Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilene har tatt av for fullt i det norske markedet de siste årene. Ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketallet enn oss nordmenn.

Men hvordan står det egentlig til i andre deler av verden, er det det samme der?

Svaret på det er et klart og tydelig nei. Elbilene har blitt spådd et gjennombrudd i mange år, men i praksis går dette i sneglefart. Interessen er lav, det handler om svært små volumer.

Dyrere å produsere

Det er naturligvis også en hodepine for bilprodusentene som satser på elbiler. Så langt er dette tapsprosjekt hos de aller, aller fleste.

Den store utfordringen er at det er dyrere å produsere elbiler, enn biler som går på bensin- eller diesel. Dermed blir også prisen ut til forbruker høyere, og kundene styrer unna.

I Norge har vi kommet rundt dette, ved at elbilene er unntatt både avgift og moms, mens bensin- og dieselbiler har noen av verdens høyeste avgifter. Disse fordelene gjør at elbilene kan konkurrere, også på pris.

Derfor vil ikke forhandlere ta elbiler i innbytte

– Vil endre spillet

En av dem som er langt fremme på elbiler, er Nissan. Deres Leaf er pioneren i dette markedet, og har også solgt svært godt i Norge.

Men ellers i verden går det trått, det gjør at Nissan nå er tvunget til å tenke nytt og her handler det ikke overraskende om pris.

Carlos Ghosn som er sjef for Renault-Nissan-konsernet, sier nå at de har som mål å kunne tilby en elbil til bare 8.000 dollar, eller rundt 65.000 kroner.

– Klarer vi å få til et slikt gjennombrudd, vil det endre hele spillet, sa Ghosn på en konferanse i New York denne uken.

Sjefen holdt på å legge ned luksusmerke

Forsvinnende lite salg

Kina vil være svært viktig for en slik bil. Kinesiske myndigheter har som ambisjon at det skal være fem millioner elbiler i landet innen 2020. Det betyr et enormt marked for bilprodusentene, men også store utfordringer i forhold til å produsere rimelig nok.

Nissans mål er å klare å lage en elbil som skal kunne selge bra, også uten særfordeler eller subsidier. Og da må man kraftig ned i pris i forhold til dagens nivå.

I Kina har Nissan en versjon av Leaf, kalt Venucia e30. I fjor solgte den til sammen 1.273 eksemplarer i det kinesiske markedet. Det er et forsvinnende lite tall, og viser hvilke utfordringer man har på dette området. Til sammenligning har Leaf solgt 3.600 eksemplarer i det norske markedet så langt i år, med det er den nummer seks på listen over Norges mest solgte biler.

...men nå er det bråstopp for denne Teslaen

Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn har investert mye penger og prestisje i  konsernets elbilsatsing. Nå ønsker han å ta dette et langt skritt videre.
Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn har investert mye penger og prestisje i  konsernets elbilsatsing. Nå ønsker han å ta dette et langt skritt videre. Foto: Shizuo Kambayashi

Lyst på Leaf? Her varierer prisene mye