Gikk konkurs i 1961 – nå gjør de comeback

Denne bilen er tegnet av en nordmann.

Borgward rører på seg igjen, nå er det kjent at de planlegger å åpne helt ny fabrikk i Tyskland. Dette er comeback-modellen BX7.
Borgward rører på seg igjen, nå er det kjent at de planlegger å åpne helt ny fabrikk i Tyskland. Dette er comeback-modellen BX7.

I storhetstiden var de det tredje største bilmerket i Tyskland, men det begynner å bli lenge siden.

Bilprodusenten Borgward gikk konkurs i 1961 og de fleste trodde vel vi aldri skulle få høre mer fra dem igjen. Men nå er comebacket i gang.

Bak dette står Christian Borgward, barnebarn av den opprinnelige Borgward-grunnleggeren Carl F. W. Borgward. Han har fått med seg den kinesiske industrigiganten Foton på satsingen. Nå har det akkurat blitt kjent at de planlegger en helt ny fabrikk, i Bremen, Tyskland.

Store ambisjoner

Det stedet er ikke tilfeldig valgt. Der var nemlig her Borgward i sin tid holdt til.

Borgward har allerede vist sin første, nye modell på bilutstillinger. Dette er en SUV som har fått navnet BX7. Den er designet under ledelse av norske Einar Hareide, som blant annet har en fortid i svenske Saab.

Ambisjonene er ikke snaue. Borgward tar nemlig sikte på å konkurrere mot de tyske premiummerkene, men samtidig legge seg under disse i pris.

BX7 er på størrelse med biler som Audi Q5, Mercedes GLC og BMW X3.

Dette er SUV-favorittene til det norske folk

Elektrisk utgave

Produksjonen er allerede i gang i Kina, da med tradisjonell motorisering.

Men i Tyskland skal planen være å kun bygge elektrisk utgave av BX7 i starten. Delene til bilen skal skipes fra Kina. Selve batteripakken skal komme fra LG Electronics.

Senere er det også planer om to mindre SUV-er, kalt BX5 og BX6. Disse vil både komme som elbiler og ladbare hybrider.

Havnet i Mexico

Til sammen solgte Borgward 1,2 millioner biler, før de forsvant.

De som husker tilbake til merkets glansdager, vil blant annet minnes en steintøff coupe fra 50-tallet: Hansa 1500 SP-C.

Men den mest populære modellen Borgward har hatt var Isabella. Denne ble produsert fra 1954 fram til konkursen i 1961. To år senere ble alt produksjonsutstyr til blant annet Isabella solgt til Mexico, der produksjonen fortsatte fram til 1970. Totalt er det produsert over 200.000 eksemplarer av denne modellen.

Her ble det konkurs – for andre gang

I Tyskland skal Borgward bygge elektrisk utgave av BX7.
I Tyskland skal Borgward bygge elektrisk utgave av BX7.

Brexit er dårlige nyheter for denne bilen