Edge er Fords nye flaggskip i Europa. Nå kommer den også i en ekstra eksklusiv Vignale-utgave.
Edge er Fords nye flaggskip i Europa. Nå kommer den også i en ekstra eksklusiv Vignale-utgave. Foto: Dingo Photos

Her skal du få SUV-luksus – til hyggelig pris

WIEN: (Broom / TV 2): Ruller ut nye Vignale-utgaver.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV er biltypen som øker mest i verden akkurat nå. Også i det norske markedet blir SUV-ene stadig mer populære.

Samtidig ser vi at mange kjøpere bruker mye penger når de slår til og kjøper ny SUV. Det er noe av bakgrunnen for at Ford nå ruller ut to nye spesialmodeller.

Deres eget undermerke Vignale finnes allerede i to varianter, Mondeo og S-Max. Nå dobles antallet, når SUV-ene Kuga og Edge begge kommer i Vignale-versjon. Ambisjonen er løfte disse modellene, og gjerne stjele salg fra premiumkonkurrentene.

Finere materialer

Dagens Kuga er andre generasjon, og den har vært på markedet i noen år allerede. Nå har den fått en oppgradering, samtidig som den altså kommer i Vignale-utgave.

Edge er på sin side Fords nye stor-SUV i Europa. I Norge er den flaggskipet til Ford. Det forsterkes ytterligere når Vignale-utgaven kommer. Her håper Ford å kunne konkurrere mot biler som Volvo XC60, Audi Q5 og BMW X3, for å nevne noen.

Så hvordan har Ford tenkt å gjøre det? Jo, i hovedsak gjennom finere materialer, pynt og utstyr. I tillegg handler Vignale om ekstraservice og oppfølging av eierne. Målsetningen er å gjøre bilholdet enklere og mer ukomplisert for de som velger en Vignale-modell, framfor en ”vanlig” Ford.

Ford Kuga har akkurat fått facelift, samtidig introduseres Vignale-versjonen som ny toppmodell. 
Ford Kuga har akkurat fått facelift, samtidig introduseres Vignale-versjonen som ny toppmodell.  Foto: Dingo Photos

Mondeo Vignale var først ute, les hvorfor den imponerer oss:

Alderen merkes

Vi i Broom har akkurat vært i Wien i Østerrike. Hit la Ford den offisielle lanseringen av både Kuga Vignale og Edge Vignale. Vi fikk også kjøre bilene, på en blanding av landevei og motorvei rundt Wien.

Førsteinntrykket er at Ford har tilført begge modellene det lille ekstra som gjør at de vil skille seg ut mot de mer folkelige konkurrentene.

For Kugas del handler dette om å flikke på en bilmodell som altså ikke er helt ny. Alderen merkes særlig på interiør og dashborddesign. Mens de fleste konkurrentene rydder opp og går for få knapper og brytere, ser det tildels litt rotete ut inne i Kuga. Den har fått Fords nye infotainmentsystem, Sync 3. Men skjermen er ganske liten, og mange funksjoner styres fortsatt fra en rekke knapper som er spredt rundt på midtkonsollen.

Kuga har blant annet fått ny front og hekk, med nye lykter. I denne utgaven er det forresten ingen Kuga-merker på den, kun Ford og Vignale.
Kuga har blant annet fått ny front og hekk, med nye lykter. I denne utgaven er det forresten ingen Kuga-merker på den, kun Ford og Vignale. Foto: Dingo Photos

Snart kan bilen din se slik ut innvendig

Svært god støydemping

Her er det også mye hardplast, som står i klar kontrast til det ellers skinntrukne dashbordet. Helthetsinntrykket er at det blir litt rotete.

Til gjengjeld er Kuga en av klassens aller mest komfortable biler. Understellet tar alt av ujevnheter på strak arm. Støydempingen er også svært god, dette er noe Ford vektlegger i Vignale-modellene sine og det er smart. Det er med å underbygge følelsen av høy komfortfaktor, her kan du kjøre mange mil uten å bli sliten.

180-hesters dieselmotor under panseret er faktisk ikke mer enn det bør være. Denne motoren er nok ikke siste skrik teknogisk sett, og det merkes. Den er tilstrekkelig, men gir ikke noe voldsomt overskudd i en såpass tung bil som Kuga.

Kuga Vignale starter på 497.000 kroner.

Alderen merkes innvendig i Kuga, Vignale-versjonen har eksklusive setetrekk og mye skinn i dører og på dashbord.
Alderen merkes innvendig i Kuga, Vignale-versjonen har eksklusive setetrekk og mye skinn i dører og på dashbord. Foto: Dingo Photos

Tungt og solid

Over i Edge Vignale er det første som slår oss at interiøret virker mye mer moderne. Noe det jo også er. Edge er nyere og kommer med samme dashbord som trillingsøsknene Mondeo, S-Max og Galaxy.

Det er praktisk og brukervennlig, og ryddigere enn på Kuga. Men også her er det ganske mye svart og hard plast som skiller seg ut mot de skinntrukne delene.

Edge har svært gode kjøreegenskaper. Den ligger tungt og solid på veien. Den kjennes litt strammere enn Kuga, uten at det på noen måte går ut over komforten. Svært god støydemping gjør dette til en av de stilleste bilene i klassen.

Edge-interiøret er mange hakk opp i forhold til Kuga, men mye hard plast i midtkonsollen trekker litt ned på en såpass kostbar bil.
Edge-interiøret er mange hakk opp i forhold til Kuga, men mye hard plast i midtkonsollen trekker litt ned på en såpass kostbar bil. Foto: Dingo Photos

Vi dro til Tyskland for å teste Edge, les mer her:

Gir mening

Gode seter i ekstra fin skinnkvalitet trekker også opp. At dette er en større bil enn Kuga merkes både i kupéen og bagasjerommet. Bakseteplassen er svært god, samtidig som bagasjerommet svelger unna 610 liter, mot 456 liter hos Kuga.

Så er det prisen: 660.000 kroner starter Edge Vignale på. Det er mye penger for en SUV fra Ford. I utgangspunktet snuser vi da på samme prisleie som flere av premiumkonkurrentene, men samtidig: Det er viktig å huske at det her er svært mye utstyr inkludert i prisen. Skal du spekke opp en Volvo XC60 eller en Audi Q5 med like mye utstyr, blir det et solid tillegg til startprisen.

Slik sett gir Edge Vignale mening, samtidig som endel kunder nok er villig til å betale mer for en bil som skiller seg litt ekstra ut, både innvendig og utvendig.

Vi kommer tilbake med test på begge modellen om ikke lenge.

Svenske Edge-kunder fikk prissjokk

Edge har ambisjoner om å stjele kunder fra statuskonkurrentene, da kan Vignale-versjonen bli viktig. 
Edge har ambisjoner om å stjele kunder fra statuskonkurrentene, da kan Vignale-versjonen bli viktig.  Foto: Dingo Photos

Brukt SUV i stedet? Dette er de beste