Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg husker godt da jeg var på lansering av Mercedes A 45 AMG. Et skikkelig råskinn - med det som under lansering var verdens sterkeste 2-liters bensinmotor. 360 hk sørget for den hedersbetegnelsen.

Det er kanskje unødvendig å si, men den bilen gikk som et olja lyn!

Dessverre var den helt uoppnåelig for de aller fleste av oss som ny. Prisen endte fort på over én million kroner. Det er mye for en såpass liten bil. Men etter et par år begynner det å dukke opp noen interessante kjøp på bruktmarkedet.

Vi har funnet en steintøff utgave til salgs for 599.000 kroner. Det er 400.000 kroner mindre enn slike biler kostet nye i Norge... Den er dessuten ikke som de andre A-klassene på markedet.

Dette er SUV-en ingen vil ha

Spesialutgave

Det er her magien skjer. 2-literen tryller fram hele 360 hk.
Det er her magien skjer. 2-literen tryller fram hele 360 hk.

Bilen vi har funnet er nemlig en Edition 1-utgave. Den har aerodynamik-pakke med diger takspoiler, AMG-nightpakke (mørke speilhus og lister rundt vinduene), røde setebelter og bremsecalipere, egen dekor og sorte 19" felger. Det ser helt verst ut, rett og slett!

Det er akkurat slik jeg ville spekket denne bilen, husker jeg at jeg tenkte under lanseringen. Denne bilen er en bølle, og da kan den like godt se slik ut også ...

Tro det eller ei – her er prisen halvert

Stilig interiør i AMG-utgaven – med røde kontrastfarger.
Stilig interiør i AMG-utgaven – med røde kontrastfarger.

Tre år

Det er en 2014-modell, men den ble registrert første gang i oktober 2013. På disse tre årene har den rukket å rulle 62.000 kilometer. Ikke oppsiktsvekkende høyt, kanskje, men lenger enn de fleste andre som ligger til salgs.

Den ble importert til Norge i november 2014, og kilometerstand ble da avlest til 23.000 kilometer.

I annonsen står det ingenting om historikken, men her bør alt være fulgt opp hos merkeforhandler.

Klikk her for å se hele annonsen

Lang utstyrsliste

Det som står, er imidlertid at det følger med både sommer- og vinterdekk og at bilen er behandlet med Permashine.

Dessuten har den mer eller mindre alt som var mulig å få av utstyr på disse bilene. Det inkluderer AMG driver package, som gjør at fartssperren på 250 km/t er fjernet – i den grad akkurat det er vesentlig for norske kjøpere ...

Mer relevant er elektriske AMG Performance-seter, command navigasjon, AMG-sportsekssoanlegg, Harman Kardon lydanlegg og alarm.

Praktisk

I tillegg til å være dyrisk rask, er faktisk dette også en ganske praktisk bil. Bagasjerommet er ikke så aller verst, med sine 421 liter, og bakseteplassen bedre enn du kanskje skulle tro.

Forbruket er ikke hyggelig, men det bryr du deg heller ikke om, hvis du kjøper en slik bil. Du får heller trøste deg med at den i alle fall ikke gjør luften giftig for amstamtikere og de med hjerte- og lungeproblemer – det er jo ingen diesel.

Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av

Fra testen

Slik konkluderte jeg etter prøvekjøringen av nettopp AMG Edition 1:

"Lyden i sportsmodus kan gi frysninger også på en varm dag i Spania – og skremme både fanden og annet pakk på flat mark. Det smeller og buldrer både når du girer og slipper gassen.

AMG-en, og da særlig Edition 1-utgaven, gjør ikke engang et halvhjertet forsøk på å være anonym. Og vi elsker den for det!"

A 45 AMG kan se ganske så hårete ut når stylingen er på sitt mest utgagerende.
A 45 AMG kan se ganske så hårete ut når stylingen er på sitt mest utgagerende.

Test av Mercedes GLA: Rydd plass – her er den nye sjefen