I år setter denne bilen rekord

Og det skjer etter imponerende 37 år.

Mercedes G-klasse trekker definitivt på årene, uten at det bremser på etterspørselen. Dette er fortsatt en drømmebil for mange. 
Mercedes G-klasse trekker definitivt på årene, uten at det bremser på etterspørselen. Dette er fortsatt en drømmebil for mange. 

Da den kom i 1979, var den like mye traktor og krigsmateriell, som sivilt kjøretøy. Og i den grad den kunne kalles det sistnevnte, var den ikke engang ved introduksjonen særlig moderne, med konservativ teknikk og aerodynamikk som en murstein.

Likevel fikk farkosten raskt et solid fotfeste og en ekstremt entusiastisk tilhengerskare.

Her i Norge hadde den sin første storhetstid på 80-tallet som "Børstraktoren" over alle, der japper og sosser suste av gårde i kollektivfeltet med sine Geländewagen minibusser. Det var rett og slett noe av det kuleste man kunne eie den gang.

De første bilene var enkle, men reale doninger – og SUV på gamlemåten. 
De første bilene var enkle, men reale doninger – og SUV på gamlemåten. 

Har gjort alle rykter til skamme.

Geländewagen har blitt spådd både død og begravet opptil flere ganger.

Først da den langt mer moderne Mercedes ML ble lansert i 1997, senere da den større GL kom i 2006.

Men så langt har den 37 år gamle modellen gjort alle rykter til skamme. Den lever i beste velgående, fortsatt.

Ikke minst takket være at Geländewagen fortsatt er en populær bil i militære kretser på mange kanter av verden.

I den motsatte enden av den skalaen har det også vært stor entusiasme rundt de voldsomme AMG-versjonene av bilen. Samt at det finnes mange varianter i mellom disse ytterpunktene.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Flere enn 20.000 biler bare i år.

Det skal da også i rettferdighetens navn sies at bilen har fått en oppdatering eller atten i løpet av de 37 årene den har blitt produsert. Men den er definitivt tro mot det opprinnelige konseptet. Svært tro.

Mercedes har vist denne konseptbilen. Er det arvtageren? 
Mercedes har vist denne konseptbilen. Er det arvtageren? 

Selv om bilen er både et ikon og en klassiker, er det smått utrolig at årets produksjon av Geländewagen blir den høyeste noensinne.

Forleden forlot nemlig bil nummer 20.000 av 2016-produksjonen samlebåndet. Det står det stor respekt av.

Normalt har produksjonen pendlet mellom 8000 og 12.000 biler i året.

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

Bil nummer 20.000 bare i år. En G-klasse 63 AMG. 
Bil nummer 20.000 bare i år. En G-klasse 63 AMG. 

Vil den runde 40 år?

Akkurat bil nummer 20.000 var forresten en hvit G63 AMG, som dermed neppe er et militært kjøretøy.

Vi testet siste utgave av Mercedes G-klasse, som bilen nå heter i fjor. Du finner en fyldig rapport om det her:

Det skal bli spennende å følge modellens videre liv. For etter kanonåret 2016 regner vi med at den forsatt vil produseres. 40 år er vel oppnåelig nå?

Eier du en slik bil? Da vil vi gjerne høre om dine erfaringer her: