En av de dårligst bevarte hemmeligheter i bilverdenen er at man kan tjene store penger på spesialmodeller i begrenset opplag.

Ta en eksisterende modell, gjør noen få forandringer (noen klistremerker her, en spoiler der), gi den et eget navn, og fortell verden at kun noen få vil bli laget. Hiv så på en relativt stiv pris, og vips, kundebestillingene strømmer inn!

Lamborghini har lenge vært flinke til dette, men også Ferrari har våknet mer og mer opp til dette markedet. Sistemann ut er den ekstremt nydelige J50, som rett og slett ser dødsdeilig ut fra alle vinkler.

Dette skal bli verdens største buss

Bilen er tydelig bygget på den allerede svært så lekre 488 Spider, men har fått MANGE forandringer. Bak mesterverket står Ferraris egen customavdeling, den såkalte Special Projects-avdelingen. De har gjort bilen til noe som må kunne kalles Targa, for her strekker karosseriet seg helt opp til veltebøylene, og selve taket er en todelt Targa-seksjon i karbonfiber, hvor hver del kan lagres bak setene på klassisk Targa-vis.

Her ser man tydelig STORE forskjeller kontra en vanlig 488 Spider.
Her ser man tydelig STORE forskjeller kontra en vanlig 488 Spider.

20 hester ekstra

Foran er de tøffe lysene og den sorte tynne linjen som strekker seg bakover, med på å gi bilen et sint og lavt uttrykk. Den spisse nesen er blitt gjort mulig ved å trekke radiatorene nærmere hverandre, og har gjort det mulig å redesigne hele frontstøtfangeren. Bak har bilen fått doble runde baklys, og de heftige 20-toms felgene er unike for J50.

Her kan du sikre deg en helt unik bil

Interiøret er stort sett urørt, men setenes mønster ligner litt mer på bilens former. Under panseret har det imidlertid skjedd litt. Motoren er fortsatt den samme 3,9-liters V8-motoren som på 488, men har fått 20 hester mer, slik at det totale effekttallet blir 690 hk. Siden en original 488 Spider gjør 0-100 på 3 sekunder blank, vil J50 kunne matche Honda NSX sine 2,9 sekunder fra 0-100.

Ferrari har de siste årene virkelig fått fart på designspråket igjen.
Ferrari har de siste årene virkelig fått fart på designspråket igjen.

Der hvor solen står opp

Hva J50 vil koste er ikke oppgitt offisielt, for dette er en bil som bare skal selges til forhåndsutvalgte kunder, som alle kan få sette sitt individuelle preg på ulike detaljer. Den første ble nylig avduket på et kunstgalleri i Tokyo. Noe som har sin naturlige forklaring. For bilen er kun laget for japanske kunder, og navnet J50 står for at Ferrari nå har vært på det japanske markedet i 50 år.

Der ligger også grunnen til at nøyaktig ti biler skal bygges. Det er begrenset hvor mange lidenskapelige Ferrari-samlere det fins i Japan, og da er det greit med ti eksemplarer. Hadde man sagt man ville lage tjue biler, ville det ikke nødvendigvis vært kjøpere for alle, og ti biler gir bedre fortjeneste enn fem. Som vanlig handler det meste om tilbud og etterspørsel.

Vi har aldri kjøpt flere biler med 4x4