600 nordmenn har bestilt  – flere får priskutt

Dette er en av årets store bilnyheter.

Volvo er skikkelig i støtet om dagen. Deres store SUV XC90 er den suverent mest solgte bilen i sin klasse. Storbilen S90/V90 begynner for alvor å rulle inn i Norge – og nå venter forhandlerne på en annen stor nyhet: Nemlig Cross Country-utgaven av nye V90.

Dette er en litt forhøyet versjon, med firehjulstrekk og offroadstyling. Volvo har hatt stor suksess med denne oppskriften i mange år, og det ser ut til å fortsette.

Følger opp suksessen

Flere måneder før bilen er i landet, kan importøren nemlig melde om en kø av interessenter:

– Ja vi har forhåndsolgt mer enn 600 V90 Cross Country i Norge nå. Det er et gledelig høyt antall – spesielt i lys av at de aller fleste av kundene våre kun har sett bilen på bilder, og gjennom medieomtale siden lanseringen tidlig i fjor høst, sier Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Car Norway.

Dermed følger Cross Country-utgaven opp suksessen fra da S90/V90 ble lansert:

Med Cross Country-utgaven på plass, blir 90-serien til Volvo komplett. 
Med Cross Country-utgaven på plass, blir 90-serien til Volvo komplett. 

Solgte for én milliard – før lansering

Gledelig overraskelse

– For Volvo V90 opplevde vi en forhåndsbestilling på nærmere 1.000 biler. Legger vi til S90, var vi oppe i mer enn 1.300 biler i forhåndssalg, så V90 Cross Country føyer seg pent inn i rekken av norske salgssuksesser for 90-serien i Norge – der nye XC90 først satte standarden. Vi sier på spøk hos oss i den norske Volvo Cars-organisasjonen at Cross Country er produsert først og fremst med tanke på Norge, deretter resten av verden. Nordmenn er et sporty og friluftselskende folk, der Volvo V90 Cross Country har de rette egenskapene for å ta oss ut på nye eventyr, sier Gutteberg Hansen.

De norske kundene som bestilte i fjor, fikk også en gledelig overraskelse i forbindelse med de nye bilavgiftene som ble innført fra nyttår.

Ladbar hybrid

Dieselutgaven D5 fikk 10.000 mindre i avgifter. For T6 bensin monner det skikkelig, Minus 44.000 kroner i avgifter.

Men det stopper ikke der. Volvo har foreløpig ikke bekreftet at V90 Cross Country kommer som ladbar hybrid. Men det gjør den etter alt å dømme. Og her har vi sett en nedgang i avgift på hele 100.000 kroner, fra i fjor til i år. Det vil også komme Cross Country-utgaven til gode. Dermed har den alle forutsetninger for å bite skikkelig fra seg i markedet for store, ladbare stasjonsvogner.

Den første Cross Country-modellen fra Volvo kom forresten tilbake i 1996. Den kombinerte funksjonell fleksibilitet og robust ytelse.

Slik ser den ut inni, Volvo har fått mye skryt for interiørene sine de siste årene.
Slik ser den ut inni, Volvo har fått mye skryt for interiørene sine de siste årene.

Her forlater aller siste V70 fabrikken

Merkestyrke

De siste årene har stasjonsvogna XC70 vært en storselger, men nå har den gått ut av produksjon, i påvente av nye V90 Cross Country.

– Jeg tror det sier mye om merkestyrken vår i Norge at så mange kunder kjøper en helt ny Volvo de kun har sett på bilder fra medielanseringen, og som kommer til norske forhandlerne flere måneder senere. Det er en posisjon vi er ydmyke over å ha her i landet, og den posisjonen forplikter, avslutter Rune Gutteberg Hansen.

Vi kjørte nye V90 i over 1.400 kilometer – les mer om det her:

Se mer om Cross Country - klikk i videovinduet under: