fornuftige konkurrentene.

Du får faktisk CLA Shooting Brake fra 356.700 kroner, men vi tør vedde på at ingen norske kunder har kjøpt et eksemplar av denne bilen til under 400.000 kroner.

Testbilen er godt utstyrt, uten at det blir overdådig. Da ender prisen altså på rett under 700.000 kroner. Joda, mye penger for en liten stasjonsvogn. Men her handler det uansett om noe helt annet enn mest mulig fornuftig bilvalg. I stedet får du en bil som skiller seg ut, overalt hvor den kommer. For mange har det også en stor verdi.

Denne Mercedesen finnes ikke – men du kan kjøpe den

CLA Shooting Brake er stasjonsvogn for de som prioriterer design foran mest mulig plass.
CLA Shooting Brake er stasjonsvogn for de som prioriterer design foran mest mulig plass.

– Nei, dette er ikke en vanlig stasjonsvogn fra Volvo