Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår ligger alt til rette for at antall hestekrefter forsvinner helt som et element når engangsavgiften på nye biler skal regnes ut. I stedet legges det større vekt på CO2- og NOx-utslipp.

Som Side3 tidligere har nevnt vil det føre til at biler med effektive motorer med mye mye krefter kommer mye bedre ut – spesielt mange ladbare hybrider, skriver Nettavisen.

Biler med masse krefter blir mye billigere

Noen ladbare hybrider blir over 100.000 kr billigere

Skreddersydd for norske avgifter

Men dette er en endring som også kan får andre konsekvenser, spesielt for merker som har gjort sitt ytterste for å tilpasse seg norske avgifter.

BMW har laget mange modeller for Norge der effekttoppen strupes med noen titalls hestekrefter på høyt turtall. Dette har ført til kraftig redusert avgift, uten at det har gitt noe særlig redusert ytelse i praksis - og ikke noe redusert utslipp.
BMW har laget mange modeller for Norge der effekttoppen strupes med noen titalls hestekrefter på høyt turtall. Dette har ført til kraftig redusert avgift, uten at det har gitt noe særlig redusert ytelse i praksis - og ikke noe redusert utslipp.

BMW har laget mange modeller for Norge der effekttoppen strupes med noen titalls hestekrefter på høyt turtall. Dette har ført til kraftig redusert avgift, uten at det har gitt noe særlig redusert ytelse i praksis – og ikke noe redusert utslipp.

BMW er den produsenten som har gått lengst for å tilpasse seg avgiftssystemet ved å skreddersy modeller for det norske markedet. En lang rekke av selskapets modeller kommer i det som vi kan kalle «norgesmodeller».

Les også: Denne lages utelukkende for å snyte staten for tusenvis av kroner

Nesten alle dieselmotorene til selskapet, type -18d, -20d, -25d og -30d har kommet i to utgaver som har vært identiske med unntak av at effekten på høyt turtall er kunstig begrenset.

Test: BMW 420d Gran Coupé

Derfor har du kunnet kjøpe 530d med både 211 og 258 hestekrefter, eller 320d med 163 og 190 hestekrefter.

Ja, til og med den ladbare hybriden X5 xDrive40e ble tilbudt med 313 eller 279 hestekrefter for å komme best mulig ut i avgiftssystemet.

Test: BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid

BMW i særklasse

Ifølge de offisielle listene til BMW har merket 166 modeller på det norske markedet med redusert effekt tilpasset det norske markedet.

Og de var ikke alene. Mitsubishi har solgt hauger og lass av sin ASX med en dieselmotor på 116 hestekrefter, selv om motoren egentlig er laget for 150 hestekrefter.

Audi har snust litt på konseptet, og solgte en periode biler som hadde mindre effekt og mer utslipp/forbruk for å spare noen avgiftskroner.

Mercedes følger noe av det samme prinsippet, men skreddersyr ikke for Norge. Svært mange av selskapets modeller kommer med identisk motor med forskjellig ytelse. Det er for eksempel den samme motoren som sitter i E200 og E250 - eller C220d og C250d - men det er stor forskjell i ytelse og dreiemoment, og litt på utslipp. De har også forskjell i pris fra fabrikk.

Les også: Samme bil, samme utslipp - enorm avgiftsforskjell

Fjerner norgesmodellene

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge bekrefter nå at de kommer til å fjerne de spesielle norgesmodellene.

– Behovet for de nedtunede versjonene vil bli borte hvis de nye avgiftene blir vedtatt. Så, ja – de vil i så fall bli faset ut og forsvinner, sier Tegneby til Side3.

I praksis betyr dette at kundene vil få biler med mer effekt til lavere pris.

Men hva med dem som allerede har en motor med redusert effekt, vil kunne «låse opp» dette når avgiftene endrer seg? Både BMW og Mitsubishi bekrefter at deres nedtunede utgaver besitter en separat typegodkjenning sammenlignet med standardversjonen.

– Det er ikke bare effekten som er forskjellig mellom de to variantene. Det er to forskjellige typegodkjenninger fra fabrikk, og ikke en lokal endring som er utført opprinnelig, sier Frank Ove Eidem hos Mitsubishi i Norge til Side3.

De kommer derfor ikke til å tilby noen økning i effekt på solgte modeller.

Les også: Snart kan det koste 120 kroner dagen å kjøre i Oslo

Kan øke antall hestekrefter uten å betale mer

Men dette trenger ikke å være en utfordring for avgiftene isolert. Skatteetatens særavdeling for avgifter bekrefter over Side3 at endringer i effekt ikke vil utløse avgiftsendringer hvis forslaget til statsbudsjett blir vedtatt.

«Det følger av avgiftsregelverket at dersom det gjøres vesentlige tekniske endringer som medfører at det avgiftsmessige grunnlaget endres etter at kjøretøyet er godkjent og første gangs registrert, skal det betales tillegg i engangsavgiften.

Beregningen skal skje på grunnlag av de regler og satser som gjelder på endringstidspunktet. Det betyr i praksis at hvis det har skjedd endringer i engangsavgiften siden kjøretøyet første gang ble registrert, for eksempel ved at en ny avgiftskomponent er kommet til eller en avgiftskomponent er falt bort, så er det situasjonen på tidspunktet for endringen som er bestemmende for beregningen. Dersom effektkomponenten i engangsavgiften bortfaller, vil det således ikke lenger være grunnlag for beregning av tillegg til engangsavgiften i tilfelle økning av motoreffekten på et kjøretøy.

Det må understrekes at Skatteetaten ikke kan ha noen formening om andre forhold knyttet til effektøkningen, for eksempel eventuelle krav om teknisk godkjenning hos Statens vegvesen eller forsikringsmessige forhold.»

Skatteetaten

Dette betyr samtidig at hvis CO2-utslippet økes som følge av endring av motoren, så vil det trolig utløse ekstra avgift.

Lavere pris

Marius Tegneby i BMW melder at deres originale «powerkits», der en kan jekke opp effekten på enkelte modeller, nå trolig vil gå ned i pris.

Men om det vil finnes løsninger på nedtunede norgesersjoner, er foreløpig ukjent.

Mercedes opplyser til Side3 at de i utgangspunktet ikke gjør noen endringer i sitt modellprogram som følge av avgiftsendringene, og at de heller ikke tilbyr noen form for offisiell tuning av biler som er på markedet.

Les også: Du kan få sprekere bil - uten å betale avgift