Nå har lensmannens gamle Opel kommet ut fra låven

Her kan du sikre deg en ekte tidsmaskin.

I 1985 var dette en skikkelig staselig bil. Nå har den tatt steget over til klassikernes rekker. Faksimile fra finn.no 
I 1985 var dette en skikkelig staselig bil. Nå har den tatt steget over til klassikernes rekker. Faksimile fra finn.no 

Det er unektelig en liten stund siden 1985. Det var det året Norge vant Melodi Grand Prix med "La det swinge", det er det året Arne Treholt ble dømt til 20 års fengsel og det var året Lillehammer bestemte seg for å søke om å få arrangere Olympiske Vinterleker.

Det er også det året at lensmannen fra Vest-Oppland bestemmer seg for å kjøpe ny bil. Valget faller på en hvit Opel Rekord 2,2i Caravan. En GL-utgave med tidsriktige Irmscher aluminiums-felger, blått velur-interiør og soltak med sveiv. Ikke noen begivenhet i den store sammenhengen kanskje, men sikkert viktig nok for vedkommende.

Bilen leveres av den smått legendariske Opel-forhandleren Topp Auto på Gjøvik.

Nå, etter 32 år, er bilen atter til salgs. Etter å ha stått på en låve siden 2004. Den har gått bare 133.000 kilometer på alle disse årene. Bilen skal være i svært bra stand og prisen er satt til 55.000 kroner.

Det er ingen tvil. Dette er en Opel Caravan! Faksimile fra finn.no 
Det er ingen tvil. Dette er en Opel Caravan! Faksimile fra finn.no 

Se hele annonsen og alle bildene her:

Har stått siden 2004

Motoren på 2,2 liter med elektronisk bensin-innsprøytning var også ganske heftig den gangen. Dette var mens de fleste andre biler hadde forgasser og en del til og med manuell choke.

Effekten er på 115 hk og var ansett som høyst anstendig den gangen.

Det er trivelige Tomas fra Biri, mellom Gjøvik og Lillehammer, som nå selger Opel-klassikeren. Vi tar en telefon for å høre litt mer om bilen.

– Den har klart seg utrolig bra gjennom alle disse årene. Mye takket være at den har stått lagret i mange år - faktisk siden 2004,forteller selgeren.

– Rust finnes så og si ikke. Bare en liten boble på høyre bakskjerm, også er det litt steinsprut foran på pansertuppen. Noen kvelder i garasjen med omsorg og kjærlighet, så er dette en kjempeflott og tidsriktig bruksveteran til sommeren, forteller han ivrig videre.

Til tross for at han bekrefter at bilen både starter lett og er fullt kjørbar, står det å lese i annonsen at den bør hentes på henger. Det stusser vi litt på...

– He, he... Det betyr ikke annet enn at jeg ikke vil at noen skal dra på langtur med en bil som har stått såpass lenge, uten en gjennomgang først. Den går pent også og har fått ny olje og noen nye bensinslanger nå, før oppstart etter mange års dvale.

Les vår test av en helt ny og praktisk Opel her:

Tas vare på

Han forteller videre at bilen selges fordi han har en sønn som nå skal kjøpe sin første bil. Og at en gammel Rekord Caravan kanskje ikke er fullt så stas for en 18-åring med rykende ferskt førerkort.

Dessuten så var det ikke noen "hvem som helst" som kjøpe denne ny heller forklarer Tomas.

– He, he... Nei gitt. Det var selveste lensmannen som kjøpe den ny i sin tid. Det er vel slik sett hverken noen pluss eller minus det, men snarere en litt morsom detalj rundt historikken til bilen.

– Jeg håper noen er villige til å forbarme seg over denne. Den er på mange måter et tidsdokument fra et morsomt tiår. Både sveive-takluka med den en gang obligatoriske vindskjermen og de hvite Irmscher-felgene jo veldig 80-talls, sier Tomas.

Han legger også til at det har vært mange visninger på annonsen på bare kort tid. Så her bør du være kjapp om du har lyst på en vaskekte Opel Caravan med innsprøytingsmotor.

Les også: Nærmere 80-tallet kommer du ikke på fire hjul!