Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx

Tesla tok en samlet bilverden ettertrykkelig på senga, da de lanserte sin Model S. Den regnes for å være en aldri så liten revolusjon i bilbransjen.

Nå håper Nikola (fornavnet på samme person som Tesla er oppkalt etter), at de skal gjøre det i lastebilverden.

De har akkurat lansert sin nye elektriske lastebil – Nikola One. Og allerede har nordmenn begynt å legge inn bestillinger.

Topp 10: Ting du neppe visste om norske lastebiler

Viktig for Norge

En elektrisk lastebil høres kanskje merkelig ut. Men sett i et miljøperspektiv er det et svært interessant konsept. Nikola One er amerikansk, og de enorme vogntogene vi er vant med der, er ikke akkurat gunstige med tanke på forbruk og utslipp.

Nikola One, derimot, skal by på noe ganske annet. Det er nemlig en hydrogenlastebil – som er fullelektrisk, med en rekkeviddeforlenger. Sistnevnte drives av hydrogen. Den vil også ha firehjulsdrift.

En slik løsning bør naturligvis være høyaktuell også i Norge. Og lastebil.no opplyser at to av deres medlemmer har reservert allerede.

Her er Nikola One under avdukingen. Kanskje blir det noen slike på norske veier om ikke så alt for lenge ... Foto: Nikola Motor 
Her er Nikola One under avdukingen. Kanskje blir det noen slike på norske veier om ikke så alt for lenge ... Foto: Nikola Motor 

Ralf har brukt 5 millioner kroner på lastebilen sin

Tenden og Tine

Både Tenden Transport og Tine har satt seg på listen. Leveringstiden er ventet å bli to-tre år.

Nikola One vil måle 25 meter fra ende til annen. Det betyr at det vil være visse begrensninger for hvor den kan kjøre. Men Tine håper ifølge lastebil.no å få den godkjent med 60 tonns totalvekt.

Og tro ikke at det er en undermotorisert svekling vi snakker om. Nikola One byr på 1.000 hestekrefter og 2.700 Nm i dreiemoment.

Produsenten oppgir selv 0-100 km/t til 30 sekunder – fullastet.

Rekkevidden skal være på mellom 1.300 og 1.900 kilometer. Det vil si at Oslo - Trondheim - Oslo er innenfor rekkevidde. På én tank!

Lett og effektiv

Forbruket er oppgitt til rundt 1,5 l/mila, som er godt under halvparten av dieselforbruket på en "vanlig" lastebil.

Dessuten skal Nikola One være rundt et tonn lettere enn sammenlignbare kjøretøy med tradisjonell drivlinje. Det gir åpenbare fordeler, både i forhold til forbruk, utslipp og kjøreegenskaper.

Gratis drivstoff

Nikola har forøvrig "lært" litt av det Tesla har gjort, og vil få på plass infrastruktur, der fylling av drivstoff er gratis de første 1,6 millioner kilometer. Det er slett ikke verst.

Dessuten, etter 72 måneder, eller 1,6 millioner kilometer, kan du bytte ut hele lastebilen. Kostnadsfritt.

Topp 10: Anleggsmaskiner

Gigant

Nikola One er på størrelsen med et lite hus. Det ser i alle fall ut til å være romslig for den som må overnatte der.

Under lanseringen var imidlertid Nikola også stolte av å vise fram neste modell ut – med det kreative navnet Nikola Two.

Utgangspunktet er egentlig identisk, forskjellen er at Two ikke har overnattingsmodulen bak førerhuset.

Dette er verdens sterkeste lastebil

Nikola viste også fram neste modell ut: Nikola Two. Her er konseptet identisk, men uten soveplass bak førerhuset. Foto: Nikola Motor
Nikola viste også fram neste modell ut: Nikola Two. Her er konseptet identisk, men uten soveplass bak førerhuset. Foto: Nikola Motor

Priser

At Nikola har tenkt å gjøre seg bemerket, er det ingen tvil om. Og det er nok mange som vil la seg friste av de økonomiske insentivene her.

Det å lease en Nikola One koster mellom 30.000-40.000 kroner i måneden i USA. I den summen har du altså dekket garanti, service og drivstoff.

Spenningen er derfor stor, rundt hvor mange som vil velge denne løsningen i tiden framover.

PS: Tesla har også planene klare for en elektrisk lastebil. Den skal presenteres i 2017.

Dette er framtidens lastebil