Ladbare hybrider ikke så miljøvennlig som mange tror
Elbilforeningen og Zero med forslag til nytt avgiftssystem.
Salget av ladbare hybrider har skutt til værs i Norge. Det er neppe bare fordi norske bilkjøpere har lyst å være miljøvennlige. En viktig faktor her er at avgiftssystemet vi har, favoriserer biler med lavt offisielt utslipp og forbruk. Det gjør det gunstig å kjøpe ladbar hybrid.
Men ikke alle er enige i at disse bilene er så miljøvennlige.
Blant annet har Elbilforeningen og miljøstiftelsen Zero nå kommet med et forslag til en alternativ avgiftsmodell. Der er målet å gjøre de ladbare hybridene med lite batteri dyrere. Det vil de gjøre blant annet ved å skjerpe CO2-komponenten av avgiftene.
– Halleluja-stemning
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har selv testet en rekke ladbare hybrid. Han synes det er et viktig tema som nå blir tatt opp.
– Det har nok vært litt halleluja-stemning rundt dette med ladbare hybrider. Det skyldes flere ting. For mange er det en fin måte å kunne kjøre miljøvennlig på, uten å bekymre seg for rekkeviddeangst, sier han.
Likevel tror Broom-Vegard det kan være greit å selektere litt her også.
Så langt kan du kjøre ladbar hybrid i vinterkulda
Småkjøring gir lite utslipp
Rekkevidden på ladbare hybrider varierer nemlig stort. De beste klarer over 50 kilometer, mens andre knapt klarer 15. Da sier det seg selv at den miljømessige gevinsten blir svært varierende.
For når batteriene er tomme, ja, da fungerer ikke bilen som en elbil lenger.
– Vi i Broom får mange spørsmål om dette. Folk lurer på når det er fornuftig å kjøpe ladbare hybrider. Og svaret er at det er helt individuelt. Det handler om kjøremønster. Hvis du kjører mange korte turer, er det mye hente. Kanskje kan du kjøre i ukesvis uten å fylle tanken, hvis du lader ofte. Men på lengre turer blir forbruket ofte høyt. Særlig på SUVer og biler med stor forbrenningsmotor, påpeker han.
Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt
– Miljøgevinsten forsvinner
Det med å lade ofte, er også viktig.
– Jeg tror nok en god del ikke lader like ofte som de "burde". Selv om det både er langt mer gunstig - og mer miljøvennlig - så er det en god del som dropper ladingen. Og da forsvinner også miljøgevinsten, understreker Vegard.
De ladbare hybridene finnes både med diesel- og bensinmotor i kombinasjon med elmotoren.
– Dieselmotor er gunstig fordi den sørger for at forbruket ikke blir alt for høyt når elmotoren går tom for strøm. Men der har du jo dette med Nox-utslipp og risikoen for å bli utestengt fra de store byene.
Kjempesmart for noe – bortkastet for andre
Må ta debatten
Han tror det er på høy tid at det nå blir diskutert hvordan en skal finne en fornuftig løsning på avgiftene for ladbare hybrider.
– Dagens system fungerer ikke slik vi ønsker. Her må jeg få legge til at det ikke er bilbransjen sin feil. Dette er et problem som stammer fra en utdatert og håpløs EU-syklus for måling av forbuk, og et litt unyansert avgiftssystem, sier Møller Johnsen.
– Jeg er sjokkert over forbruket
Ny syklus på vei
EU-syklusen vil bli endret allerede neste år, med ambisjoner om å gi mer reelle resultater på forbruk og utslipp. Da blir det også lettere å finne en avgiftssystem som faktisk premiere de bilene som har lavt forbruk i virkeligheten, og ikke bare på papiret.
– I andre land, som for eksempel Japan, er kravet at ladbare hybrider må kunne kjøre minst 50 kilometer. Kanskje er det noe vi bør tenke på her også. Hvis det skal være et poeng med ladbar bil, bør den jo kunne kjøre såpass uten å måtte kobles til stikkkontakt?