Å kjøre på bilen foran er den mest vanlige ulykkesformen rundt sesongens første snøfall. Skadene trenger slett ikke være store før det blir snakk om flere titusener i reparasjonsutgifter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Å kjøre på bilen foran er den mest vanlige ulykkesformen rundt sesongens første snøfall. Skadene trenger slett ikke være store før det blir snakk om flere titusener i reparasjonsutgifter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Nå er det høysesong for disse ulykkene

Og det kan fort bli veldig dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det slår sjelden feil: Det første store snøfallet hver høst, betyr en kraftig økning i antall skader som blir rapportert inn til forsikringsselskapene.

Mange av oss takler nemlig ikke overgangen til snø og glatte veier spesielt godt. Vi avpasser ikke fart og kjørestil etter forholdene, og da kan uhellet fort være ute.

Tall fra forsikringsselskapet If viser at det er spesielt to typer ulykker som er vanlig nå: Enten påkjørsel bakfra, eller såkalte eneulykker. I tillegg kommer påkjøring av parkerte kjøretøyer, for eksempel ved gateparkering i en bakke.

Kan fort komme til å angre

– Det kan virke som mange av oss faktisk glemmer litt at vinterføre krever en annen kjørestil enn bare og fine sommerveier. Derfor går det galt. Hvor mange ulykker det blir, avhenger blant annet av hvor brått de første snøfallene kommer. Det har også mye å si hvilke dager det er snakk om.

Sigmund Clementz er kommunikasjons-rådgiver i forsikringsselskapet If.
Sigmund Clementz er kommunikasjons-rådgiver i forsikringsselskapet If.

– Verst er det om den første snøen kommer på natten, eller tidlig morgen en vanlig ukedag. Da er det mange som skal komme seg på jobben, samtidig. Og da blir det erfaringsmessig også mange ulykker, forteller Sigmund Clementz, som er kommunikasjonsrådgiver i If.

– Noen av disse legger også avgårde på sommerdekk, selv om det er glatt?

– Dessverre, ja. Hvert år ser vi at mange ikke er forberedt på det første snøfallet, de har ikke rukket å legge om dekk. Så tar de sjansen likevel, og kan fort komme til å angre på det etterpå, sier Clementz.

Les mer: Én av ti krasjer på sommerdekk

Være forberedt

Å kjøre inn i bilen foran er altså den mest vanlige skadeformen. Clementz mener det er mulig å unngå i mange tilfeller:

– Ja, ofte skyldes dette at man ikke holder tilstrekkelig avstand og ikke er varsom nok. Igjen: Det er stor forskjell på sommer- og vinterføre. På glatte veier blir bremselengden en helt annen enn på bar asfalt. Det er ekstra viktig å heve blikket og være forberedt på at det kan bli nødvendig med en bråstopp.

Lite hyggelig overraskelse

Eneulykker er ulykker der ingen andre er involvert. Typisk utforkjøring, eller at man kjører inn i noe.

– En klassiker er at man kjører inn i familiens bil nummer to, på egen gårdsplass. En annen at man kjører inn i en portstolpe eller et gjerde. Fryktelig kjedelig er det uansett. Det skaper praktiske problemer og det blir fort også kostbart, sier Sigmund Clementz.

Tilsynelatende små skader, kan nemlig fort koste flere titusener. Her er det mange som får seg en lite hyggelig overraskelse.

Krasjer med vilje, for å få erstatning

Store konsekvenser

– Det er dyrt å ha bilen på verksted! Det gjelder både deler og selve arbeidspengene. En typisk påkjørsel bakfra, betyr gjerne at man skader både lykter, støtfanger og også panser/skjermer på egen bil. Hekken på bilen foran kan også få omfattende skader, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som selv har mange år bak seg som bilmekaniker og verksmester.

– Noe av det minst hyggelige jeg gjorde i den jobben, var å fortelle folk hva reparasjoner ville koste. De senere årene har bilene også blitt stadig mer avanserte. En skade kan påvirke mange ting, blant annet også elektronikken. Samtidig som for eksempel lykter har blitt mye mer avanserte, og dermed også dyrere. En skade som kanskje virker ganske liten, koster fort 40.000-50.000 kroner å utbedre. Da får litt for høy fart eller et øyeblikks uoppmerksomhet veldig store konsekvenser for mange av oss, avslutter Benny.

LES OGSÅ – Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Skaden kan se liten ut, likevel kan det bli dyrt! 
Skaden kan se liten ut, likevel kan det bli dyrt! 

Automatgir kan være en tikkende utgiftsbombe