Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I januar kommer BMW med sin viktigste nyhet for 2017 – nemlig nye 5-serie. Det er en bil den norske importøren regner med å selge rundt 1.200 eksemplarer av neste år.

Det har allerede kommet inn en rekke bestillinger, basert på førvisning hos enkelte forhandlere tidligere i høst.

Prisene starter i underkant av 500.000 kroner, og sedan er først ut. Senere kommer en rekke nye motoralternativer, inkludert en ladbar hybrid, og ikke minst stasjonsvogn-utgaven.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har tatt turen til Portugal for å kjøre bilen som kommer til norske forhandlere i midten av februar.

Vi tar en telefon for å høre hvordan det går.

Kjente på dødsangsten

Ring-ring!

– Hei, Knut!

– Heisann. Hvordan går det på tur?

– Joda, nå går det bra. Men det startet litt turbulent, bokstavelig talt. Jeg har jo en forhistorie med flyskrekk. Så jeg er ingen stor tilhenger av turbulens. Men det var det mye av på vei til mellomlandingen i Paris. Det ristet og hoppet – nok til at jeg ble kjente litt på dødsangsten igjen. Da gjelder det å forsøke å koble seg ut med Radioresepsjonen på podcast. Det hjalp, i alle fall litt.

– At vi i tillegg ble forsinket, og mistet flyet videre var liksom prikken over i-en. Så da ble det via Barcelona i tillegg. Så ja, turen har vært relativt omfattende. Men uansett, det er godt å være framme her i Portugal, og gjøre det jeg egentlig har lyst til: Nemlig kjøre bil.

BMW byr ikke på noen design-overraskelser, men dette er helt klart en av de mest sporty bilene i klassen.
BMW byr ikke på noen design-overraskelser, men dette er helt klart en av de mest sporty bilene i klassen.

Se hvilken ny BMW som er ute på tur her:

Har vært rene gullrekka

– Ja, for dette har du vel strengt tatt gledet deg til ganske lenge?

– Det stemmer, og her må jeg komme med en liten tilståelse. BMW 5-serie er en av mine absolutte favorittbiler. For meg startet det for alvor med 1996-modellen, E39, som jeg syntes var fullstendig overlegen alle konkurrentene den gangen. Det samme inntrykket har jeg av oppfølgeren – og sannelig forrige generasjon også. De har vært rene gullrekka. Untouchable.

– Det å levere så gode modeller år etter år, kan også bli en utfordring. For nå er forventningene skyhøye for hver gang. Det er de også denne gangen. Enn så lenge er jeg imidlertid litt avventende…

En stor bilsuksess blir helt ny

Kjøreglede som imponerer

– Javel. Og det betyr?

– Konkurransen er blitt steinhard. Drevet fram av særlig nye Mercedes E-klasse. Så til de grader, at jeg alt i utgangspunktet har vært veldig i tvil om det kunne være mulig for 5-serie å overgå den. Det jeg har sett og opplevd så langt, er ikke nok til å konkludere. Men jeg kan gå god for at BMW ikke plutselig har kastet tiår med gode kjøreegenskaper i denne klassen på dør. På ingen måte. Her leverer de kjøreglede som imponerer.

– Alle som har kjørt mye BMW, vil skjønne hva jeg mener når jeg sier at deres DNA er merkbart til stede her også. Vektfordeling, styrefølelse og måten den tar svinger på imponerer. Her er 5-serie fortsatt i særklasse. Den er fantastisk god å kjøre.

– Jeg liker også designet. På bildene synes jeg den ligner litt for mye på 7-serie, at den ser litt for lang og sedat ut. Men sleng på en M-pakke og noen fine felger, så hjelper det mye.

Nye 5-serie kommer til Norge neste år og er ventet å bli en av bestselgerne i klassen.
Nye 5-serie kommer til Norge neste år og er ventet å bli en av bestselgerne i klassen.

Vokst i alle retninger

– Hva med interiøret. Vi har jo lovpriset det nye infotainmentsystemet til E-klasse. Klarer BMW å følge opp?

– Tja, akkurat interiøret ble jeg først litt skuffet over da jeg så det. For all del, det er pent og den opplevde kvaliteten er skyhøy. Men det er på ingen måte en revolusjon, slik E-klasse er med sine to gigantiske skjermer. BMW har likevel noen triks opp i ermet. Gesture control, som lar deg styre visse funksjoner ved å vifte med hendene, fungerer godt. Og head up-displayet er svært bra.

– Hva med plassen?

– Bilen har vokst litt i alle retninger. I tillegg er plassen bedre utnyttet. Det merkes best i baksetet. Her får du nesten limousine-følelse. Bagasjerommet er også blitt større. Men det er naturligvis stasjonsvogna du velger for å få best mulig plass.

Erkerivalen Mercedes E-klasse har virkelig hevet lista for interiører i denne klassen, 5-serie er ikke like revolusjonerende. 
Erkerivalen Mercedes E-klasse har virkelig hevet lista for interiører i denne klassen, 5-serie er ikke like revolusjonerende. 

Lyst på brukt 5-serie? Denne får du rimelig nå

Mye turbulens før jul

– Har du fått kjørt noen heftige utgaver der nede da?

– Vi har fått kjøre 530d, en skikkelig kraftpakke av en dieselmaskin. Igjen er det bare å slå fast at BMW ikke roter seg bort på de tingene de kan best. Motorene gir både ytelser og forbruk i toppklasse. Men det som blir mest spennendr er kanskje den ladbare hybriden, 530e iPerformance. Vi har ikke fått testet den ennå, den kommer først rundt mars.

– Oppi all kjøringen, gruer du deg til hjemturen, nå eller?

– Nja, bak rattet i en bil glemmer jeg sånt. Men takk for at du minnet meg på det. For NÅ tenker jeg på hjemturen. Men jeg trøster meg med at det pleier å gå bra.

– Joda, men jeg har hørt det er spesielt mye turbulens nå før jul...

– Seriøst? Nei, den går jeg ikke på! Jeg krysser fingre for at dette skal gå veldig bra. Og så kommer jeg tilbake med full rapport på bilen om ikke lenge, avslutter Vegard.

Har du en BMW? Da vil vi gjerne vite hva du synes. Klikk her for mer info:

Tidlig morgen i Portugal, her står BMW 5-seriene klare for å bli testet. 
Tidlig morgen i Portugal, her står BMW 5-seriene klare for å bli testet. 

Fred var først med heftig BMW i Norge