Volvo V90 Cross Country er siste skudd på Volvo-stammen. Og den har åpenbart truffet godt i Norge, lenge før vi har fått anledning til å se den i virkeligheten eller kjøre den på norske veier ...
Volvo V90 Cross Country er siste skudd på Volvo-stammen. Og den har åpenbart truffet godt i Norge, lenge før vi har fått anledning til å se den i virkeligheten eller kjøre den på norske veier ...

Over 500 nordmenn har bestilt den usett

Volvo opplever voldsom respons på sine nye familiebil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ketchup-effekten ser vi noen ganger i bilbransjen også: Lenge skjer det ingenting, og plutselig kommer alt sammen.

Nå har det riktignok aldri vært helt stille hos Volvo. Men det kan likevel ikke være tvil om at de akkurat nå opplever en voldsom økning i både salg og interesse.

Det startet for alvor med andre generasjon av SUVen XC90. Etterpå fulgte sedanen S90 – og så stasjonsvogna V90. Sistnevnte er erstatteren for familiefavoritten V70.

Prikken over i-en er Cross Country-utgaven av V90. Og den er mer eller mindre skapte for norske kjøpere. Noe forhåndsinteressen bærer tydelig preg av ...

Her er V90 Cross Country – med skiboks på taket

Over 500 solgte

Så langt har det rast inn over 500 bestillinger på V90 Cross Country.

Volvos Rune Gutteberg Hansen.
Volvos Rune Gutteberg Hansen.

– Det er en bil som først blir vist for kundene våre i Norge på vårparten neste år. Svært få av V90 Cross Country-kundene har dermed sett bilen på annet enn bilder, og viser stor tillit til Volvo som merkevare.

– Dette er vi veldig stolte av, sier informasjonsdirektør i Volvo Cars Norge, Rune Gutteberg Hansen, til broom.no.

De 218 første bilene ble faktisk solgt før kundene en gang hadde sett et eneste bilde av den!

Cross Country-utgaven av V90 er litt mer kapabel til å forsere typiske hytteveier.
Cross Country-utgaven av V90 er litt mer kapabel til å forsere typiske hytteveier.

Les vår først test av Volvo V90:

Står i kø

Cross Country-utgaven er litt forhøyet, har firehjulsdrift og noen offroad-detaljer, som gjør den til en blanding av en SUV og tradisjonell stasjonsvogn.

Salgsmålet for året er 600, noe som virker å være svært oppnåelig akkurat nå.

I 2017 er ambisjonen at 1.300 nordmenn skal kjøpe denne bilen.

Volvo XC90: Dette er rett og slett terningkast 6

Tidlig ute

Første generasjonen Cross Country kom tilbake i 1997, da som V70. Det var blant annet etter ønsker fra det amerikanske markedet. Der fikk SUV-ene stadig sterkere posisjon.

Volvo manglet SUV, men kreative sjeler i selskapet kom opp med en forhøyet offroad-utgave av V70 i stedet, og det viste seg å være et veldig smart grep.

Bilen ble umiddelbart en suksess i USA og solgte også bra i mange andre markeder.

Her i Norge var salget i starten noe hemmet av at bilen kun kom med stor bensinmotor, det resulterte i en solid prislapp. Men da andre generasjon kom på markedet i 2000, ble det også dieselmotor og dermed skikkelig fart i salget.

Her avdukes en stor nyhet

Mer på gang

Men det er altså ikke bare Cross Country-utgaven kundene etterspør i stor skala. Det samme gjelder nemlig S90 (sedan) og "vanlig" V90 (stasjonsvogn).

– Så langt har vi solgt mer enn 2.000 eksemplarer av S90, V90 og V90 Cross Country i Norge, forteller Gutteberg Hansen.

Videre på lanseringskalenderen står nye XC60, XC40 og en arvtaker til V60. Og etterhvert også en omfattende satsning på elektriske biler.

Det har skjedd mye på interiørsiden hos Volvo. Den stående infotainmentskjermen er blant de bedre på markedet akkurat nå.
Det har skjedd mye på interiørsiden hos Volvo. Den stående infotainmentskjermen er blant de bedre på markedet akkurat nå.

Denne Volvoen skal mer enn tidoble salget