Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ford Fiesta har vært en av verdens mest solgte småbiler i flere tiår. Det er derfor ingen liten begivenhet når en helt ny utgave av bilen blir avduket.

Det har Ford akkurat gjort, under et stort arrangement i Køln i Tyskland.

Her viste de Fiesta i flere nye versjoner. Og ikke minst: Nå kommer den også i Vignale-utgave. Vignale er Fords eksklusive undermerke som byr på en god dose luksusfaktor.

Det Ford i praksis gjør her, er å svare på den voldsomme offensiven vi har sett fra premiummerkene de siste årene. Fra å holde seg mest til store biler, har de rullet ut en rekke mindre biler. Dermed har de også tatt store markedsandeler fra de mer folkelige bilmerkene.

Fords Vignale-satsing har nå også kommet til Fiesta. I praksis er dette et eksklusivt undermerke. 
Fords Vignale-satsing har nå også kommet til Fiesta. I praksis er dette et eksklusivt undermerke. 

Koste mindre

Ford er blant dem som har fått svi for det. Nå har de gjort hele Fiesta-utvalget mer teknologisk avansert, samtidig som bilene blir mer eksklusive.

Målsetningen med Fiesta Vignale er å lage en bil som er minst like påkostet som konkurrentene fra premiummerkene, samtidig som den etter alt å dømme vil koste en god del mindre.

Fiesta Vignale kommer blant annet med unike 18-tommers aluminiumsfelger, eksklusive eksteriørdetaljer og unike farger. Setene er tilgjengelige i luksuriøst skinn med et unikt Vignale-mønster.

Slik ser Vignale-utgaven ut i tredørs-versjon.
Slik ser Vignale-utgaven ut i tredørs-versjon.

Slik ser det ut når de snobber oppover med SUV

Sportslig utgave

Fiesta Active er en helt ny serie og den første crossover-varianten av Fiesta. Denne kombinerer SUV-inspirert styling, takrails og en høyere bakkeklaring.

Tidligere i år introduserte Ford en ny serie med ST-Line-modeller. Dette er biler som både utvendig og innvendig er inspirert av Fords performance-modeller.

Fiesta ST-Line kommer med blant annet unike aluminiumsfelger, grill, front, sideskjørt og støtfanger bak. Innvendig har ST-Line blant annet sportsseter, aluminiumspedaler og et sportslig utformet ratt. Kjøreopplevelsen blir mer sportslig med sportsunderstellet Fiesta ST-Line kommer med.

Fiesta Active er en litt tøffere versjon av småbilen.
Fiesta Active er en litt tøffere versjon av småbilen.

Alvorlig morsom – til hyggelig pris

Ser 130 meter framover

Hele 60% av det totale Ford-salget i Europa de 10 første månedene av 2016 var en høyserievariant, deriblant Titanium-modeller. Dette utstyrsnivået, sammen med innstegsnivået Trend, kommer også på den nye Ford Fiesta.

Fiestas førerassistansesystemer henter sin informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer. Sammen overvåker disse kontinuerlig områdene rundt hele bilen. Rekkevidden på systemene er opptil 130 meter eller omtrent lengden av en fotballbane.

Fiesta er den første Ford-modellen som leveres med videreutviklede varianter av både fotgjengeroppdagelse og nødbremsassistent. Ved hjelp av bilens hovedlys greier systemene nå å fange opp personer som er foran i veibanen, eller som er i ferd med å krysse veien når det er mørkt.

Advarer mot kryssende trafikk

En forbedret variant av Fords system for automatisk luke- og vinkelrett parkering som i parkeringshus - kommer også på nye Fiesta. Systemet kan nå bremse bilen dersom sjåføren ikke følger instruksjonene, eller om et sammenstøt med et annet kjøretøy er i ferd med å inntreffe.

Fiesta er også den første bilen i sitt segment i Europa som kan tilby advarsel for kryssende trafikk dersom sjåføren rygger ut fra en parkeringsplass og en bil er i ferd med å krysse bak den. I tillegg til dette kommer systemer som skiltgjenkjenning og automatisk fjernlys med en nyutviklet myk overgang mellom fjernlysene og vanlig lys.

Hele 15 andre førerassistanseteknologier blir også tilgjengelige, deriblant filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll, blindsone-informasjonssystem og avstandsvarsling.

Ford Fiesta har vært med oss i 40 år, nå blir den helt ny.
Ford Fiesta har vært med oss i 40 år, nå blir den helt ny.

Denne bilen kan du faktisk bli kvalm av

Vokst 7 centimeter

Med Fords nye SYNC 3 infotainmentsystem kan Fiesta-sjåfører styre både lyd, navigasjon og tilkoblede smarttelefoner ved hjelp av talekommandoer på norsk. På den store 8-tommers fargeberøringsskjermen kan du også betjene de forskjellige funksjonene med de samme fingerbevegelsene som du bruker på smarttelefonen. SYNC 3 kan også integreres med smarttelefon-apper ved hjelp av Applink, Apple Carplay eller Android Auto.

Med SYNC 3 og flere andre nye løsninger i førermiljøet er antall knapper nesten halvert.

Lengden på den nye Fiestaen har økt med 71 millimeter. Den har også blitt 12 millimeter bredere. Beinplassen bak har økt med 16 millimeter, sammenlignet med den utgående varianten. Baksetene har blitt mykere å sitte i og byr også på bedre sidestøtte.

En stivere karosseristruktur, redusert støy og vibrasjon fra drivverket, forbedret drivverkisolasjon og en akustisk frontrute skal gi både sjåfør og passasjerer en mer behagelig kjøreopplevelse. Støyen er målt 7 prosent lavere enn i utgående Fiesta, ved en hastighet på 100 km/t.

Slik ser det ut inne i Vignale-utgaven. Her er det blant annet mer påkostede materialer, og bedre støydemping.
Slik ser det ut inne i Vignale-utgaven. Her er det blant annet mer påkostede materialer, og bedre støydemping.

Den perfekte feriebilen – eller..?

Beskytte døren

Andre små detaljer som er forbedret er dører som er 20 prosent lettere å lukke, vindusviskere som dekker 13 prosent mer av frontruten, og en praktisk løsning som gjør at du reduserer søl ved drivstoffpåfylling. Dørkantbeskyttelse spretter ut i det bildøren åpnes, og kan redusere skader på døren når du for eksempel åpner den i et trangt parkeringshus. Nytt i småbilfavoritten er også et panoramatak som kan åpnes.

Motoriseringene til nye Fiesta inkluderer 1-liters EcoBoost bensinmotor som leveres med ytelser fra 100 hk til 140 hk, samt en ny 1.1-liters bensinmotor med 80 hk. En 1.5-liters TDCI-dieselmotor med 120 hk blir også tilgjengelig.

Ford regner med at CO2-utslippene vil være fra 82 g/km med den nye 6-trinns manuelle girkassen.

Fiesta 40 år: Slik startet et stort bileventyr

Ford ruller ut nye Fiesta i flere utgaver. Målsetningen er å kunne skreddersy mest mulig etter kundenes ønsker. 
Ford ruller ut nye Fiesta i flere utgaver. Målsetningen er å kunne skreddersy mest mulig etter kundenes ønsker. 

Kan den matche denne? Klassens mest snobbete bil