Se hvem som skal gå rett i strupen på tysk premium
Her har Kia fått hjelp av en tidligere BMW-sjef.
Kia satte seg selv skikkelig på det norske kartet med SUV-en Sportage. Siden har det kommet flere populære modeller, blant annet elbilen Soul.
De siste årene har designet også gjort at merket skiller seg ut fra mange av konkurrenten. Det siste takket være Peter Schreyer, sjefdesigneren med fortid hos blant andre Audi og Volkswagen.
Lenge har det vært klart at de har en versting på trappene. De siste ukene har Kia selv sluppet en del teasere. Det var aldri tvil om at det skulle være den råeste bilen de noen gang hadde laget. De fleste så for seg en coupe. Men slik ble det ikke!
Denne godbiten får vi ikke kjøpe
Holdt hemmelig
Kia har altså lykkes i å holde bilen hemmelig. Så da den dukket opp på North American International Auto Show i Detroit natt til mandag, var det mange som fikk seg en overraskelse.
Stinger er en videreutvikling av konseptbilen GT, og er en femseters sedan som er den raskeste bilen produsert av Kia noensinne.
Schreyer og hans team i Frankfurt er ansvarlig for Stinger, de designet også konseptbilen GT i sin tid.
Her er oppfølgeren til en stor Norges-suksess
Tidligere BMW-sjef
Albert Biermann, som kom fra BMW til Kia i desember 2014, er ansvarlig for oppsett og kjøreegenskaper, sammen med sitt team av ingeniører i Korea og på Nürburgring testsenter.
Når Stinger kommer for salg mot slutten av 2017 er det med to ulike motoralternativer, åtte trinns automatkasse, bakhjulsdrift eller firehjulstrekk.
En 2.0 liters firesylindret turbo med 255 hk, og en 3.3 liters turbo V6 med 365 hk er begge fortsatt under utvikling, men Kias måltall for bilen er 0-100 på 5.1 sekunder og toppfart på 269 km/t.
Det ryktes dessuten at det kommer en dieselutgave til Europa. Ytterlige informasjon om denne har vi imidlertid ikke. Enn så lenge sies det ingenting om noe ladbar hybrid.
Er dette Norges tryggeste bilkjøp?
Særpreg
Schreyer har altså gjort sitt for å gi Kia-designet et solid løft. At han fortsatt har et godt instinkt,S er tydelig på Stinger. Dette er uten tvil den tøffeste modellen i sortimentet. Den har både et agressivt og særegent utseende.
Hekken er den delen av bilen som skiller seg mest ut. Fire enderør på eksosanlegget røper at det er en sinnatagg du ligger bak.
Både profilen og fronten røper også tydelig de sportslige ambisjonene. Store luftinntak på fangeren og to på panseret. Likevel blir det ikke vulgært. Bare tøft!
Her er testen av en annen sportslig Kia!
Stående skjerm
Kia har med Stinger også kastet seg på trenden med en stående infotainmentskjerm på dashbordet. Imidlertid virker det ikke som det er snakk om menyhjul – men snarere fortsatt en touchskjerm.
Interiøret ellers ser ut til å gi nok et løft med tanke på opplevd kvalitet. Og Stinger loves å være utstyrt med alt av moderne sikkerhetsutstyr.
Priser er naturlig nok ikke klare enda. Men ambisjonen er nok å bli et prisgunstig alternativ til de tyske konkurrentene.