Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I desember drar vi til Portugal for å teste den nyeste generasjonen av BMW 5-serie. Det er en utrolig viktig modell for BMW – og en modell som har solgt bra i en årrekke.

2017-utgaven av 5-serie har naturligvis fått et helt nytt utseende, og ligner nå mer på storebror 7-serie enn tidligere. Innvendig er det også flere likhetstegn med direktørbilen.

Men 5-serien er tross alt noe mindre, og mer sportslig enn storebroren. Og de som ønsker ekstra sportslig oppsett, kan bestille den med M Performance-styling! Ekstra krefter kan du også få...

Her kan du lese mer om nye 5-serie

Ser sint ut

Bilen på bildene har full M Performance-pakke. Det betyr at den har litt dekor på siden, sorte nyrer i grillen, sorte speilhus, ny diffusor, egne felger og en liten leppe på bagasjeromslokket.

Totalinntrykket blir med disse grepene noe ganske annet enn en standard 5-serie.

Nei – det er ikke tilfeldig at denne testes på en racerbane

Ikke bare utseendet

Men det ville ikke vært BMW, om en ikke også la inn litt mer enn bare staffasje. M Performance-pakken kan nemlig også inkludere både barskere lyd og mer krefter.

M Peformance-eksosanlegget både ser og høres mer sporty ut enn det originale. Det finnes også en egen mulighet for å "tune" lyden på dieselmodellene.

Det er ikke mange familiebiler på markedet som ser så sint ut som dette ...
Det er ikke mange familiebiler på markedet som ser så sint ut som dette ...

Mer krefter

Hvis du vil trimme motoren i samme slengen, er naturligvis det fullt mulig. BMW gjør det selv med sitt Power Kit. For 530d betyr det en økning i effekt på 27 hk / 30 Nm – slik at effekten blir på 292 hk og 650 Nm!

Da begynner det å bli en heftig familiebil!

Samtidig som effekten økes, skal det ikke gå utover forbruk eller utslipp, som på 530d er oppgitt til 0,45-0,49 l/mil, avhengig av utstyr.

Rå BMW – nå til under en tredjedel av nyprisen!

Du kan få bare endestykkene eller helt nytt eksosanlegg med ekstra barsk lyd.
Du kan få bare endestykkene eller helt nytt eksosanlegg med ekstra barsk lyd.

Understell, dekk og interiør

M Performance-understell er også tilgjengelig, 20" felger og ikke minst litt småtteri til interiøret.

Du kan for eksempel få deg et sportsratt i alcantara, som har et rødt merke som markerer toppen og diodelys som indikerer når du bør skifte gir.

Test: Dette er den morsomste BMW-en vi har kjørt!

Kommer i 2017

De første utgavene av nye 5-serie ruller ut på veiene i februar 2017. Ved lanseringen tilbys først to dieselmotorer og to bensinmotorer. Alle alternativene kan leveres med kombinasjonen 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift.:

I mars 2017 lanseres den ladbare hybriden 530e iPerformance. Samlet effekt fra den firesylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er 252 hk, med et dreiemoment på 420 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på 6,2 sekunder. BMW 530e iPerformance kan kjøres i ren elektrisk drift i opptil 140 km/t og den elektriske rekkevidden er på 45 km.

Prisene starter på 492.000 kroner (520d).

Hekken blir også ganske så frekk, når du har lesset på med litt M Performance-deler.
Hekken blir også ganske så frekk, når du har lesset på med litt M Performance-deler.

Dette har BMW aldri gjort før