Ford gjør seg klare til å lansere en oppgradert Kuga, den kommer til Norge i januar 2017.
Ford gjør seg klare til å lansere en oppgradert Kuga, den kommer til Norge i januar 2017.

Blir ny – og skal presse konkurrentene på pris

Kan det sette fart på salget i Norge?

Ford Kuga har blitt en litt glemt SUV i det norske markedet. Selv om den har fått mye skryt i tester og tilhører et segment som vokser kraftig, har den havnet i skyggen av mange suksessrike konkurrenter.

Det håper Ford å gjøre noe med når det straks er klart for en omfattende oppgradering av Kuga. Den har lansering i Norge i januar 2017.

Og her priser Ford aggressivt: Fra 317.000 kr. får du familie-SUV-nyheten med den nye 1.5-liters TDCI-dieselmotoren med 120 HK og utstyrsnivået Trend. Med et oppgitt forbruk på 0,44 liter/mil har den et CO2-utslipp på lave 115 g/km.

Endringer innvendig

Utvendig har Kuga fått en ny og mer massiv front. Den har nye adaptive Bi-Xenon hovedlys og nye LED-kjørelys. Panseret er nytt. Bakluken og baklykter er forandret. Innvendig har det også skjedd mye.

Hele den sentrale midtkonsollen er fornyet. Fra den nye berøringsskjermen styrer du det meste av funksjoner og underholdning i bilen, enten ved hjelp av sveipebevegelser som du bruker på en smarttelefon, eller ved å prate norsk til den.

For en meget godt utrustet bil, med det høyere Titanium-utstyrsnivået, betaler du 338.000 kroner. Da får du blant annet både delskinn, LED-kjørelys, parkeringssensor bak, navigasjon og det nye underholdningssystemet SYNC 3.

Ford forventer at 20 prosent av kundene vil velge Titanium.

Nye lykter og litt endret utforming av bakluken viser at denne er ny - også bakfra.
Nye lykter og litt endret utforming av bakluken viser at denne er ny - også bakfra.

Droppet 4x4 – da sank prisen med 66.000 kroner

Introduksjonstilbud

Over Titanium introduseres det nye utstyrsnivået ST-Line (erstatter utgående Titanium X), som forventes å stå for i underkant av 70 prosent av salget i Norge.

Da får du blant annet stylingsett, 18-tommers alufelger, parkeringsassistent og sportsfjæring, i tillegg til Titanium-utstyret. Med 120-hesters diesel og forhjulstrekk koster Kuga ST-Line 356.000 kroner.

I forsalgsfasen har Ford i tillegg lansert et introduksjonstilbud, der kundene som er raske til å tegne kontrakt får ST-Line til Titanium pris.

En forhjulsdreven variant med en 120 hesters bensinmotor og manuelt gir blir også tilgjengelig.

Topp 10: Norges billigste biler med 4x4

Rimeligere enn konkurrentene

4x4 kommer både i kombinasjon med diesel og bensin. På diesel snakker vi både 150- og 180 hestekrefter. På begge variantene kan du velge mellom manuelt gir eller Fords Powershift automatgirkasse. Denne varianten har et forbruk på 0,52 l/mil (134 g/km CO2). Den rimeligste varianten med trekk på alle fire er en 150 HK TDCI med manuelt gir og utstyrsnivået Trend. Den har en frapris på 388.000 kroner.

– Ford forventer at Kuga-varianten vi vil selge mest av er den svært godt utstyrte ST-Line med 150 hesters diesel, AWD og Powershift. Den koster 455.000 kroner. Det er faktisk rimeligere enn alle de tøffeste konkurrentene på det norske markedet, og forsterkes ytterligere av det attraktive introduksjonstilbudet på ST-Line, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos Ford Motor Norge, i en pressemelding.

Kuga er en av de mest sporty SUV-ene på markedet, det gjelder både design og kjøreegenskaper.
Kuga er en av de mest sporty SUV-ene på markedet, det gjelder både design og kjøreegenskaper.

Skjønner norsk

Kuga kommer også i den eksklusive Vignale-utførelsen. Med den samme 150 HK TDCI-motoren og Powershift koster denne 497.000 kroner. Da får du all luksus som Ford kan by på. Kuga Vignale har bl.a. skinntrukket dashbord og instrumentpanel, premium Vignale-skinnseter med 10-veis elektrisk justering av forsetene, Bi-Xenon hovedlys, et eksklusivt premium lydanlegg og mye mer.

SYNC 3 er siste generasjon av Fords infotainmentsystem. Her kan sjåføren kontrollere sin tilkoblede smarttelefon, musikkanlegg, navigasjon og klima med stemmekommandoer.

SYNC 3 har en ny berøringsskjerm og en ny prosessor som er ti ganger raskere enn forgjengeren SYNC 2. Designet er også mer oversiktlig og mer intuitivt enn tidligere. Og for første gang vil SYNC 3 være tilgjengelig på norsk – både teksten på skjermen og stemmekontrollen. I tillegg vil SYNC 3 kunne lese opp tekstmeldinger fra mobiltelefonen på norsk, eller vise tekstmeldingen på 8-tommers berøringsskjermen.

Dashbordet er oppgradert og har flere nye funksjoner. Men virker det fortsatt litt rotete..?
Dashbordet er oppgradert og har flere nye funksjoner. Men virker det fortsatt litt rotete..?

Finner restaurant, hjelper deg å bestille bord – og guider deg til døren!

Overvåker til siden

Parkeringsassistansen, som nesten 90 prosent av Kuga-kundene i Norge har på bilen sin, vil nå også inkludere vinkelrett parkering. Trykk på en knapp og sensorer på bilen vil kunne lete seg frem til parkeringsplasser både i form av lukeparkering, og vinkelrett oppsett som i parkeringshus, og styre bilen på plass mens sjåføren kun bruker gass- og bremsepedal. Andre sensorer hjelper også sjåføren når bilen skal kjøres ut fra en parkeringsplass.

Varsling av kryssende trafikk advarer sjåføren dersom det er fare for at en bil skal krysse bak egen bil når man skal rygge ut fra en parkeringsplass. Ved hjelp av radar, overvåkes et område på opptil 40 meter og systemet avgir tre varselsignaler hvis det oppdages en bil som nærmer seg fra en av sidene.

Smarte lys

Nye Kuga har også en forbedret versjon av Fords Active City Stop som hindrer sammenstøt i hastigheter opp til 50 km/t. Active City Stop bruker sensorer foran på bilen som ser etter hindringer foran på veien og klargjør bremsene dersom eget kjøretøy nærmer seg en hindring for hurtig. Hvis sjåføren ikke reagerer vil systemet redusere dreiemomentet og automatisk aktivere bremsene for å unngå et sammenstøt.

Fords adaptive frontlyssystem er tilgjengelig for første gang på Kuga. Det optimaliserer automatisk sikten ved å justere vinkelen på lysstrålene fra de nye Bi-Xenon-frontlysene avhengig av bilens hastighet, rattvinkel og avstanden til forankjørende bil.

Vi testet Kuga: Kanskje det beste SUV-kjøpet akkurat nå

Andre generasjon Kuga er en ganske velvoksen
Andre generasjon Kuga er en ganske velvoksen "familie-SUV", med god plass til både passasjerer og bagasje. 

Duell: Kuga møtte bestselgeren VW Tiguan