Med en oppgitt rekkevidde på rundt 500 kilometer, kommer Opels første elbil til å gjøre et skikkelig innhogg i markedet neste år.
Med en oppgitt rekkevidde på rundt 500 kilometer, kommer Opels første elbil til å gjøre et skikkelig innhogg i markedet neste år.

– Ordrebunken er skyhøy – nå må vi bare skaffe nok biler

Nordmenn i kø for å kjøpe ny elbil.

Opel hadde ingen suksess med sin hybride bil, Ampera. Selv om den ble kåret til årets bil.

Men nå prøver de igjen – og alt tyder på at Ampera-e, som er en ren elbil, vil bli en suksess.

Interessen i Norge er i alle fall stor. Lille Norge er riktignok et veldig lite land med tanke på volum av biler generelt. Men akkurat når det gjelder elbiler er vi i særklasse. Derfor er faktisk Norge Opels viktigste satsningsland i Europa.

Noen ganger er det ikke smart med en pen dame

Står i kø

Stein Pettersen, informasjonssjef i Opel Norge, forteller at bunken med forhåndsbestillinger bare vokser for hver dag som går. Akkurat hvor mange det er snakk om vil han imidlertid ikke ut med.

– Men vi snakker et firesifret beløp?

– Ja, det kan jeg bekrefte.

Med tanke på at Opel-salget i Norge totalt beløper seg til 4-5.000 biler, er det dermed ingen tvil om hvilken viktig posisjon Ampera-e får i sitt første år på markedet.

Denne knuser alle konkurrentene

Pris

Bilen ble vist fram på bilmessen i Paris tidligere i høst, og da røpet også Opel at rekkevidden blir på over 500 kilometer. Med det har de satt alle de andre konkurrentene i samme prissegment ettertrykkelig på plass.

Prisen er ikke klar. Men forhandlerne har skrevet kontrakter som tilsier en makspris på 330.000 kroner.

– Det er sikkert mange som også gladelig ville betalt 350.000 kroner for denne bilen. Men vi ønsker ikke å utnytte situasjonen, men ha en god pris. Her tenker vi langsiktig, Ampera-e skal være attraktiv både å kjøpe, eie og bytte inn igjen, når den tid kommer.

Dette blir kalt en elbil-revolusjon

Utfordring med levering

Akkurat nå jobber Opel Norge for fullt med å sikre seg flest mulig biler. Leveringene starter til våren, og med så mange biler som skal ut, får naturligvis ikke alle bilene sine på en gang.

– Det er litt vanskelig å si hvor mange biler vi får, ettersom produksjonen ikke har startet enda. Men Opel er klar over interessen og den spesielle situasjonen vi er i her i Norge, så de forsøker å finne gode løsninger, sier han.

Disse bilene stopper mest

Omstilling

Ampera-e vil garanert bidra til å gjøre 2017 til en pent år for Opel. Men oppturen startet allerede i 2013. Da startet en omstilling, som har gitt gode resultater siden.

Det har vært økning i antall solgte biler både i 2015 (+17,8 prosent) og så langt i 2016 (+13,5). Neste år blir det en langt høyere vekst.

– Vi har lagt vekt på at Opel skal tilby mye bil for pengene, i tillegg til at det skal være oversiktlig å velge utstyrsnivå. vi har bare tre utgaver. Samtidig ønsker vi å sørge for at det som gjerne oppfattes som eksklusivt utstyr blir tilgjengelig i mer folkelige biler, påpeker Pettersen.

Interiøret er helt nytt, og får Opels siste infotainmentsystem OnStar.
Interiøret er helt nytt, og får Opels siste infotainmentsystem OnStar.

Så billig kan du elbil