Se hva Tesla-SUVen kan knuse med dørene

Norsk YouTube-video har tatt helt av. Se klippet her:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla Model X har noen helt spesielle dører, både de foran og de som åpner for baksetene. De åpnes og lukkes nemlig av seg selv.

Praktisk og utrolig lettvint, men kan det være noen ulemper også? Finnes det sensorer som kan hindre at for eksempel fingre blir klemt i stykker?

Super-entusiasten Bjørn Nyland, også kalt Tesla-Bjørn, har gjort et ikke spesielt vitenskapelig forsøk på å finne ut av det. På rundt to uker fikk klippet på YouTube over 1,2 millioner visninger!

Fikk en gratis Model X

Nyland er etterhvert blitt godt kjent, både i Norge og andre land, etter et utall videoblogg-innlegg på YouTube og sin egen hjemmeside.

Han har sågar gjort seg bemerket hos Tesla-sjefen selv, Elon Musk. Det skjedde i forbindelse med at Nyland var en av de som fikk utdelt en gratis Model X fordi han "vervet" nye kunder.

Tesla har tapt penger i 13 kvartaler på rad

Kjørt mye

Nyland har allerede rukket å legge bak seg 30.000 kilometer i sin Model X, i løpet av tre måneder.

– Hva fikk deg til å ville se hva som skjer med pølser, gulrøtter og agurker som blir "klemt" av dørene?

– Jeg ville rett og slett se hva som skjedde. Det er gjort lignende tester av USA-versjonen, men jeg hørte av bilene som leveres til Europa manglet noen sensorer. Jeg hørte også at det skjedde noen endringer med den siste software-oppdateringen.

Dette er Teslas store plan

Litt humor

Dermed satte han i gang, med hjelp fra to kompiser.

– Det ble gjort med litt humor, men samtidig er det jo greit å se hvordan dørene reagerer. Vi så jo at det ble ganske betydelig merker på både pølser og gulrøtter. Samtidig er det viktig å påpeke at dørene, til tross for at de delvis knuser ting, faktisk merker motstand og stopper før det går helt galt.

Dette gjør Tesla for å beholde forspranget

Chop zone

Nyland påpeker imidlertid at dette først og fremst gjelder der det er naturlig at noen kan få fingrene sine i veien. På taket er det en annen historie.

– Taket, eller det som kalles guillotine eller chop zone, er det mer dramatisk. Men der har nok de færreste fingrene sine.

– Hvilke andre erfaringer har du gjort deg som eier av Model X?

– Det har vært litt issues underveis. Det går blant annet på front drive-unit, førerdør, Falcon-dørene og ladeluken. Skal man kjøpe en helt feilfri bil, er dessverre ikke Tesla bilen. Det samme gjaldt jo Model S - det var en hel del barnesykdommer. Men de fleste ble rettet opp i, og jeg regner med det samme vil skje her.

– Tesla-fansen er som sektmedlemmer