Suksessen Toyota Corolla i første og siste utgave. Henholdsvis fra 1966 og 2016. Den er med andre ord 50 år!
Suksessen Toyota Corolla i første og siste utgave. Henholdsvis fra 1966 og 2016. Den er med andre ord 50 år!

Denne bilen har 156.203 nordmenn kjøpt

Nå feirer den jubileum.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lite ante nok de japanske ingeniørene som tidlig på 60-tallet jobbet med å utvikle en mindre bilmodell for Toyota, at de var med på å skape det som skulle bli ett bileventyr. Ja, egentlig mer enn det.

For modellen de utviklet skulle ikke bare bli en suksess, men en braksuksess. Vi snakker om intet mindre enn verdens mest solgte bilmodell! Det er ikke akkurat småtterier...

Bilen er Toyota Corolla. En modell som foruten å krone seg med tittelen verdens mest solgte, nå også har bursdag. Med rundt tall til og med. Den folkekjære modellen fyller nemlig 50 år, omtrent på denne tida.

Også for den norske importøren har bilen vært en helt avgjørende modell. Importen av Toyota hit til Norge startet i 1963. Da med Crown som hovedmodell. En stor og kostbar bil som de færreste hadde råd til. Dessuten var dette med japanske biler både nytt og ikke så rent lite skummelt.

Det startet litt tregt i Norge, men da denne oppgraderte Corollaen kom i 1970, begynte ting å skje...
Det startet litt tregt i Norge, men da denne oppgraderte Corollaen kom i 1970, begynte ting å skje...

"Lille krone"

Det viste seg fort at Toyota Crown var en utmerket bil, men 25.000 kroner var mye penger for en bil midt på 60-tallet. Derfor var timingen nærmest perfekt da man kunne supplere modellutvalget med den mindre, rimeligere, enklere og folkelige Corolla-modellen. Som også viste seg å være en gullende god bil rent driftsteknisk.

Og det var også dette som var målsettingen til Toyota. Nemlig å lage en billigere og enklere modell som et billigere alternativ til Crown - som betyr krone. Corolla betyr da også "lille krone" på latin.

Den aller første Corollaen rullet ut av Toyotas Takaoka-fabrikk i oktober 1966.

Under den lanseringen uttalte prosjektleder og sjefingeniør Tatsuo Hasegawa følgende:

– Dette skal være en romslig og billig bil for familier. Våre kunder vil neppe akseptere noe som er dårligere enn bilen de nå kjører. Derfor må Corolla være bedre enn alle konkurrenter, ellers vil ikke folk kjøpe den...

Dette er verdens mest solgte bil

Litt treg start i Norge...

Corolla har sjelden appellert spesielt til yngre kjøpere. Men det finnes unntak, som denne. Nemlig smått legendariske Corolla AE86.
Corolla har sjelden appellert spesielt til yngre kjøpere. Men det finnes unntak, som denne. Nemlig smått legendariske Corolla AE86.

Nå i etterpåklokskapens lys, må vel dette sies å ha vært en genial strategi som Corolla-modellen har vært tro mot siden.

Nå skal det riktignok sies at salget her i Norge gikk litt tregt de aller første årene. Den første Corollaen i Norge kom i september 1967. Det kom bare to biler det året. Året etter tok det seg noe opp og 67 biler ble registrert. Skepsisen til japanske biler var fortsatt stor.

I 1970 kom en oppgradert Corolla og da begynte salget å ta seg opp. Allerede i 1971 kunne Toyota vise til et salg på 1.400 Corolla. Hjulene hadde for alvor begynt å rulle. Siden fortsatte de med det. Fortere og fortere...

– Denne Corollaen er ikke en bruktbil – det er et klenodium

Over 8.000 biler!

Dette er den siste Corolla-generasjonen som ble solgt i Norge. Kun sju biler ble levert i til norske kunder i 2013. 
Dette er den siste Corolla-generasjonen som ble solgt i Norge. Kun sju biler ble levert i til norske kunder i 2013. 

Japanske biler hadde begynt å få fotfeste hos trauste nordboere. I 1975 solgte man nesten 5.900 biler.

Det beste Corolla-året i Norge noensinne ble 1997 med hele 8.003 registrerte biler. Få andre modeller kan vise til samme salgstall i Norge på ett år.

Men det er altså ikke bare i Norge denne modellen har hatt suksess. I løpet av de 50 årene Corolla har vært på markedet, har det blitt solgt mer enn 44 millioner biler i mer enn 150 land.

Og selv om Corolla i Norge ble erstattet av Auris i 2007, selger modellen fortsatt svært godt i andre deler av verden.

Toyota tar feiringen med kjent japanske nøkternhet. De lanserer en spesialmodell, med mye utstyr, lilla lakk, større felger og egne emblemer. . Ellers konsentrer de seg om det de kan. Nemlig å bygge gode biler for folk flest.

I løpet av 50 år har Toyota lansert mange Corolla-modeller og generasjoner. Dette er bare noen av dem.
I løpet av 50 år har Toyota lansert mange Corolla-modeller og generasjoner. Dette er bare noen av dem.

Toyota Corolla: Dette er verdens mest solgte bilmodell