Slik vil de løse et stort og kostbart problem

Ny teknologi kommer for fullt.

Småbulking på parkeringsplasser koster store beløp årlig. Ny teknologi kan komme til å redusere dette kraftig.
Småbulking på parkeringsplasser koster store beløp årlig. Ny teknologi kan komme til å redusere dette kraftig.

Hvert år skjer det over 100.000 skader relatert til rygging eller påkjørsel av parkerte biler her til lands.

Tall fra Finans Norges trafikkskadestatistikk viser at dette samlet sett kostet oss 951 millioner kroner i fjor.

Det betyr også at hver tredje innleverte bilskademelding til forsikringsselskapene skyldes en av disse ulykkesartene. Veldig kjedelig for de involverte, samtidig som det fort koster mye penger. Enten man betaler av egen lomme, eller tar det på forsikringen, med påfølgende bonustap.

Bygger på funksjoner som er der i dag

Det er naturligvis ikke bare norske bilister som sliter med dette. Derfor har da også verdens bilprodusenter høyt fokus på teknologi som skal gjøre det både enklere og mindre ulykkesutsatt å parkere.

En av dem som er langt framme på dette området, er Ford. Nå jobber de med helt nye systemer som skal hjelpe deg å unngå skader i forbindelse med parkering.

Ford har allerede en rekke førerassistansesystemer og mye av den nye teknologien bygger på funksjoner som allerede er tilgjengelig i bilene deres. Et system som advarer deg mot kryssende trafikk bak bilen når du er i ferd med å rygge ut, og vidvinkelkamera som overvåker området bak bilen og ut til siden, finnes i en rekke av dagens Ford-modeller.

Nå kan bilen "se" elgen lenge før deg

Bremser bilen automatisk

Fords parkeringsassistent – som hjelper deg når du skal lukeparkere eller når du skal vinkelrett inn i en parkeringslomme – skal også bli bedre. På dagens Ford-modeller tar bilen over styringen, mens sjåføren kontrollerer gass og brems. Etter hvert bil systemet parkere helt for deg, om du skulle ønske det.

Den nye og forbedrede parkeringsassistenten kontrollerer både styring, gass og brems. Denne bruker også sensorer for å finne parkeringsplasser som passer bilen.

Systemet som skal hjelpe deg med kryssende trafikk bak bilen når du rygger ut av en parkeringslomme, benytter radarsensorer for å overvåke områdene bak bilen. Reagerer ikke sjåføren på advarsler, er systemet laget slik at det automatisk bremser bilen dersom det oppstår en fare. Systemet fanger også opp motorsykler og sykler med hastigheter som potensielt kan utgjøre en trussel ved ryggingen.

Denne knappen har neppe din bil

Tredobler satsingen

Det jobbes også med å få på plass et system som hjelper deg å styre rundt andre saktegående eller stillestående biler når du selv kjører i høy hastighet for eksempel på en motorvei.

Et annet system som nå utvikles ved Fords europeiske senter for forskning og utvikling i Aachen i Tyskland, skal forhindre at sjåfører skal kjøre i feil kjørebane på motorveien.

Dette skjer ved å benytte seg av skiltgjenkjenningssystemet, som allerede er tilgjengelig på Fords modeller, og bilens navigasjonssystem. Bilen fanger opp skiltene som advarer at du kjører i feil kjøreretning og gir sjåføren både en visuell og en hørbar advarsel dersom bilen kjører mot kjøreretningen.

Ford har bestemt seg for å tredoble sin satsing på førerassistansesystemer og håper å ha alle disse nyhetene på plass i løpet av de neste to årene.

NAF: – Ikke kjøp bil uten dette utstyret

Såkalte parkerings-assistenter har allerede vært på markedet i mange år, disse blir stadig mer avanserte.
Såkalte parkerings-assistenter har allerede vært på markedet i mange år, disse blir stadig mer avanserte.

Skal gi oss selvkjørende bil, helt uten ratt og pedaler