20.000 norske biler blir berørt av den siste av flere tilbakekallelser gjort av bilprodusenten Toyota. Årsaken er problemer med airbagene.
20.000 norske biler blir berørt av den siste av flere tilbakekallelser gjort av bilprodusenten Toyota. Årsaken er problemer med airbagene.

Toyota tilbakekaller 20.000 norske biler

Storselgere kan ha airbag-feil.

Toyota har virkelig hatt sin andel av tilbakekallelser de siste årene. Seneste i juni måtte de kalle tilbake 1,43 millioner hybridbiler. Den gangen var problemet en mulig feil på sidekollisjonsgardinet.

Nå er det på han igjen.

Denne gangen er det airbager som er problemet. En produksjonsfeil kan føre til at de utløses uten at det har skjedd en ulykke.

I fjor ble 40.000 norske Toyota tilbakekallt

20.000 biler i Norge

Dermed må hele 5,8 millioner biler på verdensbasis kalles tilbake. 20.000 av disse er norske, bekrefter Toyota ovenfor Broom.

– Vi har ikke klart eksakt antall biler, men det anslås til 20.000 biler I Norge. Yaris, Auris og Hilux er berørt. Er en utvidelse av tidligere tilbakekalling med Takata kollisjonsputer. Kunder som blir berørt får brev om innkalling til verksted, sier informasjonsjef hos Toyota i Norge, Espen Olsen.

Populære modeller

Problemene gjelder biler produsert mellom mai 2000 og november 2001 og april 2006 og desember 2014, melder Reuters.

Det er modellene Corolla, en av verdens mest solgte, og Vitz – bedre kjent som Yaris i Europa) – som rammes. I tillegg blir også pickupen Hilux berørt.

– Tar ansvar

– Det er helt riktig av Toyota å kjøre en innkalling her. Om airbagen skulle smelle, selv om sannsyneligheten trolig er liten, kan konsekvensene bli fatale. Det sier Brooms egen bilekspert, Benny Christensen.

– Toyota har de siste årene hatt mange tilbakekallinger. Sliter de med kvaliteten?

– Synderen her er Takata, en betydelig underleverandør av airbager til mange forskjellige bilmerker. Det er slett ikke første gang at de er i hardt vær. Jeg kjenner ikke til den bakenforliggende årsaken til innkallingen denne gangen. Men det er tydelig at de har noe å gå på når det gjelder å kvalitetssikre sine produkter. Men at de tar ansvar for produktet og kundene ved å gjennomføre en tilbakekallelse er bra.

De må reparere biler for 9 milliarder kroner