Dette vil vi bruke tiden til når bilene blir selvkjørende

Her går utviklingen fort.

Her tester Ford selvkjørende bil ute på landeveien. Utviklingen går fort hos en rekke bilmerket på dette området. 
Her tester Ford selvkjørende bil ute på landeveien. Utviklingen går fort hos en rekke bilmerket på dette området. 

De selvkjørende bilene kommer nå for fullt. Flere bilprodusenter har allerede biler som i praksis kan kjøre seg selv, uten innblanding fra en menneskelig sjåfør.

Den teknologiske utviklingen går fort, samtidig som bilprodusentene er i ferd med å rydde unna lovmessige hindringer.

I dag bruker en europeisk sjåfør i gjennomsnitt hele ti dager av året i bilen sin. Det betyr at selvkjørende biler også i praksis vil frigjøre mye tid, som kan brukes på andre ting.

Slappe av og nyte utsikten

I en fersk undersøkelse som Ford har fått utført blant 5.000 voksne personer i Norge, Frankrike, Tyskland, Spania og Storbritannia kommer det frem hvordan innbyggerne vil bruke tiden sin i bilen når de i fremtiden går fra å være sjåfører til passasjerer.

Hele 80 prosent ser frem til å slappe av og nyte utsikten. 72 prosent vil bruke tiden til å prate i mobiltelefon og 64 prosent vil bruke tiden til blant annet å spise.

Hakk i hæl følger sysler som å lese en bok eller se en film. Flertallet mener at de rett og slett vil bli lykkeligere med en selvkjørende bil.

Snart kan rattet komme til å forsvinne

Vil være sikrere

Hele 16 prosent av foreldrene vil også la den selvkjørende bilen frakte barna til skolen alene, fremfor å kjøre dem selv. Blant de norske respondentene er denne andelen nede i 10 prosent, mens hele 32 prosent av franskmennene ville gjort dette.

Den ferske undersøkelsen viser at folk faktisk foretrekker en selvkjørende bil fremfor en tradisjonell bil, om de kan velge.

Spesielt for kjøring til og fra jobb og muligheten til å kunne ta seg en drink, blir trukket frem som grunner til dette. Nesten halvparten av de spurte mener også at de selvkjørende bilene vil være sikrere enn en vanlig bil.

Derfor vil de ha "svart boks" i de selvkjørende bilene

Kommer i folkelig bil

Menneskelige feil er årsaken til de aller fleste ulykker i trafikken. Enten vi er trøtte, uoppmerksomme eller rett og slett gjør feilvurderinger. Teknologien har nå kommet så langt at man mener selvkjørende biler vil bety langt færre ulykker i trafikken.

Ved siden av Mercedes E-klasse, er Tesla Model S med såkalt Autopilot den modellen det er flest selvkjørende eksemplarer av i den norske bilparken akkurat nå. Men mange flere er på gang.

I utgangspunktet er det i stor grad snakk om dyre bilmodeller, men allerede til neste år skal Nissan tilby selvkjørende teknologi i sin crossover Qashqai, noe som kan bli svært attraktivt i det norske markedet.

Nissan kaller det Propilot – les mer om det her:

Tesla er langt framme med sitt Autopilot-system. Dette blir også stadig forbedret-
Tesla er langt framme med sitt Autopilot-system. Dette blir også stadig forbedret-

Slik kjører og parkerer Tesla helt av seg selv