Over 800 norske kunder har bestilt nye Volvo V90 Cross Country, før den har kommet til landet. 
Over 800 norske kunder har bestilt nye Volvo V90 Cross Country, før den har kommet til landet. 

Denne skal følge opp en stor bilsuksess

Forhåndsinteressen har vært enorm. Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er midt i en stor modelloffensiv som startet med SUV-en XC90 i 2015.

I fjor fikk vi to biler til i det Volvo selv kaller 90-serien, nemlig sedanen S90 og stasjonsvogna V90. Og nå kommer en annen stor nyhet, nemlig V90 Cross Country. Den lanseres offisielt i Norge denne uken.

Dette er "offroad-utgaven" av Volvos store stasjonsvogn. Styling-elementer og økt bakkeklaring, skiller den fra vanlig V90. Denne biltypen har vært suksessrik i det norske markedet i mange år, og alt tyder på at V90 Cross Country kommer til å følge opp det.

Volvo har hatt stor suksess med denne oppskriften på forgjengeren V70. Den kom i Cross Country-utgaver gjennom tre generasjoner, og bidro både til godt salg og penger i Volvo-kassen.

XC70 har i mange år vært en svært populær modell, inntil den forsvant ut i fjor. Derfor kom det ikke som noen overraskelse da det ble kjent at Volvo ville videreføre dette også med V90.

XC70 har vært en stor suksess for Volvo. Nå kommer oppfølgeren, V90 Cross Country. 
XC70 har vært en stor suksess for Volvo. Nå kommer oppfølgeren, V90 Cross Country. 

Spørreundersøkelse

Allerede før bilen var i Norge, har importøren solgt nærmere 800 eksemplarer av den.

– Mange av dem til kunder som er opptatt av friluftsliv, og som gjerne vil ha enda mer av nettopp det. Vi sier på spøk hos oss i den norske Volvo Cars-organisasjonen at Cross Country er produsert først og fremst med tanke på Norge, deretter resten av verden. Nordmenn er et sporty og friluftselskende folk, der Volvo V90 Cross Country har de rette egenskapene for å ta oss ut på nye eventyr, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.

I forkant av V90 Cross Country-lanseringen har Volvo gjort en spørreundersøkelse i Norge, USA, Kina, Frankrike, Storbritannia, Tyskland og Sverige, Svarene derfra viser at seks av ti ønsker å bruke mer tid på utendørsaktiviteter. Fotturer, løping og sykling topper listen over de mest populære aktivitetene.

Solgte for én milliard – før lansering

Påkostede reklamefilmer

V90 Cross Country kommer til å appelere til dem som har en aktiv livsstil. 
V90 Cross Country kommer til å appelere til dem som har en aktiv livsstil. 

For Norge viser svarene at vi foretrekker fotturer, sykling og fiske. Mer enn 60 prosent oppgir fotturer som sin favoritt, over dobbelt så mange som sykling på andreplass. Av nordmennene som svarer at de ikke kan prioritere hobbyene sine, sier halvparten at jobben tar for mye tid.

Volvo har satset på en rekke påkostede reklamefilmer de siste årene. Det gjør de også nå, i forbindelse med Cross Country-lanseringen.

Den nye filmen er tatt opp i og rundt Vancouver i Canada. Den følger fire mennesker som tar opp kontakten med venner og aktiviteter de var opptatt av tidligere. De forlater storbyen i sin V90 Cross Country, for å surfe, fiske og fotografere.

Her forlater aller siste Volvo V70 fabrikken

Tøff konkurrent fra Mercedes

I vinterlandet Norge ønsker mange seg en bil med firehjulstrekk og god framkommelighet. 
I vinterlandet Norge ønsker mange seg en bil med firehjulstrekk og god framkommelighet. 

Her hjemme får V90 Cross Country en tøff utfordrer i nye Mercedes E-klasse All Terrain som lanseres omtrent samtidig. Den følger samme oppskrift som Cross Country. Mercedes drøyde lenge med å komme med en bil som dette, men også den har gode forutsetninger for å bli en suksess.

Den nye E-klassen har fått veldig mye skryt, All Terrain-utgaven skal blant annet appellere til de som vil ha en bil som skiller seg litt ekstra fra mengden.

Vi kjørte nye V90 i over 1.400 kilometer – les mer om det her:

Se den nye Cross Country-filmen i videovinduet under: