Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For noen få år siden senket politikerne avgiften på dieselbiler og gjorde dem billigere enn bensinbiler. Dette fordi dieselbilene var så miljøvennlige. Dette medførte, naturlig nok, at folk kjøpte dieselbiler som aldri før og dieselandelen i Norge var i en periode oppe i 75 prosent.

Dette gjør at Norge nå har mange dieselbiler i trafikken.

Denne uken får vi ikke lenger bruke de samme dieselbilene på kommunale veier i Oslo. Grunnen til det er at de er skadelige for luftkvaliteten. Bensinbilene derimot, kan få kjøre fritt, som vanlig.

Diesel er diesel...

Her må det da være noen som møter seg selv i døra med ett kjempesmell?

Vi har blitt oppfordret av politikerne til å kjøpe dem. Nå får vi ikke bruke dem. Logisk? Nei, kjære byråd. Dette er ikke logisk, det er helt på trynet!

For å få ned antall biler på dager med mye forurensning, har man altså bestemt seg for å kun ramme dieselbilene. Det spiller ingen rolle om bilen er 30 år gammel, eller kjøpt i forrige uke. Om den forurenser mye, eller lite. Diesel er diesel, for dette byrådet.

Mange sliter med å selge dieselbilen

Hvilke veier gjelder det?

Det i seg selv er rett og slett bare dumt. På få år har forbruk og dermed også både utslipp av CO2 og de kreftfremkallende NOX-gassene gått kraftig ned. Det er med andre ord ikke bare stor, men faktisk veldig stor forskjell på en ny- og en eldre bil.

Det blir derfor veldig feil å skjære alle over en kam. En nyere dieselbil, som altså ikke kan brukes, forurenser i svært mange tilfeller mindre enn en eldre bensinbil, som faktisk lovlig kan kjøre.

En annen ting som gjør dette vanskelig, er å vite hvor man faktisk kan kjøre – og ikke kjøre. Hvilke veier er kommunale i Oslo? Vet du det? Ikke jeg heller... Og hvordan skal dette håndheves?

Politiet i Oslo har flere ganger signalisert at de er mildt sagt lunkne til å skulle håndheve dette forbudet. Det skjønner jeg godt. De sliter med knapphet på ressurser fra før. Å stoppe dieselbiler er vel ikke akkurat det de bør drive med.

Les mer: Politiet vet ikke hvordan de skal håndheve dieselforbudet

Datokjøring

Hva med kapasiteten på kollektivtrafikken i rushtiden – all erfaring viser at den allerede er ganske så sprengt. Har byrådet tenkt på det? Nei, det er nok bare å stille seg i kø og være ekstra tålmodig.

Det hadde rammet mye mer rettferdig om man for eksempel hadde hatt datokjøring – basert på oddetall og partall i registreringsnummeret. For det er nå tross alt slik at både bensin og dieselbiler forurenser og lager svevestøv.

Aldri vært renere

Det er faktisk også et stort poeng at lufta i Oslo aldri har vært renere enn det den er nå. Luftforurensningen har gått ned, år for år. Det blir stadig færre dager hvor denne passerer den kritiske grensen. Det viser Oslo kommunes egne målinger som utføres flere forskjellige steder i byen

Sola har snudd og vi går mot lysere tider, det er mange glade for. Men ikke alle. For det er mange flere mennesker som plages av pollenallergi, enn som plages av luftforurensning.

Hvilke tiltak vil vi se her av overivrige politikere? Forbud mot blomster, trær og gress, kanskje..?

Kommentar: Derfor er diesel noe svineri

Dieselbileierene rammes hardt når byrådet i Oslo nå vil innføre forbud for dieselbiler på dager med spesielt høy luftforurensning.
Dieselbileierene rammes hardt når byrådet i Oslo nå vil innføre forbud for dieselbiler på dager med spesielt høy luftforurensning.

Dieselforbudet kan gi prisras på bruktbil