Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Internett har virkelig endret måten vi kjøper saker og ting på. Netthandel har vokst seg stort over mange år og nå kommer det også til noe som er en stor investering: Nemlig bilhandel.

Tesla har vært den store pådriveren her. De tenker nytt om mange ting, også måten vi faktisk kjøper bilene på.

Den amerikanske elbilprodusenten selger bilene sine direkte til kundene. Her er den såkalte konfiguratoren på hjemmesiden helt sentral. Her kan du skreddersy bilen akkurat slik du vil ha den – og så bestille.

Startet salget på internett

Men også Volvo har vært langt fremme her. Da de lanserte andre generasjon av den store SUV XC90, startet det faktisk med nettsalg. 1.927 nummererte utgaver av XC90 First Edition ble tilbudt globalt, kun via nettsalg.

Så mange som 167 av bilene havnet her i landet, og gjorde Norge til det fjerde største markedet i verden målt i salg av denne modellen.

Nå lanserer Volvo i Norge en ny netthandelportal, i første omgang med Volvo V40 T2 og D2 i alle utstyrsversjoner.

– Her kan kunden bygge sin bil online, helt etter eget ønske, og deretter lease den via Volvo-forhandleren som kunden selv velger. Kredittsjekk og innbetaling av depositum skjer enkelt og raskt mens kunden er i netthandelsportalen, sier prosjektleder Preben Wilhelmsen i Volvo Car Norway.

Volvos storselger kan bli helt ny neste år

Norge først i verden

På sikt er planen å utvide tilbudet på nettet til å gjelde hele Volvos modellspekter.

– Norge er det første landet i verden der Volvo lanserer en permanent netthandelportal for bil, mye i lys av suksessen med XC90 First Edition. Både våre kunder og norsk Volvohandel ligger langt fremme når det gjelder bruk av digitale løsninger i hverdagen – derfor gleder vi oss over å kunne tilby dette, sier Lars Haugen som er direktør Forhandlerutvikling i Volvo Car Norway.

Denne Volvoen venter mange nordmenn på

Har sett det komme ...

– Jeg synes dette er både nytt og spennende. For yngre bilkjøpere er nok dette en helt naturlig utvikling. Ikke minst i kjølvannet av Tesla. Det sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

– Men som ofte før når man lanserer noe nytt, vil man nok også møte litt motstand. For en del er det fortsatt både riktig og viktig å ta en tur til forhandleren, for både å se på og prøvekjøre og tenke seg litt om før man handler. En bil er jo fortsatt en stor investering for de fleste av oss, fortsetter han.

– Men det ene behøver jo ikke å utelukke det andre. Jeg tipper tradisjonell bilhandel og netthandel kommer til å leve side om side i mange år framover, avslutter Broom-Vegrad.

Les også: Dette er Volvoen som kunne vært en Jaguar