Godt billys er helt avgjørende for trafikksikkerheten. Det er stor forskjell på beste og dårligste bil i testen. 
Godt billys er helt avgjørende for trafikksikkerheten. Det er stor forskjell på beste og dårligste bil i testen.  Foto: IIHS

Dette kan være forskjellen mellom liv og død

Ny undersøkelse: Én av tre nye biler har for dårlig lys.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når man skal velge ny bil er det mange hensyn som skal tas. Plass, forbruk, praktiske løsninger, kjøreegenskaper, motortype, form, farge og fasong. Listen er med andre ord lang.

Vi er definitivt inne i årstiden som byr på minst dagslys og fleste timer i døgnet med mørke. I hvor stor grad vektlegges bilens lys?

Mer design og teknologi

De siste årene har det skjedd mye med billys. Også når det gjelder design. De er ofte med på å underbygge bilens uttrykk.

På den teknologiske fronten går det fort, med både xenon og LED-teknologi, laser og lykter som automatisk splitter lyskjeglen når man møter eller når igjen andre biler.

Alt dette er vel og bra.

Men når alt kommer til alt: Hvor godt lyser de egentlig. Holder de mål?

Svaret på det er dessverre nei. I alle fall om vi skal tro amerikanske Insurance Institute for Highway Safety, (IIHS) – som er er en stor og viktig amerikansk organisasjon som jobber nettopp med trafikksikkerhet. De har nå gjort en omfattende test på lysene til 30 mellomstore familiebiler.

Resultatene ble dessverre ikke noe å rope hurra for. Kun en bil fikk karakteren "Svært god".

Les også: Damer bak rattet gir tryggere veier

Toyota Prius er den beste bilen med tanke på lys i IIHS store test. 
Toyota Prius er den beste bilen med tanke på lys i IIHS store test.  Foto: IIHS

Toyota best – BMW taper

Testene er basert på hvor langt opplyst synsfeltet på en mørk vei er, og fra hvor høy hastighet man kan kan rekke å stoppe for en potensiell hindring, som en fotgjenger eller et dyr.

Mange biler kan leveres med flere forskjellige lykter, mot pristillegg. Alle varianter har blitt testet, alt fra standard halogen til aktive LED-lykter.

Den aller beste bilen var noe så alminnelig og ujålete som en Toyota Prius som var utstyrt med LED-lys. Mens med vanlige halogenlykter på den samme bilen, så ble den ble vurdert til "Dårlig".

Den bilen som kom aller dårligst ut i denne testen var BMW 3-serie med standard halogen-lykter. BMW 3-serie leveres standard med xenon-lys i Norge. Det opplyser den norske importøren til Broom.no.

I en Toyota Prius Plus med LED-hovedlys er det opplyste synsfeltet stort nok til at man kan stoppe for et potensielt hinder fra en fart på 110 km/t.

I BMW 3-serie med halogenlykter kan man ikke kjøre fortere enn 55 km/t for å stoppe i tide for samme hindring. Altså bare halve hastigheten – så ulikhetene er betydelige. Det kan i verste fall bety forskjellen mellom liv og død.

Les også: Disse bilmerkene har de mest fornøyde eierne

Resultater:

2Svært god:

  • Toyota Prius Plus 7

God:

  • Audi A3
  • Honda Accord
  • Mazda 6
  • Subaru Outback
  • VW Passat CC
  • Volvo S/V60

Under middels:

  • Audi A4
  • BMW 2-serie
  • BMW 3-serie
  • Subaru Legacy

Dårlig:

  • Hyundai Sonata
  • Kia Optima
  • Mercedes C-klasse
  • Mercedes CLA
  • Nissan Altima
  • VW Passat