Det siste eksemplaret av Volkswagen CC skal ha rullet av samlebåndet. Den blir ikke direkte erstattet, når ny modell kommer til neste år får den blant annet nytt navn. 
Det siste eksemplaret av Volkswagen CC skal ha rullet av samlebåndet. Den blir ikke direkte erstattet, når ny modell kommer til neste år får den blant annet nytt navn. 

Nå er det helt slutt for denne bilen

Har gitt oss mye design for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter åtte år og to generasjoner er det slutt for en av Volkswagens lekreste modeller.

Bilen som startet som Passat CC og i andre generasjon bare het CC, har nå rullet av samlebåndet for siste gang. Og den blir ikke direkte erstattet.

En oppfølger skal nemlig ikke være klar før et godt stykke ut i 2017. Og den får etter alt å dømme også nytt navn.

Lekre linjer

Det er britiske Autocar som bringer nyheten om at CC-produksjonen nå skal være avsluttet. Det skjer etter sterkt fallende salg de siste årene.

Da VW viste fram Passat CC første gang i 2008, vakte den stor oppsikt.

CC står for Comfort Coupe. I praksis er dette en firedørs coupe, med fallende taklinje og mer vekt på design enn mest mulig innvendig plass. Ellers så fornuftige VW kom her med bil som skulle appellere til de som har lekre linjer og sporty design høyt på ønskelista, og godtar at dette nødvendigvis vil gå ut over praktiske hensyn.

I praksis har Volkswagen vært ganske alene om å ha en folkelig bil i dette segmentet. CC har fungert som en imagebygger, samtidig som salget har vært bra i flere markeder.

Coupelinjene er markante fra siden, dette er en bil for de som prioriterer design foran mest mulig plass.
Coupelinjene er markante fra siden, dette er en bil for de som prioriterer design foran mest mulig plass.

Mercedes var tidlig ute – denne vakte oppsikt!

Havnet mellom stolene

Også her i Norge solgte første generasjon ganske bra, særlig i starten. Med generasjon to gikk det ikke like bra. Den kom i 2012, og allerede i 2014 var det slutt for den på det norske markedet. Årsaken var at salget ble for lavt til å forsvare kostnader til markedsføring og demobiler ute hos forhandlerne.

Kanskje havnet denne CC-en litt for mye mellom stolene. Litt for lik "vanlig" Passat, og ikke eksklusiv nok til å hamle opp med designbiler fra premiumkonkurrentene.

Akkurat det er det ventet at VW vil svare på når oppfølgeren kommer neste år. Den skal få mye til felles ned konseptbilen Sport Coupe GTE som debuterte på bilutstillingen i Geneve i 2015.

Sport Coupe Concept løfter designet flere hakk i forhold til utgående CC. Her er den fra debuten i Geneve.
Sport Coupe Concept løfter designet flere hakk i forhold til utgående CC. Her er den fra debuten i Geneve.

Slik kuppet et folkelig merke bilutstillingen

Ladbar hybrid

Det betyr stramme og skarpe linjer, samtidig som coupeprofilen blir ytterligere understreket. En rekke av konkurrentene har satset hardt på sporty design de siste årene. Det betyr igjen at VW må dra på ytterligere for å sørge for at bilen skiller seg tilstrekkelig fra mengden.

Under skallet skal vi som før finne veldig mye teknikk som bilen deler med Passat. Det er naturligvis positivt for utviklingskostnadene. Det er også grunn til å vente samme motoralternativer som i Passat.

Sport Coupe GTE ble vist med en 3-liters bensinmotor, i kombinasjon med batteripakke og elmotor. GTE er VWs betegnelse på ladbare hybrider. Her kan det med andre ord ligge an til en svært motorsterk hybridutgave, hvis denne modellen kommer så langt som til produksjon.

Sport Coupe Concept er navnet så langt, hva den skal hete når den kommer i produksjon er ennå ikke kjent.
Sport Coupe Concept er navnet så langt, hva den skal hete når den kommer i produksjon er ennå ikke kjent.

Ladbar hybrid: Ikke rart mange ønsker seg dette

Ned mot 100.000 kroner

PS: Passat CC er ikke den mest kurante bilen i bruktmarkedet i Norge. Det gjenspeiler seg også i prisene. Du får nå de rimeligste utgavene helt ned mot 100.000 kroner. Da snakker vi 2009-modeller som gjerne har gått et sted mellom 150.000 og 200.000 kilometer. 2-liters dieselmotor på 140 eller 170 hestekrefter er mest vanlig her.

I motsatt ende av CC-skalaen, finner vi biler fra 2013/2014 til i overkant av 350.000 kroner. Også her er dieselmotor mest vanlig, ofte i kombinasjon med 4Motion firehjulstrekk og mye utstyr.

Brukt CC: Lekker bil, men kan være potensiell tapsbombe

Slik ser det ut inne i andre generasjon CC. VW satset på mye utstyr og et relativt eksklusivt interiør.
Slik ser det ut inne i andre generasjon CC. VW satset på mye utstyr og et relativt eksklusivt interiør.

Super-entusiast Eirik fant drømmebilen sin