Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

19 år gamle Emil Hartviksen, fra Asker var i helgen på besøk hos en kompis som studerer i Berlin. De ruslet gatelangs da de plutselig fikk se en bil som fanget Emils oppmerksomhet.

Nemlig en BMW godt "innpakket".

– Man kan nesten si at kamuflasjen virket mot sin hensikt her. Det var jo umulig å ikke legge merke til den, sier Emil.

– Jeg var kjapt oppe med mobilen og knipset ett par bilder. Jeg forsto jo at dette var noe litt spesielt.

Skal egentlig ikke vises før i mars

– Den nye BMW 5-serien er jo allerede sluppet, så den er det ingen grunn til å "pakke inn". Det var derfor jeg tenkte at dette kanskje var den nye M5-en, forklarer den unge askerbøringen.

Det har nok Emil rett i. Etter alt å dømme er dette en splitter ny utgave av råskinnet BMW M5. En bil som etter ryktene skal avdukes på bilutstillingen i Genève i mars neste år.

– Det så ut som bilen hadde en del karbon-detaljer, forteller Emil videre.

Hvilket underbygger at det er en M5 han fanget på minnekortet. Nye M5 skal nemlig, igjen i følge ryktene, være 100 kilo lettere enn sin forgjenger, selv om den har mer utstyr om bord. Nettopp på grunn av at en del detaljer er i karbon.

BMW M6, du får den til 1/3 av nypris

Nye BMW M5 skal visstnok få hele 600 hestekrefter når den dukker opp på vårparten. Foto: Privat.
Nye BMW M5 skal visstnok få hele 600 hestekrefter når den dukker opp på vårparten. Foto: Privat.

V8 twin-turbo og 600 hestekrefter

Dessuten ser det ut til at luftinntakene i frontfangeren på denne bilen er større enn på de mer alminnelige modellene.

Dette blant annet for å bidra til bedre kjøling av BMWs twin-turbo 4,4-liters V8 bensinmotor som trolig blir å finne mellom forskjermene. Det snakkes om at effekten kan bli opptil 600 hestekrefter, samtidig som at dreiemomentet også økes.

Den blir med andre ord ikke noen sinke i trafikken...

Den nye M5 skal nå også bli tilgjengelig med firehjulsdrift for første gang i modellens 32-årige historie. Er man svoren bakhjulstrekkfanatiker så vil det også fortsatt bli levert.

I likhet med nåværende M5, vil girkassen være en syv-trinns dobbelclutch automatkasse.

Nei – det er ikke tilfeldig at denne testes på racerbane

Mye fra nye 7-serie

Bilens dashbord og midtkonsoll skal ligne mye på det som finnes i 7-serien, og den vil også få ett 48-volts elektrisk anlegg for å muliggjøre avanserte autonome kjøresystemer. Det vil si at den langt på vei vil bli selvkjørende.

Vi tror vel ellers at mange M5-eiere velger å kjøre bilen selv. Det er vel liksom det som er litt av greia her.

Les mer om nye BMW 5-serie her: