Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

La det være sagt med en gang. Det står stor respekt av det Ole M Nybakken fra Fåvang i Gudbrandsdalen driver med. Det ligger lidenskap, kunnskap og kanskje ørlite galskap bak.

For i en tid hvor mange i media, enten det er magasiner eller aviser, sliter med synkende opplag og tapte annonseinntekter – da tar Ole sats og starer ett nytt magasin. Et bilmagasin.

Nemlig Cruiser Magazine som kom ut første gang rett før sommeren. Der han selv er initiativtaker, primus motor, redaktør, skribent, designer og fotograf – for å nevne noe. Mens kona Tone styrer det administrative i forhold til regnskap, annonsesalg og abonnenter.

– Jeg bare måtte gjøre det ...

Ole M Nybakken har all grunn til å være stolt av bladet sitt. Foto: Tormod Magelssen 
Ole M Nybakken har all grunn til å være stolt av bladet sitt. Foto: Tormod Magelssen 

Man hva det som får en sindig, voksen og tilsynelatende fornuftig mann fra Gudbrandsdalen til å slippe alt han har i hendene for å lage et bilmagasin?

– Jeg bare måtte gjøre det. Kall det gjerne selvrealisering. Hele livet har jeg vært lidenskapelig opptatt av gamle biler. Sammen med litt skjebne og noen tilfeldigheter – ja, så ble det nå slik, forklarer han

Han her en fortid både som meieriarbeider og lastebilsjåfør. Dessuten også bakgrunn fra både lokalavis og Amcar magasinet, så Ole har definitivt "fusket i faget" før...

Men de kritiske røstene lot ikke vente på seg, forstår vi.

– Nei, både janteloven og bygdedyret lever godt i Norge, men slik trigger meg bare og virker slik sett mot sin hensikt. Dessuten er det heldigvis mange som både gir et klapp på skulderen og heier Cruiser Magazine opp og fram også...

– Cruiser Magazine skal møte entusasten, der han er. I garasjen. På treff. På landeveien, eller hvor det måtte være for å formidle hans historie og vår felles lidenskap. Om det er snakk om en 6 meter lang Cadillac med 8,2-liters V8-motor, eller en Puch moped med 1,5 hk spiller ingen rolle. Ei heller prislappen på kjøretøyet, eller om det er originalt eller ombygget. Vi har rom for alt.

Bladet inneholder mye amerikansk bil. Ett av målene er å rekruttere yngre mennesker inn i amcar-hobbyen. 
Bladet inneholder mye amerikansk bil. Ett av målene er å rekruttere yngre mennesker inn i amcar-hobbyen. 

Vi er IKKE et produkt fra en bladfabrikk

– Det er historien bak som er i viktig. Selv er jeg godt over snittet interessert i amerikanske biler og livsstil og tar som regel en tur til Texas hvert år, så det er overvekt av amerikanske biler i magasinet. Det betyr allikevel ikke at vi ikke skriver om Volvo, VW eller Kawazaki motorsykler, for den del.

– Vi er heller ikke et produkt fra en bladfabrikk. Men et resultat av vår og andres lidenskap for bil- og motorhobbyen vi deler. Vi reiser rundt om i landet og treffer folk der de er. På den analoge "face to face" måten. Vi tror det er best og håper at det skinner gjennom på det vi formidler i bladet.

– Ettersom det er et mann og kone-foretak må vi gjøre det enkelt, effektivt og billig hjemme på arbeidsrommet. Layouten drømmer jeg meg fram til om natta, påstår den driftige herr Nybakken.

Nysgjerrige og bilinteresserte som vi er, har vi selvfølgelig pløyd gjennom noen utgaver av det nye bladet.

Lyst på tøff muskelbil? Da bør du handle nå!

Vi har selvfølgelig lest igjennom ett par eksemplarer Cruiser Magazine - og like bladet.       
Vi har selvfølgelig lest igjennom ett par eksemplarer Cruiser Magazine - og like bladet.       

Dette mener vi om Cruiser Magazine:

Cruiser Magazine handler om eldre biler, sjelden nyere enn 80-tallere. Det innholder ikke tester, nyheter og produktomtaler, men entusiastenes egne historier og derigjennom også bilenes historie.

90 prosent av stoffet handler om amerikanske biler, ofte noe ombygget og customisert. Det inneholder også som regel en motorsykkel-reportasje og en sak på en eller annen europeisk bil. Det blir derfor å betrakte som et nisjemagasin. Uten at det må legges noe negativt i det. Snarere tvert i mot.

Bladet er trykt på tykt, glanset papir, noe som gir et litt eksklusivt preg. Layouten er enkel uten fiksfakserier og unødvendig krimskrams. Bildene av god kvavitet og språket som brukes er lettlest og levende.

De fleste reportasjene er firesidere. Vi savner kanskje et par sider med småstoff og kortere notiser. Vi savner også faktabokser som kan oppsummere både kjøretøy og eier.

Når en person gjør nesten alt – både skriver og tar bildene, så er det fort gjort at det kan bli litt repeterende. Altså mye det samme, men med forskjellig kjøretøy og eier. Vi ser at Ole Nybakken anstrenger seg for å unngå den fella – og han klarer det nesten...

Som allerede nevnt. Dette er et nisjeblad. Entusiastene elsker det! Naturlig nok.

Snipp snapp snute – så var disse bilmerkene ute

Gammel Volvo er alltid populært og leser godt. Selv i et blad med hovedvekt på amerikanske biler. 
Gammel Volvo er alltid populært og leser godt. Selv i et blad med hovedvekt på amerikanske biler. 

Selges ikke i løssalg

Bladet får du tak i enten ved å abonnere, eller ved å kjøpe det på messer, utstillinger etc. hvor Nybakken er på plass. Og det er på de fleste. Prisen er 95 kroner. Bladet selges ikke i løssalg.

Alt i alt er Cruiser Magazine et flott blad. Et blad som tar både motorhobbyen, kjøretøyene og eierne på alvor og som på en folkelig og liketil måte inspirerer andre til å komme seg ut i garasjen og ut på veien.

Les også: Den amerikanske drømmen lever fortsatt