Audi har lange tradisjoner med både lekre coupe-modeller og sporty biler.

Høsten 1970 kom de med Audi 100 Coupe S. Den viste at Audi hadde ambisjoner om å slå seg opp med design, og siden har det fortsatt.

De er vel nok å nevne legender som Audi ur-quattro og Audi S1.

Etter hvert har det blitt en tradisjon for Audi å levere flere av sine modeller i heftig S- og enda heftigere RS-konfigurasjon.

Diskret råskinn

Mens en rekke bilmerker har fjernet coupeutgaver fra sine modellutvalg de siste årene, har Audi fortsatt satset på disse modellene. Deres A5 har vært en stor suksess i mange år, den har også vært en viktig imagebygger for merket.

Nå har det kommet en helt ny utgave. Som før kommer den i en ganske heftig S-versjon. Den avdukes akkurat nå, og på plass er vår egen bilekspert Benny Christensen – som bivåner det hele hos den norske importøren.

Her er hans rapport og førsteinntrykk av nyheten:

– Den følger definitivt sporene som de foregående S-modellen til Audi har kjørt opp. Både når det gjelder bruk av små detaljer, men også selve designet. Dette er et lite råskinn, men på en veldig diskret måte, sier Benny.

Ny motor gir realt priskutt på Audi S5, nærmere bestemt drøyt 100.000 kroner.
Ny motor gir realt priskutt på Audi S5, nærmere bestemt drøyt 100.000 kroner.

Coupe S: Dette kan være en god investering

354 hestekrefter

– Her kan du kjøpe heftig bil uten av naboen merker det?

– Ja, sånn kan du godt si det. Bilen er pen, klart sporty og ganske så diskret. Du skal ha litt ekstra peiling for å se at det er en S5 og ikke en "vanlig" A5. Men kjennere vil legge merke til den matte grillen, og de velkjente S5-emblemene.

֪– Men det er slik noen vil det skal være. Ikke for prangende på gårdsplassen, men morsom bak rattet. Det ligger det nok an til i denne S-en også. Hjertet i nye S5 er en 3-liters V6-bensinmotor som yter hele 354 hestekrefter. Det bør gi bra med "power" og er 21 hk mer enn i forrige S5. Girkassen er en 8-trinns tiptronic. Og bilen har, jeg hadde nær sagt, selvfølgelig Audis quattro firehjulstrekksystem. Det kommer nok godt med for å få plantet kreftene i bakken, særlig på vinteren, sier Benny.

Under fem sekunder

Men selv om den altså får flere hestekrefter enn forgjengeren, er det snakk om et realt priskutt på S5. Den blir nemlig 100.000 kroner rimeligere enn bilen den erstatter. Startpris er nå 868.000 kroner, mens den tidligere startet på 970.000 kroner

– Det skyldes i hovedsak den nye motoren. Forrige S5 hadde V6-motor på 333 hestekrefter, og den var også tyngre. Det er også mer standardutstyr i nykommeren, forteller Benny.

Bilen ser altså ganske diskret ut, men prestasjonene er egnet til å kjøre fra det meste. 0-100 km/t går nemlig unna på under 5 sekunder, nærmere bestemt 4,8.

Designet en en ganske forsiktig videreføring av første generasjon S5, slik vi har blitt vant til fra Audi. 
Designet en en ganske forsiktig videreføring av første generasjon S5, slik vi har blitt vant til fra Audi. 

En gang var merket lite og sært...

Mer sporty innvendig

– Det er kjapt! Selvfølgelig har den oppgradert sportsunderstell for å håndtere kreftene. Den har fått en valgfri sportsdifferensial, som skal hjelpe til å ta bilen effektivt gjennom svinger. Til tross for at den har fått mer utstyr og er mer teknisk avansert er vekten redusert med 60 kilo. Det er viktig for en bil som dette, både for kjøreegenskapene og for prestasjonene for øvrig, mener Benny.

– Hva kan du si om bilen ellers?

– Den er større inni enn forgjengeren, men den er fortsatt bare en fireseter. Her holder Audi på tradisjonene! Ellers minner den så klart mye om bilen den i bunn og grunn bygger på – Nemlig Audi A4. S5 har blant annet fått samme med 8,3-tommers navigasjon og infotainment-skjerm. I sum synes jeg nesten den er mer sporty innvendig enn utvendig. Det er naturligvis også et bevisst valg av Audi, jeg gleder meg til vi skal få teste denne bilen ute på veien, avslutter Benny.

Brukt A5? Nå er den oppnåelig for mange

Slik ser det ut innvendig. S5 kommer naturligvis med alt det siste av teknologi og utstyr fra Audi. 
Slik ser det ut innvendig. S5 kommer naturligvis med alt det siste av teknologi og utstyr fra Audi. 

A5 Sportback: Dette er dyrt – og deilig