Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi befinner oss midt i hjertet av Sindelfingen, en liten by sørvest i Tyskland. Her bor det litt over 60.000 mennesker og mange av dem har en arbeidsgiver med navn Daimler AG, eller Mercedes-Benz.

Dette er nemlig hovedkvarteret til en av verdens største bilprodusenter. De siste årene har merket virkelig løftet salgstallene, både her hjemme og globalt. Mye av grunnen til det er satsningen på ny teknologi, sikkerhetssystemer og ikke minst designskifte, som først kom på nyeste generasjon A-klasse i 2012.

Nå er det like før vi skal bevege oss inn bak portene til en av Mercedes sine enorme fabrikker. Her jobber det over 37.000 mennesker – som hver dag jobber etter mottoet ””Das beste oder nichts””.

En egen landsby

Med oss har vi en svært kunnskapsrik guide som tar oss gjennom hele den 130 år lange historien - siden Karl Benz patenterte verdens første bensindrevne bil i 1886. Fabrikken vi skal ta en nærmere titt på nå, er så stor at vi må kjøre buss mellom de ulike avdelingene.

Det begynte med produksjon av flymotorer her i 1915. Nå er fabrikken i Sindelfingen så enorm at selv et flyfoto sliter med å fange omgivelsene. Foto: Daimler AG
Det begynte med produksjon av flymotorer her i 1915. Nå er fabrikken i Sindelfingen så enorm at selv et flyfoto sliter med å fange omgivelsene. Foto: Daimler AG

Totalt måler fabrikken 2,9 (!) kvadratkilometer. Og bilene som produseres her er noen av de hotteste modellene til Mercedes. Vi snakker blant annet om nye E-klasse, CLS, S-klasse, Maybach og ikke minst råtassen AMG GT.

Bare å komme innenfor portene til en av verdens største bilprodusenter er stort for enhver bilentusiast. Området er så gigantisk at det minner mer om en egen landsby, enn en fabrikk. Men gatenavnene her inne understreker sistnevnte. Vi finner for eksempel en gate som heter Benzstraße. Helt sikkert tilfeldig det, altså...

Aldri har vi kjøpt mer Mercedes i Norge

Mercedes-sykehus, togstasjon og restauranter

Før vi entrer første avdeling på fabrikken, får vi en liten sightseeing-tur utendørs. Her finner vi egne Mercedes-restauranter, sykehus, brannstasjoner – ja til og med en egen togstasjon og jernbane. Alt er tilrettelagt for mest mulig effektiv produksjon.

Det har virkelig skjedd ting siden 50-tallet. I dag leverer fabrikken i Sindelfingen 200 nye biler hver eneste dag til kundesenteret. Foto: Daimler AG
Det har virkelig skjedd ting siden 50-tallet. I dag leverer fabrikken i Sindelfingen 200 nye biler hver eneste dag til kundesenteret. Foto: Daimler AG

Guiden poengterer underveis at Daimler er svært opptatt av samfunnsansvaret. Ett av mange tiltak er derfor at Mercedes sin egen brannstasjon bistår resten av Sindelfingen dersom det skulle være nødvendig.

Men nå er det på tide å sjekke ståa innendørs. På første stopp får vi se hvordan gigantiske stålklumper går gjennom ulike presser, som til slutt danner et helt ferdig karosseri. I denne hallen presses opptil 1500 tonn stål – hver dag!

Så ut som en krigssone – nå blir bilfabrikken nedlagt

Fra stål til ferdig bil på 4 dager

Fabrikken har over 4.800 roboter. Én robot kan koste 80.000 euro, altså over 700.000 norske kroner. Ganger vi det beløpet med 4.800 enheter begynner vi å snakke investeringer!

Neste stopp i produksjonen er lakkering. Her får vi dessverre ikke lov til å bli med inn da ett mikroskopisk støvkorn kan ødelegge hele prosessen. Men heldigvis får vi se det mange forbinder med nettopp en bilfabrikk. Vi skal inn i monteringshallen.

Alt fra flaggskipet S-klasse (bildet) til sportsbilen AMG GT produseres på fabrikken. Mens S-klassen trenger fire dager på å ferdigstilles - tar det to uker å bygge sistnevnte. Foto: Daimler AG
Alt fra flaggskipet S-klasse (bildet) til sportsbilen AMG GT produseres på fabrikken. Mens S-klassen trenger fire dager på å ferdigstilles - tar det to uker å bygge sistnevnte. Foto: Daimler AG

Her kommer ferdige komponenter rullende inn. Mye av monteringen er automatisert. Samtidig er det her selve bilen skapes, og det er mange arbeidere som er delaktig på ulike punkter i prosessen. Det som imponerer oss mest her er monteringen av dashbordet i nye E-klasse.

Hele jobben utføres nemlig av en robot, som løfter dashbordet i sin helhet gjennom døråpningen på førersiden. Makan til perfeksjon!

For å gjøre en fire dagers historie kort: Fra ulike komponenter kommer inn i den ene enden av hallen, tar det nettopp fire dager før bilen er helt ferdig i motsatt ende.

Gjennom denne døråpningen "skyver" en dedikert robot dashbordet på plass. Foto: Daimler AG
Gjennom denne døråpningen "skyver" en dedikert robot dashbordet på plass. Foto: Daimler AG

13.000 bil-arbeidere mister jobben - på én fabrikk

Lidenskap og stolthet

Det er rett og slett utrolig fascinerende å se hvor mye jobb og logistikk som ligger bak en bilproduksjon. Selv hadde jeg aldri forestilt meg alle detaljene som skal fungere 110% - til en hver tid. Skulle jeg nevnt alt sammen er jeg redd denne saken hadde passet bedre i bokform. Derfor er et fabrikkbesøk noe man må oppleve, og se med egne øyne.

Jeg har i alle fall ikke fått mindre respekt for tysk ingeniørkunst etter denne omvisningen. Og det er tydelig at de som jobber her har lidenskap for sitt merke, naturligvis. Hos noen fabrikkarbeidere ser du det nesten lyser ”Das beste oder nichts” i øynene. Å se denne stoltheten på så nært hold, er en opplevelse i seg selv.

For fire dager siden var denne S-klassen en stålklump. Nå er den klar for å fraktes til en heldig eier. Foto: Daimler AG
For fire dager siden var denne S-klassen en stålklump. Nå er den klar for å fraktes til en heldig eier. Foto: Daimler AG

Her lager de kanskje verdens beste biler