Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I flere tiår var BMW nærmest synonymt med dyre og sporty biler her til lands.

De hadde gjerne stor motor under panseret. Det i kombinasjon med bakhjulstrekk og klasseledende kjøreegenskaper, ga BMW posisjonen som merket for de som virkelig likte å kjøre bil, aktivt.

Den posisjonen har de fortsatt, men de siste årene har det skjedd et lite jordskjelv i det norske BMW-salget.

Mer enn hver tiende i Norge

Ikke overraskende handler det om elbil. Da BMW lanserte kompakte i3 på senhøsten i 2013, ble den umiddelbart en suksess.

– i3 er nå den mestselgende modellen i hele vår modellserie her til lands. I oktober markerte den seg ikke bare som den mest registrerte elbilen, men også som den nest mest registrerte bilmodellen uavhengig av drivlinje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Siden i3 ble lansert, har rundt 60.000 eksemplarer blitt levert til kunder verden over. Over 7.000 av dem ruller på norske veier, og innen utgangen av året vil antallet trolig runde 8.000. Det opplyser BMW i en pressemelding.

Ny undersøkelse knuser myte om elbilene

Ladbare hybrider

På verdensbasis er hver 12. nye elbil en BMW i3, og mer enn 80 prosent av i3-eierne i verden er nye BMW-kunder. I USA utgjør BMW i3 mer enn 10 prosent av elbilsalget, mens i Tyskland er BMW i3 definitivt på elbiltoppen i premiumsegmentet, med over 20 prosent markedsandel.

Hittil i år er BMW det fjerde største elbil-merket i Norge, tett på tredjeplassen.

Den ladbare sportsbilen BMW i8 kom på markedet i 2014 og har så langt solgt rundt 10.000 eksemplarer på verdensbasis. Nærmere 100 av disse befinner seg i Norge. I 2018 lanseres cabriolet-versjonen, BMW i8 Roadster.

De tre siste årene er det også levert rundt 30.000 ladbare hybrider fra BMW i verden. I Norge er BMW nå det tredje største merket blant de ladbare hybridene, med modellene 225xe Active Tourer, X5 xDrive40e , 330e og 740Le xDrive i spissen. Neste år lanseres også nye BMW 5-serie som ladbar hybrid.

330e: Dette kan være et ekte røverkjøp

X3 blir elbil

Produksjonen av BMW i-modellene er også helt særegen. Fabrikken i Leipzig (Tyskland) er en av de mest energieffektive og bærekraftige bilfabrikkene som idag finnes.

Kompetansen fra utviklingen og produksjonen av BMW i3 og BMW i8 vil komme tydelig til syne når BMW fremover lanserer stadig flere ladbare og elektriske modeller. Når BMW iNext kommer på markedet i 2021, vil den ikke bare være en større elektrisk BMW i-modell, den vil også være en spydspiss for BMW på autonom kjøring.

Det kommer også elektriske drivlinjer på de tradisjonelle BMW-modellene. Blant annet vil det det komme en helektrisk BMW X3 på veien i 2020.

Dette BMW-kjøpet er nesten for godt til å være sant

i3 har mange spesielle løsninger, ikke minst innvendig. BMW gikk innovativt til verks da de bestemte seg for å lage elbil.
i3 har mange spesielle løsninger, ikke minst innvendig. BMW gikk innovativt til verks da de bestemte seg for å lage elbil.

Slik doblet i3 rekkevidden


BMW i3: Stor på mange måter
Siden elbilen BMW i3 ble lansert for tre år siden har rundt 60 000 eksemplarer blitt levert til kunder verden over. Over 7 000 av de ruller allerede på norske veier, og innen utgangen av året vil antallet trolig runde 8 000.

– BMW i3 er nå den mestselgende modellen i hele vår modellserie her til lands, sier Marius Tegneby. – I oktober markerte den seg ikke bare som den mest registrerte elbilen, men også som den nest mest registrerte bilmodellen uavhengig av drivlinje, fortsetter Tegneby.

På verdensbasis er hver tolvte nye elbil en BMW i3, og mer enn 80 prosent av i3-eierne i verden er nye BMW-kunder. I USA utgjør BMW i3 mer enn 10 prosent av elbilsalget, mens i Tyskland er BMW i3 definitivt på elbiltoppen i premiumsegmentet med over 20 prosent markedsandel.

Hittil i år er BMW det fjerde største elbil-merket i Norge, tett på tredjeplassen.

Mer ladbart fra BMW
Den ladbare sportsbilen BMW i8 kom på markedet i 2014 og har så langt solgt rundt 10 000 eksemplarer på verdensbasis. Nærmere 100 av disse befinner seg i Norge. I 2018 lanseres cabriolet-versjonen, BMW i8 Roadster.

De tre siste årene er det også levert rundt 30 000 plug-in hybrider fra BMW i verden. I Norge er BMW nå det tredje største merket blant plug-in hybridene, med modellene 225xe Active Tourer iPerformance, X5 xDrive40e iPerformance, 330e iPerfomance og 740Le xDrive iPerformance i spissen. Neste år lanseres også nye BMW 5-serie som plug-in hybrid.

Elektrisk fremtid
Med utviklingen av BMW i-modellene har BMW introdusert en rekke innovasjoner. Ikke minst henter plug-in hybridene, som bærer navnet iPerformance, mye av sin teknikk direkte fra BMW i. Produksjonen av BMW i-modellene er også helt særegen. Fabrikken i Leipzig (Tyskland) er en av de mest energieffektive og bærekraftige bilfabrikkene som idag finnes.

Kompetansen fra utviklingen og produksjonen av BMW i3 og BMW i8 vil komme tydelig til syne når BMW fremover lanserer stadig flere ladbare og elektriske modeller. Når BMW iNext kommer på markedet i 2021, vil den ikke bare være en større elektrisk BMW i-modell, den vil også være en spydspiss for BMW for autonom kjøring.

Samtidig som BMW i fortsetter å utvikle seg, vil BMW også lansere elektriske drivlinjer blant de tradisjonelle BMW-modellene. Blant annet vil det det komme en helektrisk BMW X3 på veien i 2020.