Volvo S90 produseres i dag i Sverige, snart skal den også komme fra Kina. 
Volvo S90 produseres i dag i Sverige, snart skal den også komme fra Kina. 

Nå flytter de produksjonen av denne til Kina

Volvos nye storbil flagger ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er inne i en fase med voldsom vekst. Modelloffensiven startet med den SUV-en XC90 i fjor. I år har vi så fått storbilen S90 (sedan) og V90 (stasjonsvogn).

Disse bilene har truffet markedet perfekt, og fabrikken i Torslanda utenfor Gøteborg går på høygir. Volvo har selv bekreftet at de sliter med å dekke etterspørselen.

Da må det tenkes nytt, og Volvo har nå gått ut med nyheten om at de kommer til å flytte produksjonen av S90 til Kina. I første omgang er det snakk om to utgaver: Den forlengede versjonen, og toppmodellen Excellence.

Ikke tilfeldig modell

Men det synes klart at målet er å flytte all produksjon av S90 til Kina, og at bilen så blir eksportert derfra til både Europa og USA. Foreløpig vil Volvo imidlertid ikke si noe konkret om når de helt skal slutte å bygge bilen i Sverige.

At nettopp S90 er først ute, er neppe tilfeldig. Sedanutgaven er mer populær både i Kina og USA, enn den er i Europa. I vår del av verden vil de fleste kundene ha stasjonsvogn i denne klassen. Så langt er det ikke noe som tyder på at Volvo vil flytte produksjonen av V90.

Volvo kommer med 14 (!) nye modeller på fire år

Nye og store fabrikker

Etter at Volvo ble tatt over av kinesiske Geely for seks år siden, har de lagt store planer for ekspansjon i Kina. Her handler det om nye og store fabrikker som både skal forsyne det lokale markedet, og som skal bygge biler for eksport.

I Sverige har det ikke overraskende vært endel skepsis rundt dette. Skrekkscenarioet er at Volvo vil flytte all produksjon til Kina, men så langt er det ingen ting som tyder på det.

Tvert imot er det gjort store investeringer i Torslanda. Men i forhold til vekstambisjonene, er det også klart at Volvo er nødt til å øke produksjonskapasiteten kraftig de kommende årene.

Tøffe tak: Arbeiderne merker virkelig presset

Dårlig rykte

– Kina spiller en stadig viktigere rolle i våre globale produksjonsambisjoner. Våre fabrikker kommer til å levere førsteklasses produkter for eksport til hele verden de kommende årene. De kommer til å hjelpe oss til å nå målet om å selge 800.000 biler i 2020, sier Volvo-sjef Håkan Samuelsson i en uttalelse.

I fjor produserte Volvo for øvrig rundt 500.000 biler, så her handler det om en kjapp økning.

Når Samuelsson understreker at produktene skal være førsteklasses, henger det naturligvis sammen med det ryktet kinesiske biler sliter med. Det meste vi har sett av biler fra Kina så langt har vært langt under europeisk standard.

Men her skal Volvo og Geely ha en klar strategi på at kvaliteten fra Kina skal være helt på nivå med det som produseres i Sverige. Fabrikkene er nye, og standarden høy. Nøkkelpersonell fra Volvo er også involvert her, for å sikre at ikke noe kan gå galt.

Les vår langtest: 1.400 kilometer med nye Volvo V90

Stasjonsvogna V90 kommer til å bli bestselgeren blant de nye 90-modellene i vår del av verden. Her skal det ikke være noen planer om å flytte produksjonen til Kina.
Stasjonsvogna V90 kommer til å bli bestselgeren blant de nye 90-modellene i vår del av verden. Her skal det ikke være noen planer om å flytte produksjonen til Kina.

Så billig får du Volvo-barskingen nå