Her står den: Tysk BMW-råskinn i kamuflasjeklær. 
Her står den: Tysk BMW-råskinn i kamuflasjeklær.  Foto: Privat.

Se hva Emil (19) kom over på helgeturen

Denne skal vi egentlig ikke få se før til våren.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

19 år gamle Emil Hartviksen, fra Asker var i helgen på besøk hos en kompis som studerer i Berlin. De ruslet gatelangs da de plutselig fikk se en bil som fanget Emils oppmerksomhet.

Nemlig en BMW godt "innpakket".

– Man kan nesten si at kamuflasjen virket mot sin hensikt her. Det var jo umulig å ikke legge merke til den, sier Emil.

– Jeg var kjapt oppe med mobilen og knipset ett par bilder. Jeg forsto jo at dette var noe litt spesielt.

Skal egentlig ikke vises før i mars

– Den nye BMW 5-serien er jo allerede sluppet, så den er det ingen grunn til å "pakke inn". Det var derfor jeg tenkte at dette kanskje var den nye M5-en, forklarer den unge askerbøringen.

Det har nok Emil rett i. Etter alt å dømme er dette en splitter ny utgave av råskinnet BMW M5. En bil som etter ryktene skal avdukes på bilutstillingen i Genève i mars neste år.

– Det så ut som bilen hadde en del karbon-detaljer, forteller Emil videre.

Hvilket underbygger at det er en M5 han fanget på minnekortet. Nye M5 skal nemlig, igjen i følge ryktene, være 100 kilo lettere enn sin forgjenger, selv om den har mer utstyr om bord. Nettopp på grunn av at en del detaljer er i karbon.

BMW M6, du får den til 1/3 av nypris

Nye BMW M5 skal visstnok få hele 600 hestekrefter når den dukker opp på vårparten. Foto: Privat.
Nye BMW M5 skal visstnok få hele 600 hestekrefter når den dukker opp på vårparten. Foto: Privat.

V8 twin-turbo og 600 hestekrefter

Dessuten ser det ut til at luftinntakene i frontfangeren på denne bilen er større enn på de mer alminnelige modellene.

Dette blant annet for å bidra til bedre kjøling av BMWs twin-turbo 4,4-liters V8 bensinmotor som trolig blir å finne mellom forskjermene. Det snakkes om at effekten kan bli opptil 600 hestekrefter, samtidig som at dreiemomentet også økes.

Den blir med andre ord ikke noen sinke i trafikken...

Den nye M5 skal nå også bli tilgjengelig med firehjulsdrift for første gang i modellens 32-årige historie. Er man svoren bakhjulstrekkfanatiker så vil det også fortsatt bli levert.

I likhet med nåværende M5, vil girkassen være en syv-trinns dobbelclutch automatkasse.

Nei – det er ikke tilfeldig at denne testes på racerbane

Mye fra nye 7-serie

Bilens dashbord og midtkonsoll skal ligne mye på det som finnes i 7-serien, og den vil også få ett 48-volts elektrisk anlegg for å muliggjøre avanserte autonome kjøresystemer. Det vil si at den langt på vei vil bli selvkjørende.

Vi tror vel ellers at mange M5-eiere velger å kjøre bilen selv. Det er vel liksom det som er litt av greia her.

Les mer om nye BMW 5-serie her: