Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå pågår det et lite kappløp blant verdens mest eksklusive bilprodusenter. De kaster seg nemlig på SUV-bølgen, den ene etter den andre.

Bentley har allerede lansert sin Bentayga, Lamborghini er på vei, det samme er Maserati – og ikke minst har Rolls-Royce en bil på gang som kommer til å bli verdens dyreste SUV når den lanseres i 2018.

Nå har vi fått de aller første, offisielle bildene av den. Rolls-Royce går rett og slett spionfotografene i næringen, og har sendt ut sine egne "spionbilder" av bilen. Den er godt kamuflert, men ikke mer enn at vi får med oss flere av linjene.

Diger bil

Rolls-Royce kaller den selv "Project Cullinan". Det er ikke kjent om det bare er et konsept-navn, eller om det blir med videre til produksjonsklar bil. De bruker heller ikke ordet SUV.

Rolls-Royce nøyer seg med å erklære at den skal kunne takle all slags terreng. Og ja: Dette blir det første firehjulstrekkeren i selskapets 110 år lange historie!

Rolls-Royce lager i dag noen av verdens største personbiler. Dimensjonene blir ikke mindre når de skal lage SUV. Dette kommer til å bli en diger bil, med et kantete design som ikke gjør noen forsøk på å dempe størrelsen. Snarere tvert imot.

Rolls-Royce på billigsalg – joda, det er mulig!

Prisen spiller liten rolle

Hvis fronten blir som på denne konseptbilen, snakker vi en av bilverdenens største griller. Her skal ingen være i tvil om hva det er som kommer kjørende.

Ut over bildene, gir ikke Rolls-Royce ut særlig mye informasjon om selve bilen. Men hele prosjektet er tuftet på at dette skal bli svært eksklusive saker. Vi snakker sannsynligvis V12-motor, kanskje også hybrid drivlinje.

Plassen blir formidabel, og Rolls-Royce kommer naturligvis til å tilby alt tenkelig utstyr. For denne kjøpegruppen spiller prisen mindre rolle, dette er en bil for verdens rikeste.

Se hva de rikeste kan leke seg med nå!

Først kaldt – så varmt

Det vi imidlertid får vite, er at Rolls-Royce nå skal ta med seg Cullinan ut på tur og teste den under tøffe forhold. Først går turen til vår del av verden, nærmere bestemt nord for Polarsirkelen. Her skal den få kjørt seg under tøffe vinterforhold.

Så går turen til Midt-Østen, der den skal få bryne seg på både ørken og stekende temperaturer. Det er med andre ord grunn til å vente seg mange "ekte" spionbilder av denne bilen i tiden framover.

De som kjører dette merket har i gjennomsnitt åtte (!) biler

Fronten er som resten av bilen: Massiv. Dette blir neppe noe for rikinger som liker å holde en lav profil. 
Fronten er som resten av bilen: Massiv. Dette blir neppe noe for rikinger som liker å holde en lav profil. 

Dette er luksusbil i størrelse XXL