Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tsjekkiske Skoda har gjennomgått en forvandling det står stor respekt av.

Fra å være nærmest null og niks for 20 år siden, er de i dag et bilmerke å regne med. Mer enn det faktisk. Det folkelige og ujålete bilmerket er svært populært mange steder i verden. Også i Norge.

Suksessmodeller som Skoda Octavia, Norges mest solgte stasjonsvogn, og den svært romslige Skoda Superb, er blant to av høydepunktene.

Fyller nok et tomrom

Men en biltype har de manglet. Nemlig en skikkelig SUV.

Det blir det en slutt på nå. I disse dager fyller nemlig Skoda det tomrommet også, med sin splitter nye Kodiaq.

Dette er en bil mange nordmenn allerede har vist stor interesse for, lenge før de har sett den i virkeligheten.

Vi har derfor sendt avgårde vår egen bilekspert, Benny Christensen, til Mallorca for å finne ut mer om den spennende bilmodellen.

Nå har han vært ute og kjørt en stund, så da tar vi sjansen på å høre litt om hvordan det går.

Før lo vi av dem – det er det slutt på nå

– Ring, ring ....

– Hallo!

– Heisann! Hvordan er det med litt sol og varme på Mallorca?

– Joda, selv om jeg er glad i vinter og snø, så er det deilig å dra ned og hilse på sommeren igjen nå. Jeg koser meg med 18-20 varmegrader og har det egentlig veldig bra, selv om sola ikke har vist seg fram i dag.

– Har du fått sett, kjørt og funnet noe ut av den nye Skoda-modellen?

– Jepp. Det har jeg absolutt gjort. La meg si det med en gang: Dette tror jeg er en bil mange nordmenn kommer til å like – og kjøpe. På veien er det få overraskelser, den oppfører seg som en Golf, Passat eller Octavia. Ikke de mest inspirerende kjøreegenskapene, men solid og trygt. Også går den veldig stille. Det er viktig for komforten på langturer.

Kodiaq er stor og romslig, og kan leveres med sju seter. Men en hybrid-motorisering får du ikke.
Kodiaq er stor og romslig, og kan leveres med sju seter. Men en hybrid-motorisering får du ikke.

Norges mest fornøyd SUV-eiere er ...

Mangler ladbar modell

På motorsiden er det i hovedsak diesel det går i, selv om det også kommer noen bensinmotorer. Skoda har så langt ingen ladbare modeller i utvalget sitt, og det blir det heller ikke med Kodiaq. Akkurat det er nok et stort minus for mange i Norge.

– Skoda tror det er 190 hk dieselmotor, den vi har kjørt i dag, som blir bestselgeren. I alle fall i starten. Testbilen virker i alle fall passe pigg og fin. 0-100 km/t tar 8,6 sekunder, så såpass stor motor bør den nok kanskje ha. Jeg tror i alle fall innstegsmodellen på 125 hk kan bli litt daff, sier Benny.

Du gjetter neppe hvilket merke dette er

God plass

– Men hva med plassen – dette er vel en romslig bil?

– Helt klart! Jeg kan fint sitte bak meg selv. Til og med den tredje seteraden klarer jeg å klemme meg på plass i. Men her er det naturligvis hovedsakelig ment at barn skal sitte. Tilgangen til disse setene er også kronglete, akkurat som hos konkurrentene.

– Og hvordan oppleves interiøret ellers?

– Det er definitivt en Skoda. På godt og vondt, hadde jeg nær sagt. På plusssiden noterer vi praktiske løsninger og mye utstyr. På minussiden er ikke opplevd kvalitet like god som hos de dyrere modellene. Finishen er ikke super alle steder. Men disse små, negative sidene tror jeg mange av kundene ikke bryr seg en døyt om. Det fungerer jo tross alt utmerket.

Skoda er kjent for å gi mye bil for pengene, det skal de også i høyeste grad gjør med nye Kodiaq.
Skoda er kjent for å gi mye bil for pengene, det skal de også i høyeste grad gjør med nye Kodiaq.

Ekte Norges-bil – og den blir billigere

Lav pris

– Hva med prisen?

– Den blir gunstig! Med startpris på rundt 310.000 kroner, kommer denne til å gjøre både den ene og andre konkurrenten nervøs. Toppmodellen, som jeg kjører i dag, vil komme på rundt 500.000 kroner, med alt mulig av utstyr. Det er fortsatt veldig gunstig.

Men vet du hva, nå må jeg komme meg avgårde igjen. Er ikke noe gamlehjem dette her, vet du. Her skal det testes bil!

– Gjør det! Vi snakkes.

Broom-Benny kommer naturligvis tilbake med en skikkelig test av Skoda-SUVen.

PS: I morgen drar Benny direkte til ny lansering, der han skal få testet Toyotas spennende nykommer C-HR. Følg med, folkens!

Skoda satser hardt på å utstyre bilene sine godt. Det gjelder også Kodiaq. Blant annet får du adaptiv cruisekontroll, nødbrems og mulighet til å koble smarttelefonen opp mot infotainmentsystemet.
Skoda satser hardt på å utstyre bilene sine godt. Det gjelder også Kodiaq. Blant annet får du adaptiv cruisekontroll, nødbrems og mulighet til å koble smarttelefonen opp mot infotainmentsystemet.

Dette blir luksus-SUV for folket